TEDxWarsawWomen 2022 - rozmowa z Ewą Turek

W tym roku otrzymaliśmy rekordową liczbę 650 zgłoszeń, ośmiokrotnie więcej niż rok temu. To pokazuje, jak wiele jest odważnych, mądrych i świadomych siebie kobiet i mężczyzn, którzy pragną inspirować ludzi wokół do działania - mówi Ewa Turek, kuratorka konferencji TEDxWarsawWomen.

MMP: 9 grudnia br. w Teatrze 6.piętro w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu TEDxWarsawWomen. Kogo zobaczymy w tej edycji wydarzenia i jakimi tematami chcecie zainteresować publiczność?

Ewa Turek, kuratorka konferencji TEDxWarsawWomen: Hasło przewodnie tegorocznego TEDxWarsawWomen 2022 „Redefinicje” nawiązuje do realiów radykalnie zmieniającego się świata. Przeobrażenia geopolityczne, pandemia, ocieplanie klimatu, kryzys energetyczny, kryzys tożsamości, zmiany zachowań konsumentów, to tylko nieliczne z powodów, które wymusiły konieczność redefinicji dotychczasowych wartości i utrwalonych znaczeniowo pojęć. Doszło do zredefiniowania sposobu pracy, spędzania wolnego czasu, dokonywania zakupów, podejścia do ochrony zdrowia, budowania relacji czy dbania o rodzinę spowodowane niespotykanymi dotąd zmianami na świecie. Złożoność zmian, które dzieją się na naszych oczach od początku 2020 roku, a także niepewna przyszłość i obawy z tym związane, znacząco wpłynęły na zmianę roli kobiety w społeczeństwie, jej potrzeby, zachowania czy ambicje.

Podczas konferencji TEDxWarsawWomen 2022 przyjrzymy się, jak my sami, nasze emocje, cele i marzenia odnalazły się w tej nowej rzeczywistości. W tym roku chcemy mówić o siostrzeństwie, wdowieństwie, kobietach w lobbingu, świadomej edukacji, Ukrainie. Na scenie stanie 10 mówców i mówczyń, wystąpią też ciekawi artyści. Co roku, w czerwcu udostępniamy otwarty formularz online dla wszystkich chętnych, którzy chcą się do nas zgłosić i wystąpić podczas konferencji. W tym roku otrzymaliśmy rekordową liczbę 650 zgłoszeń, ośmiokrotnie więcej niż rok temu. To pokazuje, jak wiele jest odważnych, mądrych i świadomych siebie kobiet i mężczyzn, którzy pragną inspirować ludzi wokół do działania. Mają nie tylko wiedzę, pomysły i przemyślenia, ale również siłę, energię i śmiałość, by wyjść na scenę i je zaprezentować.

Zespół TEDx odpowiedzialny za mówców - złożony z doświadczonych ekspertów w dziedzinie wystąpień publicznych, konsultingowych, i psychologicznych - przeanalizował formularze zgłoszeniowe i wybrał kilkanaście osób, które mają szansę wystąpić na konferencji. Kandydaci na mówców wzięli już udział w warsztatach, które pomogą im w przygotowaniach swoich wystąpień pod kątem wymogów TED. Przed nimi kolejne warsztaty oraz bezpośrednia praca z mentorami. Każda z osób finalnie wygłosi maksymalnie 18-minutowe wystąpienie przygotowywane pod okiem doświadczonego mentora. Podczas wstępnej próby usłyszeliśmy mowy i zdecydowaliśmy, kto ostatecznie zakwalifikuje się do finalnego występu. 10listopada zatwierdziliśmy ostateczną listę osób, które staną na scenie. Poza główną atrakcją, czyli wystąpieniami, przewidujemy także dużo atrakcji interaktywnych dla uczestników na żywo. Będą mogli skorzystać m.in. z różnych rodzajów warsztatów.

Wyłanianie mówców w takiej formule to standard w przypadku TEDx?

Taka jest procedura, która wynika m.in. z faktu, że osoby, które przygotowują się do występu, nie są profesjonalnymi mówcami. Wszystkie wystąpienia są nagrywane podczas wydarzenia, a następnie po akceptacji centrali TED są udostępniane online na ich kanale TEDx Talks na YouTube. Dlatego mowa musi być bardzo dobrze przygotowana. Nie ma powtórek. Taki system przygotowań nam się sprawdza. Co roku mowy są różnorodne i co ważne, na scenie stoją zarówno kobiety, jak i mężczyźni, mimo że organizujemy je pod nazwą TEDxWarsawWomen. Idea wystąpień jest taka, że jesteśmy otwarci na różnorodność, zarówno płci, wieku, jak i tematów.

Jakie obowiązki, poza przygotowaniem mówców do występu, spoczywają na waszym zespole?

Obowiązki są rozległe, a praca wymagająca i niełatwa. Wymaga czasu i zaangażowania. Wszystkie obowiązki organizacyjne wydarzenia leżą w gestii kuratora, liderów i członków zespołu. To prawie 30 osób w tym roku. A zadań jest sporo: od znalezienia miejsca na konferencję, przez wyszukanie interesujących prelegentów, po zorganizowanie artystów, warsztatów, oprawę techniczną, marketingową i PR i upewnienie się, że wydarzenie przebiegnie płynnie, od początku do końca.

Dodam także, że idea TEDx polega na tym, że wszystko musi się samo sfinansować. Z tego powodu zapraszamy naszych stałych partnerów, dzięki nim możemy to realizować na taką skalę. W tym roku wdrożyliśmy pomysł, aby wszystkie mowy były tłumaczone na język migowy, by inspiracje ze sceny dotarły do licznej grupy osób głuchych w Polsce. Zaprosiliśmy profesjonalne tłumaczki migowe. Cała konferencja będzie bezpłatnie transmitowana na żywo. Po kilku tygodniach gotowe mowy znajdą się na kanale YouTube organizacji TED. Tam już czeka wielomilionowa publiczność z całego świata.

Jaki jest cel konferencji TEDx?

Ostatecznym celem TEDx jest dzielenie się pomysłami - takimi, aby miały rzeczywisty wpływ na świat i inspirowały publiczność i słuchaczy do zmiany postaw, zachowań, działań. Popularyzowały idee, które warto rozpowszechniać. Cytując jedną z mówczyń: „Idea, myśl, która jest większa, niż Ty, Twoja historia, działalność, miejsce, w którym chcesz być za 10 lat. To coś, co zostanie w głowach słuchających Cię osób. Ta rzecz, która sprawi, że inaczej zaczną spoglądać na świat, albo zrobią coś inaczej, niż dotychczas. To nie reklama Twojej firmy, nie historia życia, nie laurka dla współpracowników”. Aby to uczynić, ważne jest tworzenie środowiska, które pozwala na swobodną dyskusję. Zachęcamy i zapraszamy do rozmów i nawiązywania kontaktów podczas wydarzenia. Jest wiele historii, że tak rozpoczęło się coś wartościowego.

Jak zainteresowała się pani TEDx?

Moja historia jest zaskakująca. W 2013 r. chciałam zobaczyć pierwszy raz TEDx na żywo, czyli zasiąść na widowni w Warszawie. To były takie czasy, że wysyłało się swoje zgłoszenie, w którym uzasadniało się chęć obecności na widowni. Wysłałam zgłoszenie i po kilku tygodniach otrzymałam odpowiedź, że niestety nie znalazło się dla mnie miejsce. Natomiast tydzień przed terminem konferencji zadzwoniła do mnie znajoma z propozycją, bym wystąpiła w zastępstwie za inną osobę. Oczywiście zgodziłam się, korzystając z okazji.

To było moje pierwsze spotkanie z TEDx-em, a w kolejnych latach byłam już mentorką, liderką, dwukrotnie organizowałam TEDx Kids. W tym roku objęłam licencję TEDxWarsawWomen. Pracuję z 30-osobowym zespołem, którego część to stały skład teamu organizującego rokrocznie to wydarzenie, a pozostałe osoby są nowe. Mamy podzielone zadania, część osób zajmuje się organizacją, inne marketingiem, jest zespół mentorów przygotowujących mówców do wystąpień. Nasza praca ma charakter non-profitowy i na ogół trwa przez sześć miesięcy do pięknego finału. Energia tworzenia jest niezwykła, zarażająca i satysfakcjonująca. W tym roku nawet wyraźniej to czujemy niż w poprzednich latach.

Czym zajmowała się pani wcześniej?

Byłam zawodowym head hunterem. Aktualnie pomagam ludziom błyszczeć na scenie, czyli dobrze występować publicznie. Pracuję także terapeutycznie. Jestem trenerem Radykalnego Wybaczania - metodą Colina C.Tippinga. Pomagam ludziom lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami.

Rozmawiała: Magda Soroczyńska

Ewa Turek, trenerka, mentorka, podcasterka. Prowadzi szkolenia i konsultacje dla środowiska biznesowego, startupów i uczelni. Lider w międzynarodowej organizacji szkoleniowej Toastmasters International z tytułem Distinguished Tostmaster. Wicemistrzyni Polski w przemówieniach inspiracyjnych. Mówczyni na konferencji TEDxWarsawWomen w 2013 roku. Od 9 lat organizuje konferencje TEDx i TEDxKids.

TEDxWarsawWomen jest lokalnym, niezależnym wydarzeniem TEDx, organizowanym na licencji konferencji TED. Jest organizowany od 2010 roku i podejmuje temat roli dziewcząt oraz kobiet w kreowaniu rzeczywistości i zmienianiu świata. TEDxWarsawWomen jest wspierany przez firmy i organizacje, którym bliskie są tematy związane z siłą kobiet, wyrównaniem szans i różnorodnością, zarówno w biznesie, jak i w życiu. Partnerem strategicznym w tym roku zostało Allegro. Pozostali partnerzy to: PwC, Discovery, Prologis, Blue Media, Estee Lauder, YES, Venture Cafe Warsaw, Tchibo Warszawa, ConTrust Communication, Prowly, Instytut Monitorowania Mediów oraz Teatr 6.piętro Patroni medialni wspomagający promowanie wydarzenia to: Anywhere.pl, ladybusiness.pl, oohmagazine.pl, SENS, Zwierciadło oraz Sukces Pisany Szminką. 

 
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.