Sto lat w pióropuszu - z historii logo marki Skoda

Fanów motoryzacji i designu zelektryzowała ostatnio wiadomość, że czeska marka (przejęta w pełni przez niemiecką grupę Volkswagen w 2000 r.) wprowadza nowe logo.

Wprowadzenie nowego logo nie oznacza całkowitej rezygnacji z dotychczasowego, charakterystycznego znaczka – jak mawiają Czesi – uskrzydlonej strzały lub indiańskiego pióropusza. Obok zupełnie nowego logo używane będzie (choć zdecydowanie rzadziej) przemodelowany dotychczasowy znak graficzny.

Znak Škody ma ciekawą historię. Początki samej firmy sięgają 1895 r. Założyło ją dwóch kolegów rowerzystów - Václav Laurin, mechanik, i Václav Klement, księgarz. W roku 1925 doszło do fuzji przedsiębiorstwa L&K z koncernem przemysłowym z Pilzna, którym kierował inżynier Emil Škoda, ojciec marki. Charakterystyczne logo z pióropuszem ma już blisko 100 lat – pojawiło się w 1923 r. Podobno wymyślił je sam inżynier Škoda po powrocie z wyprawy do Stanów Zjednoczonych. Czesi do dziś spierają się, kto jest autorem znaku graficznego. Część uważa, że logo zaprojektował Amerykanin Tomas Maglic, ówczesny dyrektor handlowy firmy. Inni twierdzą, że prawdopodobni autorzy to znani rzeźbiarze Otto Gutfreund i Otakar Španiel.

Widoczny obok plakat pochodzi z kampanii promującej Model 110. To ostatni model L&K i równocześnie pierwszy wyprodukowany po przejęciu zakładu L&K przez Škodę.

Piotr Machul 358 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.