QR kody jako narzędzie utrzymania i skracania drogi użytkownika na ścieżce zakupowej

QR kody to jedna z technologii, który historia dała ponowną szansę na adaptacje rynkową. Od kilku lat telefony posiadają już wbudowany w aparacie czytnik QR kodów, jednak katalizatorem ich odrodzenia stała się globalna pandemia, a wraz z nią pojawienie się nowych bezdotykowych nawyków społecznych.

Według najświeższych danych z raportu Starcom HX Study: Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami, 64% Polaków regularnie skanuje QR kody, a ponad 1/3 osób skanujących deklaruje, że uczyniło to w ostatnim tygodniu. Technologia wykorzystująca QR kody jest powszechna i egalitarna, a czynniki demograficzne jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania nie mają wpływu na skanowanie. Jak wynika z badania, częstotliwość skanowania jest uzależniona od miejsca i użyteczności informacji stojącej za QR kodem.

Najpopularniejszym miejscem skanowania QR kodów są sklepy detaliczne, również z największą częstotliwością. Kolejno wskazane zostały środki transportu (pociągi, autobusy, tramwaje etc.) oraz strony internetowe. Co druga osoba, wymieniła szybkość oraz wygodę w dostępie do informacji jako motywator i przyczynę do skanowania. Równie wysoko zostały ocenione dodatkowe benefity w postaci rabatów i dostępu do promocji. Przy czym należy zaznaczyć, że kobiety są bardziej zainteresowane dodatkowymi korzyściami, niż mężczyźni. Również w sklepach detalicznych to one częściej sięgają po telefon, aby zeskanować QR kod. Do głównych zalet technologii QR kodów wymienionych przez respondentów zalicza się szybki i łatwy dostęp do informacji, który można uzyskać za pomocą swojego telefonu. Młodsze grupy wiekowe deklarują, że skanują częściej niż grupy 55+.

Z perspektywy konsumenta rynek QR kodów jest dojrzały, nie ma barier technologicznych, społeczeństwo jest świadome funkcjonalności QR kodów i ceni sobie korzyści płynące z ich skanowania. W badaniu uwzględniono również gotowość rynku do zastosowania technologii QR kodów w komunikacji marketingowej, weryfikując widoczność i skanowanie z piktogramów umieszczonych na nośnikach reklamowych. Co druga osoba w Polsce deklaruje, że nie miała jeszcze kontaktu z QR kodem w reklamie. Wśród osób skanujących QR kody z reklamy najczęściej wymienianym miejscem było opakowanie produktu (25%), strona internetowa (22%) czy sklepy detaliczne (19%). Te dane jednoznacznie wskazują na duży potencjał wykorzystania QR kodów przez marketerów. Implementacja kodu QR daje również możliwość połączenia świata offline i online, tworząc naturalną przestrzeń do rozwoju wielokanałowej komunikacji z użytkownikiem, zwłaszcza w miejscach sprzedaży. Marki umieszczając QR kody na ekspozytorach, opakowaniach produktu, plakatach, materiałach merchandisingowych, mają możliwość bezpośredniej interakcji z użytkownikiem. Jeśli QR kod będzie miejscem startu do konwersacji prowadzonej przez komunikatory typu WhatsApp, SMS, Messenger, zwiększa to możliwości personalizacji oraz utrzymywania i skracania drogi użytkownika na ścieżce zakupowej.

Idealnym przykładem obrazującym potencjał takiej komunikacji rozpoczynającej się od QR kodu jest akcja marki Bosch. Ulotki wewnątrz produktu oraz w sklepach informują o dodatkowym beneficie, który można otrzymać po zostawieniu opinii o produkcie. QR kod prowadzi do komunikatora WhatsApp, w którym użytkownik dowiaduje się, jakie są kolejne kroki, ma możliwość bezpośredniego pozostawienia opinii i oceny produktu. W wymienionym przykładzie została wykorzystana platforma technologiczna Hashting, która weryfikuje paragony zakupu, zbiera opinie użytkowników, a następnie je dystrybuuje na strony marki oraz sklepów detalicznych.

Sama technologia QR kodów stwarza markom olbrzymi potencjał do budowania bezpośredniej interakcji z użytkownikiem. W badaniu pokazane zostały sprawdzone przez praktyków przykłady biznesowego zastosowania QR kodów wraz z rekomendacjami. Biorąc pod uwagę wnioski z badania, wykorzystanie QR kodów wymaga od marketerów zaprojektowania odpowiedniego doświadczenia użytkownika. Konsument oczekuje konkretnych informacji, korzyści lub sam komunikat musi wzbudzać jego zainteresowanie. Wówczas jest w stanie zaufać marce, a QR kod spełni swoją funkcję.

Tekst: Marta Zuska, Senior Business Developer, Head of NextTECHnow by Publicis Groupe

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.