Co nowego w social mediach (35)

W dzisiejszym przeglądzie nowości ze świata social mediów, który przygotowała Małgorzata Obielak, e-PR & Social Media specialist w Performics, m.in. dwa rankingi za kończący się rok: najlepszych twórców i reklam według YouTube oraz najlepszych europejskich reklam według TikToka.

Co jeszcze w dzisiejszej prasówce? YouTube zaktualizował swoje wytyczne dotyczące tworzenia filmów, które będą mogły kwalifikować się do wyświetlania reklam i zarabiania na nich. Instagram natomiast dalej zaskakuje i testuje nowe rozwiązania, które mają zwiększyć zaangażowanie użytkowników, z kolei Snapchat wprowadza nowe możliwości AR, nawiązując współpracę z marką New Balance. Szczegóły i więcej nowości poniżej.

YouTube udostępnia ranking najlepszych twórców i reklam w 2022 roku

YouTube opublikował listę najpopularniejszych filmów i twórców w 2022 roku. Najpopularniejsze wideo zostało opublikowane na kanale legendy gier Technoblade, który zmarł na chorobę nowotworową. Ostatni film na kanale Technoblade, w którym ojciec czyta jego pożegnalny list, wyświetlono ponad 87 milionów razy, co świadczy o wpływie, jaki twórca wywarł na społeczność graczy. Drugim najczęściej oglądanym klipem była niesławna konfrontacja Willa Smitha z Chrisem Rockiem podczas rozdania Oscarów, a następnie film streamera gier Dream, i klip ujawniający jego twarz. YouTube udostępnił także najskuteczniejsze reklamy roku, gdzie w czołówce znalazły się firmy takie jak Amazon, Telecom Egypt Clash of Clans i Apple. Zapewnia to marketerom bardziej szczegółową perspektywę, z przykładami tego, jak inne marki docierają do ludzi, dzięki swoim klipom promocyjnym – większość z nich to wysokobudżetowe produkcje prowadzone przez celebrytów, więc mniejsi twórcy niekoniecznie mogą czerpać z tych trendów. Tutaj można sprawdzić podsumowanie roku YouTube 2022, wybierając poszczególne rynki, niestety na ten moment nie zobaczymy w przeglądzie rynku polskiego. 

YouTube prezentuje zaktualizowane wytyczne dotyczące zarabiania na platformie

YouTube ogłosił aktualizację swoich wytycznych na temat tworzenia filmów odpowiednich do wyświetlania reklam, które określają, jakie treści kwalifikują się do zarabiania w aplikacji. Wytyczne zasadniczo obejmują nielegalne i obraźliwe treści, ale jeśli chodzi o konkretne zmiany, YouTube aktualizuje kilka elementów m.in.: Treści dla dorosłych — miniatury filmów zawierające linki dla dorosłych, wulgarny język i materiały dla dorosłych nie będą kwalifikować się do zarabiania. Wyjątkiem są filmy o charakterze edukacyjnym i teledyski, które nie są przy tym zbyt obrazowe. Szkodliwe lub niebezpieczne działania — Niebezpieczne działania lub akrobacje, w których nieletni są uczestnikami lub ofiarami, mogą nie przynosić przychodów z reklam. Jest to ważne, biorąc pod uwagę wzrost liczby zgonów dzieci w wyniku udziału w niebezpiecznych wyzwaniach online. Niestosowny język — Treści, które zawierają wulgaryzmy lub obraźliwe elementy na początku lub przez większość filmu, mogą nie być odpowiednie do wyświetlania reklam. Jednak jeśli w materiale (np. teledysku) od czasu do czasu padnie jakieś niecenzuralne słowo, nie oznacza to, że nie nadaje się on do wyświetlania w nim reklam. Treści związane z narkotykami – Oprócz istniejących zasad dotyczących wyświetlania i nawiązywania do narkotyków, używanie narkotyków i/lub wzmianki o narkotykach w grach będą teraz powodować demonetyzację. Nieuczciwe zachowania –  Treści promujące nieuczciwe postępowanie, takie jak wejście na teren prywatny, oszukiwanie lub hakowanie (w celach osobistych lub na zlecenie). To nowe wytyczne mające na celu rozwiązanie problemu rosnącej liczby filmów z dowcipami, np. w których ludzie podszywają się pod pracowników sklepu. YouTube twierdzi, że udawanie pracownika sklepu detalicznego bez zgody właściciela nieruchomości spowoduje teraz również demonetyzację.

Jak widać, wytyczne YouTube ewoluują wraz ze zmieniającymi się zachowaniami i działaniami twórców – choć niektóre, nadal wydają się nieco zagmatwane i prawdopodobnie wywołają niepokój wśród niektórych twórców. Więcej na temat wszystkich wytycznych, oraz ich szczegółowe opisy można znaleźć tutaj.

Instagram testuje więcej elementów podobnych do aplikacji BeReal

Czy proces BeReal polegający na publikowaniu obrazu tego, co ludzie robią w określonym momencie dnia, stanie się trwałym trendem w mediach społecznościowych, czy też zniknie? Aplikacja BeReal wygrała App of the Year zarówno w sklepach Apple, jak i Google (kategoria „Users Choice”) na rok 2022. BeReal pokazał podstawowy trend w mediach społecznościowych, że ludzie mają dość oglądania wyretuszowanych, zredagowanych, wyrzeźbionych postaci. Nasuwa się jednak pytanie, co dalej z BeReal jako aplikacją? Czy z taką koncepcją można zrobić coś więcej? Czy może jest coś, co inne aplikacje mogą z tym zrobić – i czy jest to warte dalszej eksploracji? Wydaje się, że Instagram daje temu szanse i pracuje nad czymś, co nazywa się „Roll Call”, co umożliwiłoby członkom czatu grupowego żądanie, aby wszyscy uczestnicy dodali swoje zdjęcie lub wideo do czatu w ciągu 5 minut.  Jak można zauważyć w materiałach opublikowanych przez badacza aplikacji Alessandro Paluzziego, Roll Call jest faktycznie małą wersją BeReal, w zamkniętym czacie grupowym, w przeciwieństwie do wysyłania prośby do wszystkich kontaktów. Instagram pracuje również nad „Glimpse Stories”, które działa dokładnie tak samo jak BeReal, wykorzystując przednią i tylną kamerę, aby pokazać, co użytkownik robi w danym momencie. Czy funkcja wprowadzona przez BeReal jest tylko chwilową modą? Pozostaje nam dalej przyglądać się temu, w jakim kierunku się to rozwinie, oraz czy inne wielkie aplikacje zaadoptują podobne pomysły w swoich platformach lub może przearanżują je w taki sposób, że BeReal pójdzie w odstawkę.

Twitter zacznie wyświetlać wskaźniki zasięgu tweetów

Według badań przeprowadzonych w zeszłym roku około 25% użytkowników Twittera w USA tworzy około 97% wszystkich tweetów. Większość stanowią odpowiedzi i retweety, i może to sugerować, że wokół sfery Twittera nie krąży wiele oryginalnych myśli. Elon Musk chce temu zaradzić, potencjalnie zachęcając ludzi do udostępniania tweetów. Stwierdza on, że tweety użytkowników są ogólnie oglądane przez znacznie więcej osób, niż im się to wydaje i być może jeśli Twitter zacznie to podkreślać, oprócz liczby polubień i retweetów, może to być sposób na zwiększenie zaangażowania. Ale czy na pewno? Ciekawie jest wiedzieć, że ludzie rzeczywiście widzą, co mamy do powiedzenia, ale jeśli nie dostajemy reakcji czy polubień, może to być potencjalnie jeszcze bardziej zniechęcające niż brak tej statystyki z przodu.

TikTok ogłasza najlepsze europejskie reklamy w 2022 roku

TikTok po raz pierwszy uruchomił inicjatywę TikTok Awards w maju, zapraszając wszystkie europejskie agencje i marki do nadsyłania zgłoszeń, aby odebrać główną nagrodę jako najlepszy zespół reklamowy TikTok w regionie. Nagrody przyznano najlepszym reklamom z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Polski i Skandynawii, w kategoriach takich jak „Największa kreatywność” i „Największa wydajność”. Ostatecznie jury przyznało Unieuro najwyższe wyróżnienia za kampanię „The Clerk” - Greatest TikTok Europe! Według TikToka Unieuro doskonale pokazało siłę natywnych treści tworzonych przez twórców oraz wpływ zwiększania kreatywności w postaci reklam In-Feed, aby zmaksymalizować zasięg i zaangażowanie społeczności TikToka. Uniero stworzył serię reklam z postacią, w których pracownik obsługi klienta jest zasadniczo uwięziony na TikToku. Krótkie, beztroskie klipy wywołały duże zaangażowanie w markę, a jak zauważa sama aplikacja, podejście to jest również zgodne z trendami zachowań i kreatywnymi elementami w aplikacji. TikTok udostępnił również przykłady najlepszych kreacji z kilku regionów, co zapewnia ciekawe spojrzenie na kluczowe trendy i podejścia do publikowanego contentu. Listę wszystkich zwycięzców TikTok Awards w 2022 roku można znaleźć tutaj.

LinkedIn z rozszerzeniem nowego formatu „Focused Inbox” dla wiadomości InMail

LinkedIn ogłasza rozszerzone wdrożenie nowego formatu „Focused Inbox” dla wiadomości InMail. Skrzynka odbiorcza Focused, pierwotnie ogłoszona przez LinkedIn we wrześniu, zawiera dwie oddzielne zakładki InMail – „Focused” i „Other”. Jak przedstawia LinkedIn zmiana wynika z tego, że użytkownicy wykazywali potrzebę lepszego sposobu na uporządkowanie skrzynki odbiorczej. Platforma zauważa również, że liczba „rozmów” na LinkedIn wzrosła o prawie 20% rok do roku, a wiele osób coraz częściej korzysta z wiadomości, aby łączyć się i współpracować ze sobą w aplikacji. LinkedIn stopniowo wprowadza Focused Inbox dla wszystkich użytkowników na całym świecie, więc jeśli na swoim koncie nie masz jeszcze nowej funkcji, zapewne wkrótce się ona pojawi.

Snapchat nawiązuje współpracę z New Balance

Snapchat nawiązał współpracę z New Balance, aby uruchomić nową świąteczną reklamę skoncentrowaną na rzeczywistości rozszerzonej, która zawiera VoiceML – czyli monity dźwiękowe – w celu odkrywania odpowiednich produktów. Używając nowego obiektywu New Balance, użytkownicy Snapchata zostaną poproszeni o udzielenie odpowiedzi na serię pytań w aplikacji, używając swojego głosu, co pomoże im znaleźć najlepsze produkty pasujące do ich preferencji czy uzyskać idealne pomysły na prezent dla siebie, przyjaciół i rodziny. Po udzieleniu odpowiedzi na pytania użytkownicy Snapchata będą mogli ujawnić rekomendację produktu za pomocą wyjątkowego procesu rozpakowywania. To kolejny punkt widzenia AR, który może zapewnić bardziej wciągające, wrażenia, ułatwiając bardziej naturalne połączenie, w przeciwieństwie do pisania. Nowa funkcja New Balance Lens będzie dostępna w Stanach Zjednoczonych wyłącznie na urządzeniach z systemami iOS i Android do 31 grudnia 2022 r., a dostęp do niej będzie można uzyskać za pośrednictwem karuzeli obiektywów w aplikacji.

LinkedIn dodaje nowe narzędzia do stron firmowych

LinkedIn ogłosił najnowszą aktualizację funkcji dla stron firmowych, która obejmuje nowe sposoby wyróżnienia biuletynu, nowy, bardziej przyjazny dla prywatności sposób segmentowania odbiorców reklam oraz zaktualizowane analizy konkurencji. Aby jeszcze bardziej zachęcić marki do udziału w biuletynie LinkedIn i bardziej bezpośrednio promować swoje produkty i usługi, platforma zapewni teraz więcej opcji maksymalizacji odkrywania, a strony firmowe będą mogły dodawać tytuły, opisy i tagi SEO do przesyłanych biuletynów. LinkedIn dodał również kilka nowych elementów analizy konkurencji, umożliwiając śledzenie wzrostu liczby obserwujących konkurencję, wyników ostatnich postów i wskaźników zaangażowania. Co więcej, marki będą mogły teraz uzyskać jeszcze większą wartość ze stron produktów na LinkedInie, dzięki dwóm nowym funkcjom zaprojektowanym tak, aby oferty były łatwiejsze do znalezienia. Po pierwsze, produkty będzie można znaleźć za pomocą wyszukiwania na platformie LinkedIn. Kupujący mogą wyszukiwać według produktu, firmy lub kategorii. Po drugie, użytkownik będzie mógł wykorzystać nowe wyróżnienia produktów, aby zaprezentować określone produkty. Więcej o wprowadzanych nowościach można przeczytać tutaj.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas, klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.