Samsung, Biedronka, Bosch, Allegro i Media Expert - pierwsze marki w Polsce z tytułem Best Brands

"Oscary marketingu" wręczono podczas gali, która odbyła się 15 września w Centrum Praskim Koneser w Warszawie. Organizatorem rankingu oraz wydarzenia są Group One i GfK Polonia.

Best Brands to marki, które odnoszą nie tylko sukces komercyjny, ale wzbudzają również określone emocje, zapadają w pamięć konsumentów i kojarzą się z innowacyjnymi rozwiązaniami oraz pozytywnymi doświadczeniami. To pierwszy w pełni niezależny ranking wyłaniający najsilniejsze marki, wyłącznie na podstawie dwóch wskaźników - faktycznych danych rynkowych (Share of Wallet) oraz więzi i relacji marki z konsumentem (Share of Soul). Mówimy więc o twardych danych, pokazujących wyniki
marki w wielu obszarach oraz o preferencje konsumentów i ich doświadczenie z marką, a nie o subiektywnych opiniach jury. Naszym „jury” było 5,1 tys. konsumentów, którzy odpowiadali na ok. 70 pytań odnośnie do danej marki.

- Unikalna metodologia pozwoliła nam na połączenie dwóch obszarów, na których codziennie odbywa się nieustanna walka między konkurencyjnymi firmami - rynek i więź z konsumentem. Sprawdziliśmy, czy marki wiedzą, czego potrzebują ich klienci, czy dopasowują się do ich potrzeb i rozumieją wyzwania dzisiejszego świata, czy mają zaangażowanych pracowników, zwracają uwagę na odpowiedzialność biznesu i zatrudnienia, i czy dotrzymują obietnic. Ranking daje nam wiedzę o tym, co konsumenci mają "w głowach i w sercach". Best Brands Awards trafiłają do marek, które wyróżniły się poprzez swoją komunikację, ale i wartości, które reprezentuje - mówi Barbara Lewicka, senior director marketing & consumer intelligence w GfK Polonia (GfK, niezależny instytut badań konsumenckich,  jest globalnym partnerem merytorycznym rankingu).

Pierwsze marki w Polsce z tytułem Best Brands

Laureatów Best Brands w Polsce wyłoniono w pięciu kategoriach: Best Brand: Overall, Polish Brand, Omnichannel Brand, Sustainability i Customer Centricity. Kategorie rankingu odzwierciedlają aktualne trendy na rynku, jak i obszary zainteresowań konsumentów w danym kraju. Są unikalne dla każdej z edycji rankingu.

Marcin Garbarczyk z nagrodą dla Samsunga w kategorii Best Overall Brand
Marcin Garbarczyk z nagrodą dla Samsunga w kategorii Best Overall Brand

Tytuł Best Overall Brand otrzymała marka z mocną pozycją rynkową, ale jednocześnie potrafiąca zbudować relację z konsumentami - Samsung (smartfony).

Biedronkę uznano za najlepszą polską markę
Biedronkę uznano za najlepszą polską markę

W kategorii Best Polish Brand badanie objęło marki polskiego pochodzenia, które mają największe udziały rynkowe w swoich kategoriach produktowych, a nagrodę tę przyznano marce Biedronka (sklepy spożywcze i kosmetyczne).

Laureatem kategorii Best Sustainability Brand, badającej m.in. odpowiedzialność w zakresie dbania o środowisko naturalne, korzystanie z lokalnych surowców, prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa, dbanie o kwestie społeczne w tym o bezpieczeństwo, edukację, ochronę zdrowia, a także przejrzystą komunikację działań firmy, została marka Bosch (mały sprzęt kuchenny).

Kategorię Best Customer Centricity Brand, w której skoncentrowano się na badaniu i analizie postrzegania marki przez konsumentów, wygrała marka Allegro (sklepy online).

Tytuł Best Omnichannel Brand otrzymała marka, która według konsumentów najbardziej dostosowała swoje usługi oraz komunikację do funkcjonowania w przestrzeni offline i online, czyli Media Expert (sklepy z elektroniką).

Wręczenie nagrody dla Allegro
Wręczenie nagrody dla Allegro

Nagrody podczas gali w Centrum Praskim Koneser w Warszawie odebrali:

SAMSUNG - Marcin Garbarczyk - Szef Dywizji Mobile, Samsung Electronics Polska
BIEDRONKA - Marek Złakowski - Digital & Customer Development Director, Jeronimo Martins Polska
BOSCH - Justyna Sobieraj, Head of SDA Brand Communication, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.
ALLEGRO - Remmy Gunne, Head of Brand & Product Marketing, Allegro
MEDIA EXPERT - Marcin Filipowicz - Prezes zarządu Media Expert i wiceprezes prezes Terg.

Justyna Sobieraj z nagrodą dla marki Bosch
Justyna Sobieraj z nagrodą dla marki Bosch

Marcin Filipowicz, prezes zarządu Media Expert i wiceprezes Terg
Marcin Filipowicz, prezes zarządu Media Expert i wiceprezes Terg
- Wielki zaszczyt móc mówić o pierwszej polskiej edycji rankingu Best Brands. O nagrodzie, która wprowadza na nasz rynek zupełnie nową jakość i stanowi cenne źródło informacji na temat siły i kondycji marek. Wczoraj wieczorem odbyła się uroczysta gala, która była nie tylko miejscem rozdania nagród dla najlepszych marek, ale również przestrzenią do inspiracji dla całego biznesu i platformą wymiany idei i wiedzy - komentuje Marek Żołędziowski, CEO Group One, organizator rankingu w Polsce.

Międzynarodowe korzenie rankingu Best Brands

Nagroda Best Brands została stworzona w 2004 roku w celu promowania najlepiej zarządzanych marek na niemieckim rynku. W ciągu 18 lat ranking Best Brands przeprowadzano m.in. w Belgii, Francji czy Włoszech. W przyszłym roku do tego grona dołączy Wielka Brytania i Szwajcaria.

- Idea rankingu powstała prawie dwie dekady temu w Niemczech właśnie w czasie kryzysu. Szczególnie w takim momencie warto jest wyróżniać te marki, które odnoszą sukces, ale również ludzi, którzy decydują o strategii i kierunkach rozwoju tych marek. Wszyscy mierzyliśmy się z tym przez ostatnie lata podczas światowej pandemii, a w tym roku po wybuchu wojny. Gratuluję wszystkim wygranym, bo ostatnie, trudne czasy wymagają jeszcze trudniejszych decyzji, przemyślanych strategii i dużej elastyczności w działaniu - dodaje Marek Żołędziowski.

Przed społeczeństwem i światem biznesu stoi teraz wiele wyzwań. Z jednej strony, jesteśmy aktualnie w momencie cyfryzacji naszej rzeczywistości, a z drugiej mierzymy się z postępującymi zmianami klimatycznymi w świecie realnym. Dlatego motywem przewodnim gali rozdania “Oscarów marketingu” były „Dwa światy, jedna przyszłość. W którym kierunku zmierzamy?”. Gośćmi specjalnymi gali i tym samym przewodnikami po wspomnianych dwóch światach byli Lewis Pugh, pływak wytrzymałościowy, oficjalny patron ONZ na rzecz ochrony oceanów i Tino Krause, Regional Director Central Europe w Meta.

Organizatorzy gali: 
 
Marek Żołędziowski, CEO, Group One
Florian Haller, CEO, Serviceplan Group
Izabela Wic, Vice President Sales Eastern Europe, Austria & Switzerland, GfK
Barbara Lewicka, Senior Director MCI (Marketing and Consumer Intelligence), GfK Polonia
 
Partnerzy mediowi:
 
Polsat - Stanisław Janowski, Prezes Zarządu
Interia.pl - Artur Potocki, Prezes Zarządu
"Handel" - Michalina Szczepańska, Redaktor Naczelna
"Media Marketing Polska" - Tomasz Wygnański, Redaktor Naczelny,
"Forbes" - Paweł Zielewski, Redaktor Naczelny
"Forbes Women" - Aleksandra Karasińska, Redaktorka Naczelna
"Puls Biznesu" - Grzegorz Nawacki, Redaktor Naczelny
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.