Jak inflacja zmienia zwyczaje zakupowe Polaków?

W zakupach online szukamy oszczędności, szczególnie żywności, artykułów papierniczych, odzieży czy karmy dla zwierząt.

Firma kurierska DHL Parcel Polska zbadała jak inflacja zmienia zwyczaje zakupowe Polaków oraz czy i w jakich kategoriach zwiększa chęć do zakupów przez internet.

Wzrost poziomu inflacji, a co za tym idzie – kosztów zakupów czy rat kredytów powoduje, że coraz większa część konsumentów szuka oszczędności. Zmiana rozporządzalnego dochodu wpływa na zawartość koszyka zakupowego. Niemal ośmiu na dziesięciu Polaków w sklepach szuka tańszych produktów lub zamienników. 40% badanych deklaruje, że oszczędza na zakupach spożywczych.

Konsumenci szukają oszczędności w zakupach przez internet. Ich cena musi być najczęściej o 20-30% niższa, żeby w ogóle była interesująca. Aż 25% badanych użytkowników internetu zamierza zwiększyć częstość i/lub ilość swoich zakupów online.

W związku z inflacją konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach: żywność (21%), artykuły biurowe (20%), odzież (19%), artykuły dla zwierząt (18%), kosmetyki i suplementy diety oraz leki (18%). Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zupełnie zrezygnować.

– Trendy wskazują, że konsumenci rezygnują z produktów luksusowych na rzecz tych niezbędnych każdego dnia. Głównym sposobem ograniczania zakupów internetowych, stosowanym przez blisko połowę konsumentów szukających oszczędności, jest wybór tańszych zamienników, który ma wpływ na wartość zakupów, ale nie na wolumen przesyłek – komentuje Joanna Bandera-Sikorska, manager ds. analiz marketingowych w DHL Parcel Polska.

Maciej Burlikowski 1706 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.