Nadawcy komercyjni z MUX-2 sporo stracili na zmianie nadawania

Apelują oni do TVP, by jak najszybciej również przeszła na nowy standard.

W tym roku w Polsce zmienił się techniczny standard nadawania naziemnej telewizji (z DVB-T na nowszy DVB-T2). Zmiana, która w założeniu miała być czysto techniczną, przerodziła się w ostry spór na rynku. W tle są oczywiście pieniądze.

Stało się tak bowiem już po wybuchu wojny na Ukrainie – odpowiedzialne ministerstwo zwolniło publicznego nadawcę telewizyjnego, czyli Telewizję Polską (TVP) z obowiązku zmiany, podczas gdy wobec nadawców komercyjnych go utrzymano. Wyłączanie nadajników (tzw. refarming) w starym standardzie przeprowadzono w czterech etapach dla różnych części kraju: 28 marca, 25 kwietnia, 23 maja i 27 czerwca. Na MUX-2 nadają: Polsat, Super Polsat, TVN, TVN7, TV4, TV Puls, Puls2, TV6.

Firma Nielsen, od lat monitorująca rynek telewizyjny, szacuje, że w Polsce telewizję ogląda się w 24,3 mln gospodarstw domowych. 36% robi to dzięki antenom satelitarnym, 33% – poprzez sieci kablowe lub IPTV, a 31% poprzez anteny bezpłatnej naziemnej telewizji. Czyli odbiorców naziemnej telewizji byłoby 4,4 mln.

Komercyjni nadawcy od razu zaczęli protestować, obawiając się, że dla części odbiorców ich kanały po prostu “znikną”, a pozostanie tylko TVP. I okazuje się, że po części ich obawy były słuszne.
Jak wynika z wyliczeń Nielsena, ok. 1,2 mln gospodarstw domowych, głównie o niższych dochodach, na wsi, nie przełączyło się na nowy system nadawania. W skali całego rynku to 8%, ale w skali widzów wyłącznie telewizji naziemnej to ponad 1/4. Nielsen twierdzi, że wskutek tak przeprowadzonego refarmingu o 3% spadł dzienny zasięg telewizji wśród widzów wyłącznie telewizji naziemnej. O 1,6% spadł udział telewizji wyłącznie naziemnej w całkowitej oglądalności telewizji i 6% zmalał czas oglądania wśród widzów wyłącznie telewizji naziemnej.

– Apeluję do TVP, by przeszła na nowy standard nadawania najszybciej jak się da, najlepiej już na czas piłkarskich mistrzostw świata – mówił Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls, podczas konferencji PIKE w Toruniu.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.