Co nowego w social mediach (27)

Platformy mediów społecznościowych nigdy nie odpoczywają, nieustająco testują lub wprowadzają nowe funkcje i funkcjonalności - pisze Małgorzata Obielak, e-PR & social media specialist w agencji marketingu efektywnościowego Performics.

TikTok, chcąc poprawić algorytm rekomendowanych treści, wprowadził opcję oceny komentarzy, która jest już także dostępna w Polsce. Platforma dodaje też nową funkcję TikTok Now i rozszerza możliwości transmisji na żywo. Instagram kontynuuje zmiany w zakresie formatów video i IG Stories, rozpoczął też prace nad kolejnym sposobem, dzięki któremu twórcy będą mogli zarabiać na swoim udostępnianym contencie, w postaci „Prezentów” wysyłanych przez obserwujących. YouTube testuje nową personalizację kanału, aby wyszukiwanie treści były dopasowane do potrzeb użytkowników i ogłasza nową platformę "Creator Music". LinkedIn również chce poprawić obcowanie z platformą, dodając funkcje filtrowania wiadomości, co ma pozwolić użytkownikom na lepsze zarządzanie swoją skrzynką pocztową. Snapchat dzieli się nowymi spostrzeżeniami na temat planowania kampanii podczas Halloween oraz tym, jak marki mogą najlepiej wykorzystać tę platformę do promocji swoich produktów czy usług. I wreszcie Meta dodaje nowe narzędzia, które pomagają promować wschodzących twórców na Facebooku.

TikTok wprowadza opcję oceniania komentarzy

Po przetestowaniu ich w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, TikTok ogłosił, że wszyscy uczestnicy będą mogli dawać łapki w dół, jako sposób na oznaczanie nieodpowiednich komentarzy do klipów wideo. Opcja „Kciuki w dół” jest wyświetlana po prawej stronie każdego komentarza, zapewniając użytkownikom szybki i łatwy sposób oznaczania takich wpisów i tym samym ułatwienia TikTokowi w identyfikacji negatywnych zachowań w aplikacji. Co ciekawe, aby uniknąć nieprzyjemnych interakcji między członkami społeczności, tylko osoba, która da „kciuka w dół” do komentarza, go zobaczy. Użytkownicy będą mogli cofnąć swoją opinię, dotykając ponownie ikony kciuka w dowolnym momencie. Nowa funkcja jest już dostępna globalnie w aplikacji.

TikTok i jego nowa funkcja TikTok Now

TikTok ogłosił nową funkcję o nazwie „TikTok Now”, która będzie zachęcać użytkowników do udostępniania selfie za pomocą przedniego i tylnego aparatu w losowym czasie każdego dnia. TikTok Now zaprasza użytkowników do uchwycenia tego, co robią w danej chwili, za pomocą przedniego i tylnego aparatu urządzenia. Użytkownik ma otrzymać codziennie powiadomienie o nagraniu 10-sekundowego wideo lub statycznego zdjęcia. Nowa funkcja TikToka jest prawie identyczna do tej, którą możemy znaleźć w aplikacji BeReal. Nowy gracz na rynku odnotował ostatnio szybki wzrost i rosnącą popularność, a inne platformy społecznościowe takie jak Instagram czy Snapchat wykorzystały to, wprowadzając podobną funkcję w swoich aplikacjach, a teraz również i TikTok. W USA dostęp do TikTok Now można uzyskać z poziomu samej aplikacji. W innych regionach TikTok Now może być dostępny jako nowa aplikacja, którą można pobrać z App Store lub Google Play. Niektórzy w Polsce mają już możliwość pobrania TikTok Now, a w nadchodzących tygodniach ma być ona dostępna dla wszystkich regionów. Więcej informacji o nowej funkcji można znaleźć klikając tutaj.

TikTok rozszerza możliwości transmisji na żywo

Funkcja dodania do pięciu gości do transmisji na żywo była powoli wprowadzana w ciągu ostatnich kilku miesięcy, jednak w tym tygodniu znacznie więcej użytkowników TikToka otrzymało tę możliwość. Platforma początkowo uruchomiła opcję zapraszania innych do transmisji live w lipcu zeszłego roku, jednak tylko z jednym miejscem dla gościa, dostępnym w trybie podzielonego ekranu. Warto przypomnieć, że TikTok Live jest obecnie dostępny dla wszystkich użytkowników mających ponad 1000 obserwujących, a możliwość zapraszania gości na żywo jest dostępne dla tych z ponad 5000 obserwujących.

Instagram publikuje nowe przewodniki

Dla marek chcących zmaksymalizować działania marketingowe Instagram udostępnił serię trzech poradników. Przedstawia w nich m.in. jak skonfigurować swój sklep na Instagramie, tworzyć skuteczne reklamy wideo Reels czy budować relacje z nowymi społecznościami dzięki partnerstwu z twórcami. Poradnik dotyczący sklepów na Instagramie przedstawia, jak ważna jest optymalizacja katalogu produktów i sprawdzone metody oraz pokazuje, jak używać tagów produktów na zdjęciach i filmach w celu zwiększenia skali odkrywania. Natomiast w przewodniku dotyczącym Reelsów, można znaleźć informacje o specyfikacjach kreatywnych, wskazówkach dotyczących partnerstwa audio i twórców. Poradniki są dosyć krótkie, więc nie ma dogłębnych podsumowań dotyczących każdego aspektu, jednak mogą dostarczyć kilku prostych wskazówek odnośnie działań na IG.

Materiały można pobrać tutaj.

Instagram wprowadza zmiany w Stories

Instagram kontynuuje stopniowy proces łączenia swoich produktów wideo, ogłaszając, że filmy w Stories o długości poniżej 60 sekund nie będą już dzielone na 15-sekundowe segmenty. W ciągu ostatniego roku funkcja ta była testowana z wybranymi użytkownikami w ramach szerszego procesu integracji opcji wideo. Jej wprowadzenie daje także możliwość pominięcia dłuższych filmów, którymi użytkownik nie jest zainteresowany (pomija je tylko raz, w przeciwieństwie do stukania w każde pojedyncze Stories). Może mieć to również wpływ na twórców, którzy wyceniają swoje współprace sponsorowane na podstawie liczby Stories, a nie ich długości. Instagram zapowiedział, że nowe, dłuższe Stories są udostępnione już wszystkim użytkownikom.

Instagram testuje kolejny sposób na nagradzanie twórców

Instagram wewnętrznie testuje funkcję napiwków, która dałaby twórcom nowy sposób zarabiania pieniędzy w sieci społecznościowej. Funkcja testowa nazywa się „Gifts” i umożliwiłaby twórcom zarabianie pieniędzy za pośrednictwem Instagram Reels. Według dewelopera aplikacji mobilnych Alessandro Paluzzi, Meta od lipca prowadzi wewnętrzne testy funkcji „Doceniania treści”, która niedawno zyskała nową nazwę – „Gifts”. Funkcja ta miałaby pozwolić twórcom na przełączanie opcji, która umożliwi ich fanom wysyłanie im „prezentów”. Twórcy będą mogli również sprawdzić, czy kwalifikują się do tej funkcji, na nowej karcie pod nazwą „Gifts” w swoich ustawieniach. Zrzuty ekranu sugerują również, że użytkownicy będą mogli wysyłać prezenty za pomocą przycisku wyświetlanego na dole rolek.

YouTube testuje nową personalizację treści kanału

YouTube chce zapewnić więcej sposobów angażowania odwiedzających kanał, dostosowując sposób wyświetlania przesłanych treści na podstawie preferencji każdego użytkownika. Platforma opracowuje obecnie osobne zakładki dla filmów, Shorts i transmisji live, dzieląc każdy format treści na osobne elementy na stronie kanału twórcy. Aktualizacja jest zgodna z innymi niedawnymi zmianami w sortowaniu treści na YouTube, które umożliwiają użytkownikom dokładniejsze filtrowanie treści na karcie „Subskrypcje”, na przykład Shorts i zwykłych filmów. YouTube chce również wdrożyć dodatkowe elementy personalizacji dla odwiedzających kanał, w tym wyświetlanie treści na podstawie historii oglądania użytkownika, podobieństwa tematu lub języków, którymi się posługują. Aktualizacje mogą być znaczące, ponieważ lepiej dobierają kanał do każdego indywidualnego użytkownika w oparciu o jego preferencje, co może zatrzymać go na dłużej i zwiększyć prawdopodobieństwo, że stanie się subskrybentem danego kanału. YouTube twierdzi, że wszystkie te zmiany zostaną wkrótce wprowadzone do testów, a ich pełna premiera nastąpi w kolejnych krokach.

YouTube ogłasza nową platformę „Creator Music”

YouTube stara się ułatwić twórcom wykorzystywanie muzyki w swoich klipach wideo za pomocą nowego elementu „Creator Music” w YouTube Studio. Creator Music daje twórcom dostęp do szeregu utworów, które będą oznaczone jako „bezpłatne” lub z dołączoną opłatą licencyjną.

Dla każdego utworu będzie można zobaczyć następujące opcje użytkowania:

  • Kup licencję: gdzie użytkownik musi wpłacić opłatę z góry za korzystanie z muzyki i uzyska taki sam udział w przychodach, jak w przypadku treści bez muzyki.
  • Udział w przychodach: gdzie użytkownik będzie dzielić się przychodami z filmów z wykonawcą utworu i powiązanymi posiadaczami praw do muzyki.

Zmiany zmierzają do tego, aby rozszerzyć opcje muzyczne w aplikacji i ułatwić twórcom korzystanie z trendów, a także zapewnić muzykom wynagrodzenie za swoją pracę. YouTube twierdzi, że „Creator Music” jest obecnie w fazie beta w Stanach Zjednoczonych i zostanie rozszerzony na więcej krajów w 2023 roku.

LinkedIn umożliwia lepsze filtrowanie wiadomości

LinkedIn stara się pomóc użytkownikom w lepszym zarządzaniu skrzynką odbiorczą, filtrując więcej wiadomości za pomocą nowego interfejsu. Nowa aktualizacja ma zapewnić dwie oddzielne zakładki w skrzynce odbiorczej. Najtrafniejsze wiadomości pojawią się na karcie „Focused”, a reszta pozostanie łatwo dostępna na karcie „Other”. Użytkownik będzie miał także możliwość łatwo przenosić wiadomości między kartami. Jak informuje LinkedIn, z biegiem czasu skrzynka odbiorcza stanie się bardziej precyzyjna i zważając na to, jak użytkownik będzie z niej korzystał, lepiej skategoryzuje przychodzące wiadomości. Widzimy, że  LinkedIn chce wykorzystać więcej narzędzi do uczenia maszynowego, aby lepiej spersonalizować wrażenia użytkownika, nie pozostaje więc nic innego jak obserwować czy sprawdzi się to w praktyce. Co więcej, LinkedIn stara się również pomagać użytkownikom w znajdowaniu istniejących możliwości w firmie, dla której obecnie pracują, za pomocą opcji „Praca w Twojej firmie” na karcie Oferty pracy. Nie podano jeszcze informacji, na temat tego, kiedy nowe funkcje pojawią się w Polsce.

Snapchat dodaje nowe funkcje zwiększające zaangażowanie

Snapchat ogłosił kilka nowych funkcji zwiększających zaangażowanie w aplikacji, a teraz udostępnia również swoją platformę internetową dla wszystkich użytkowników, która wcześniej była dostępna wyłącznie dla subskrybentów Snapchat +. Po pierwsze, Snap dodaje nowe skróty czatu, w kolorze jasnoniebieskim u góry ekranu, zapewniając kolejny sposób filtrowania wiadomości. Skróty będą również przypominać użytkownikom o zbliżających się urodzinach znajomych oraz nieodebranych połączeniach. Snap dodaje także nowe naklejki z pytaniami do Snap Story, podobne do tej samej opcji, która już działa na Instagramie i innych aplikacjach. Dodatkowo aplikacja wprowadza nowe widżety do kranu blokady, dostępne teraz w systemie Ios 16. Wreszcie Snap udostępnia również komputerową wersję swojej aplikacji wszystkim użytkownikom, którą można sprawdzić tutaj.

Snapchat udostępnia nowe wskazówki pomocne przy planowaniu kampanii na Halloween

Snapchat dostarcza nowych informacji na temat wartości aplikacji, jeśli chodzi o łączenie się z kupującymi na Halloween i zwiększanie promocji podczas Halloween we właściwym czasie i we właściwy sposób, za pomocą różnych narzędzi reklamowych. Jak przedstawia platforma, Halloween to jedno ze świąt, kiedy ludzie częściej niż kiedykolwiek udostępniają treści na Snapchacie. Rozmowy użytkowników na temat Halloween rozpoczynają się w połowie września i trwają do 31 października, dlatego warto,aby marka w tym czasie pozostawała w centrum uwagi. Snap informuje, że AR odgrywa wyjątkową rolę na każdym etapie podróży zakupowej. Wykazano, że w połączeniu z filmem, AR pomaga wzmocnić pozytywne skojarzenia z marką i zwiększyć zamiary zakupowe. AR jest tutaj kluczowym elementem, a narzędzia efektów wizualnych Snapchata mogą stanowić uzupełnienie kampanii. Dlatego, warto zapoznać się z najnowszym przeglądem rynku AR na Snapchacie, który zawiera mnóstwo cennych wskazówek i informacji o trendach. Raport jest dostępny tutaj, natomiast cały przegląd wskazówek dotyczących planowania kampanii na Halloween, można znaleźć klikając tutaj.

Meta dodaje nowe narzędzia, które pomagają promować wschodzących twórców na Facebooku

Twórcy są obecnie głównym celem Meta, dlatego platforma chce zapewnić im więcej sposobów na budowanie grupy odbiorców. Platforma zapowiada, że ma pojawić się szereg nowych elementów, w tym nowe powiadomienia o rekomendacjach wspierające innych twórców, nowe szablony ułatwiające rozpoznawanie najlepszych fanów czy posty dostępne dla subskrybentów i nie tylko.

Po pierwsze, twórcy będą mogli wyróżnić się nawzajem, zachęcając swoich odbiorców do obserwowania innego twórcy, którego podziwiają. Co więcej, pojawią się nowe szablony postów i Stories, które automatycznie wspominają o nowych obserwujących, dzięki czemu można łatwo okazać uznanie za ich wsparcie. Meta testuje również nowe opcje udostępniania ekskluzywnych postów najlepszym fanom i subskrybentom. Nowe ustawienie postu sprawi, że twórca może wybrać czy ​​treści są dostępne wyłącznie dla najlepszych fanów, subskrybentów bądź wszystkich.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas, klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.