Co nowego w social mediach (36)

W najnowszym przeglądzie nowości przygotowanym przez Małgorzatę Obielak, e-PR & social media specialist w Performics, m.in. raporty Pinteresta i Instagrama z prognozami trendów na 2023 rok oraz lista najczęściej pobieranych aplikacji w listopadzie br. (TikTok utrzymuje dominację).

Dzisiaj przyjrzymy się zestawieniu najczęściej pobieranych aplikacji w ujęciu globalnym. Wciąż na podium znajdują się wielcy gracze social mediowi, czyli TikTok, Instagram i Facebook, jednak na liście pojawiła się również nowa aplikacja, o której więcej opowiemy w poniższym artykule. Jako że, mamy już prawie koniec roku, zaczęło pojawiać się wiele predykcji na 2023 rok, w tym te od Pinteresta czy Instagrama. Warto się z nimi zapoznać, aby wiedzieć jakich zachowań możemy spodziewać się od użytkowników w 2023 roku i dostosować pod nich swoje kampanie. Dodatkowo Instagram, Facebook, LinkedIn i Twitter wprowadzają kilka nowości technicznych, od nowych funkcji do nagradzania twórców, po opcje analizy odbiorców.

Lista najczęściej pobieranych aplikacji w listopadzie

Według najnowszych danych AppFigures, TikTok nadal utrzymuje swoją dominację jako najczęściej pobierana aplikacja w listopadzie, w szczególności wśród młodych użytkowników, chociaż da się zauważyć, że jego wzrost spowalnia. Kolejne miejsca na podium zajmuje Instagram, Facebook i aplikacja do edycji filmów CapCut. TikTok i CapCut były w rzeczywistości najpopularniejsze na iOS, podczas gdy Instagram pozostaje popularny na Androidzie, co przynajmniej częściowo wynika z pobrań aplikacji w Indiach, gdzie TikTok jest zakazany. Pomimo wielu spekulacji o powolnym upadku Facebooka, pozostaje on wciąż popularny. Przyjrzyjmy się jednak aplikacji CapCut, która była czwartą najczęściej pobieraną aplikacją na połączonej liście, szóstą w Google Play i drugą w App Store. To rekordy wszechczasów dla edytora wideo! Kolejną interesującą ciekawostką jest monetyzacja CapCut. Do tej pory aplikacja była bezpłatna na całym świecie, z wyjątkiem Chin, gdzie jej przychody rosły. Od tego miesiąca CapCut zarabia również poza Chinami. Według szacunków AppFigures, 10 najczęściej pobieranych aplikacji trafiło w listopadzie na 336 milionów urządzeń z systemem iOS i Android. Być może lista ta zmieni się w grudniu, zważając na to jak często w ostatnich dniach pobierana jest aplikacja Lensa AI. Jest to edytor zdjęć, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania artystycznych i łatwych do udostępniania awatarów, a także oferuje możliwość usuwania tła z obrazów.

Coroczny raport Pinterest Predict 2023

Pinterest niedawno opublikował swój coroczny raport - Pinterest Predict. Jakie kluczowe trendy przewiduje na 2023 rok? Pinterest podzielił swoje prognozy na cztery kluczowe kategorie – Moda, dom, uroczystości i dobre samopoczucie. Jak donosi platforma, w ciągu ostatnich trzech lat 80% przewidywań w ich raportach się sprawdziło. Jeśli chodzi o modę, Pinterest mówi, że „zwiewne style”, wykorzystujące koronki, tiul i falbany, staną się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród pokolenia Z i milenialsów. Pinterest mówi również, że „Romcom Core”, który obejmuje sukienki typu halka, topy bez rękawów i spodnie bojówki, będzie kolejnym kluczowym trendem w modzie, który warto obserwować. Jeśli chodzi o trendy w wystroju wnętrz platforma twierdzi, że „Hipstoric” będzie kluczową estetyką godną uwagi. Więcej szczegółów na temat innych kategorii można znaleźć tutaj.

Twitter powraca z funkcją „Twitter Blue”

Usługa Twitter Blue, oferująca użytkownikom możliwość korzystania z wersji premium popularnej platformy, wraca po miesiącu. Użytkownicy, którzy zarejestrują się na urządzeniu z systemem iOS, będą musieli zapłacić 11 USD miesięcznie – lub 132 USD rocznie – aby otrzymać własny niebieski znacznik. Usługa Twitter Blue dla użytkowników korzystających z Twittera w przeglądarce internetowej będzie kosztowała 8 dolarów miesięcznie. W ramach usługi wersji premium użytkownicy będą mogli zamieszczać dłuższe nagrania wideo, ich tweety mają być bardziej widoczne dla odbiorców oraz będą otrzymywali mniej reklam. W ramach nowego systemu, Twitter zacznie weryfikować numery telefonów i nazwę profilu każdego konta przed przypisaniem niebieskiego znacznika. Dodatkowo platforma dodaje złote znaczniki weryfikacji dla oficjalnych kont marek, a szare znaczniki dla instytucji rządowych i przedstawicieli administracji publicznej korzystających z Twittera.

Młodzi użytkownicy coraz częściej korzystają z TikToka w poszukiwaniu treści informacyjnych

TikTok wciąż rośnie, a platforma jest obecnie kluczowym źródłem rozrywki dla wielu z jej miliardów aktywnych użytkowników. I nie chodzi tylko o rozrywkę. TikTok jest również coraz częściej używany do wyszukiwania informacji, a sam Google doniósł na początku tego roku, że około 40% młodych ludzi zwraca się teraz do TikToka lub Instagrama, aby wyszukać pewnych informacji m.in. rekomendacji restauracji, w przeciwieństwie do wyszukiwarki Google lub Google Maps. TikTok staje się również źródłem newsów i wiadomości, ponieważ coraz więcej organizacji prasowych chce oprzeć się na platformie i nawiązać kontakt z następną generacją konsumentów. W najnowszym raporcie Reuters Institute analizuje, w jaki sposób ludzie używają TikToka do publikowania wiadomości i które źródła w aplikacji odgrywają największą rolę w kształtowaniu ich opinii. W raporcie można znaleźć również kilka elementów, aby lepiej zrozumieć zmianę TikToka. Między innymi jest to wykres, pokazujący odsetek osób, które używają TikToka do treści informacyjnych w każdym przedziale wiekowym. Widać, że użytkownicy coraz częściej korzystają z aplikacji, aby być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami. Jest to znacząca zmiana, która pokazuje jak młodzi odbiorcy chcą konsumować najnowsze wydarzenia, co jest istotną informacją dla wydawców wiadomości, którzy chcą nawiązać kontakt ze swoimi odbiorcami.

Z raportu wynika również, że młodzi ludzie jako źródło informacji traktują osobowości internetowe/ influencerów. Teraz młodsi widzowie są bardziej uzależnieni od swoich ulubionych influencerów, którzy działają jak swego rodzaju filtr, który pomaga wyróżnić najistotniejsze wiadomości, choć ryzyko jest duże, że wiadomości są przedstawiane w sposób subiektywny. Z całym raportem można zapoznać się tutaj.

Kolejne rozwiązania dla twórców od Mety

Meta ogłosiła nowy zestaw narzędzi do monetyzacji twórców w samą porę na święta, które koncentrują się w szczególności na procesie przekazywania darowizn. Co nowego się pojawiło? Po pierwsze wirtualne prezenty sezonowe: od teraz do nowego roku fani mogą kupować ograniczone czasowo wirtualne prezenty sezonowe, aby wspierać swoich ulubionych twórców. Bonus Stars Party: od 12.07 do 21.12 twórcy Stars mogą otrzymać bonusowe gwiazdki, jeśli osiągną wyznaczone cele. Stars Sale: gwiazdki będą w sprzedaży od 14 grudnia do 1 grudnia, a fani otrzymają dodatkowe 5% do 20% więcej gwiazdek, w zależności od zakupionego pakietu. Użytkownicy będą mogli kupować gwiazdki ze zniżką w filmach i sklepie Stars. Wyprzedaż będzie oferowana m.in. na żywo i na rolkach. Co więcej, Meta chce również ułatwić twórcom uznanie tych, którzy wysyłają gwiazdki, za pomocą nowego filtra w menedżerze komentarzy. Wyświetlał on będzie wszystkie komentarze wysłane z gwiazdkami, a twórcy będą mogli odpowiadać na wiele z nich jednocześnie. Więcej o najnowszych aktualizacjach narzędzi Meta dla twórców można znaleźć tutaj.

Nowe aktualizacja na Instagramie

Instagram chce zapewnić twórcom większą przejrzystość dzięki nowej aktualizacji pulpitu nawigacyjnego konta w aplikacji. Będzie on wskazywał, czy dane treści kwalifikują się do polecania ich przez różne systemy, a także dostarczy kilka wskazówek. Dzięki tej aktualizacji będzie można:

Sprawdzić, czy zawartość konta może być polecana: informacje o tym, czy treści kwalifikują się do polecania osobom, które nie obserwują konta, w miejscach takich jak Odkrywaj, Reels i Rekomendacje kanałów.

Zapoznać się z problemami: jeśli zawartość konta nie kwalifikuje się do polecania, można będzie zobaczyć próbkę treści lub elementów danego profilu, które mogą być sprzeczne z wytycznymi aplikacji dotyczącymi rekomendacji, oraz treści, które zostały usunięte z powodu naruszenia wytycznych dla społeczności.

Naprawić problemy: użytkownik będzie mógł edytować lub usuwać posty, które mogą być niezgodne z wytycznymi Instagrama dotyczącymi rekomendacji. Jeżeli użytkownik stwierdzi, że aplikacja popełniła błąd, będzie on mógł również poprosić zespół ds. weryfikacji o ponowne przyjrzenie się danej sprawy.

To duży krok w kierunku zapewnienia większej przejrzystości procesu na Instagramie i wyjaśnienia „shadowbanów” , które użytkownicy czasem dostawali, a nie wiedzieli dokładnie z jakiego powodu. Teraz, jeśli użytkownik zauważy spadek zasięgu lub ktoś powie, że nie widzi jego postów czy profilu, może to sprwadzić, wchodząc w ustawienia, następnie kilkając w Konto i na konieć wybierając Status konta. Dzięki temu użytkownicy dowiedzą się więcej o postach, które mogły naruszać zasady Instagrama, wraz z ich wyjaśnieniem.

Więcej o aktualizacjach wprowadzanych przez Instagram można znaleźć tutaj.

LinkedIn dodaje nowe narzędzia do analizy odbiorców

LinkedIn ogłosił kilka dodatkowych narzędzi analitycznych, dzięki którym można lepiej zrozumieć odbiorców na platformie, w tym statystyki wzrostu obserwujących, nowe dane demograficzne i inne. Po pierwsze, w zakładce „Odbiorcy” twórcy będą mogli teraz śledzić wzrost liczby obserwujących, aby zrozumieć i odkryć trendy. Te informacje mogą pomóc określić im, czy m.in. temat rozmowy bądź nowy format wizualny wystąpienia mogły wpłynąć na wzrost liczby obserwujących, pomagając im przy tym w kształtowaniu strategii na przyszłość. Wzrost obserwujących jest dobrą miarą tego, jak dobrze treści są rezonowane, i warto mieć oko na to, aby mierzyć swoje wyniki w czasie. Ponadto dostępna jest nowa sekcja „Dane demograficzne”, znajdująca się tuż pod przyrostem liczby obserwujących na karcie „Odbiorcy”. Daje to podział bazy obserwujących według stanowisk, lokalizacji, branż, stażu pracy, wielkości firmy i nazwy firmy. Dzięki tym szczegółom, można lepiej zrozumieć swoich odbiorców i wiedzieć, co dalej udostępniać. Dodatkowo, twórcy będą mogli teraz sprawdzać swoje najskuteczniejsze posty według liczby wyświetleń lub zaangażowania w wybranym zakresie dat, a wszystko to w aplikacji dzięki nowemu widokowi na karcie „Posty”. Więcej o nowościach na LinkedIn można przeczytać tutaj.

Instagram publikuje raport z prognozami trendów na 2023 rok

Instagram opublikował swój raport trendów 2023, który ma na celu podkreślenie najważniejszych zmian w nadchodzącym roku wśród użytkowników pokolenia Z, na podstawie spostrzeżeń dotyczących użytkowania, danych ankietowych i nie tylko. Raport podkreśla pięć kluczowych obszarów trendów m.in. recykling, beauty, moda. Niektóre z kluczowych punktów udostępnianych z perspektywy marketingowej obejmują m.in. informacje o tym, że w 2023 roku twórcy z grupy Gen Z planują wziąć modę w swoje ręce. Zrównoważony rozwój jest kluczową kwestią dla tego pokolenia. Wraz z rosnącymi obawami o klimat, odzież DIY oferuje zrównoważoną alternatywę dla fast-fashion. W badaniu ponad połowa respondentów z grupy Gen Z stwierdziła, że planuje majsterkować przy swoich ubraniach w przyszłym roku. Co więcej, Gen z to pokolenie aktywistów i większość osób z tej generacji będzie robić zakupy, aby wspierać cele, na których im zależy. W 2023 roku więcej osób z pokolenia Z chce wykorzystać swoje pieniądze do wspierania spraw i społeczności. Raport dotyczy również trendów twórców, a Instagram zauważa, że ​​prawie dwie trzecie użytkowników pokolenia Z planuje wykorzystywać media społecznościowe do zarabiania pieniędzy w 2023 roku. Przegląd wszystkich kluczowych trendów Instagrama na rok 2023 można znaleźć tutaj.

Instagram testuje nowe etykiety DM

Instagram opracowuje nowy zestaw etykiet wiadomości dla kont firmowych, które ułatwiłyby zarządzanie interakcjami z klientami w prywatnych wiadomościach. Na przykładzie opublikowanym przez Sachina Shaha, Instagram chce dodać pięć nowych etykiet do wiadomości prywatnych, aby pomóc firmom lepiej zarządzać interakcjami w aplikacji. Etykiety, które miałyby się pojawić to: Oflagowane, Zarezerwowane, Zamówione, Opłacone, Wysłane. Może to być szczególnie przydatne dla małych i średnich firm, które nie mają dostępu do bardziej złożonych funkcji CRM, zapewniając prosty sposób na śledzenie interakcji dla marki. Nowe etykiety dołączyłyby do istniejących już biznesowych funkcji DM na Instagramie, takich jak wiadomości powitalne i zapisane odpowiedzi. Firmy na Facebooku mogą również dodawać podobne etykiety do swoich czatów, chociaż różnią się one nieco w zastosowaniu do tych bardziej szczegółowych tagów. Nowe etykiety są obecnie w ograniczonym zakresie testowane i nie ma jak dotąd informacji, kiedy pojawią się one dla szerszej grupy odbiorców.

Meta z przewodnikiem o czynnikach wpływających na decyzje konsumentów

Jakie są kluczowe elementy napędzające dzisiejsze działania konsumentów? Według nowego raportu Mety, opracowanego we współpracy z Publicis Data Intelligence i uwzględniającego spostrzeżenia ponad 1000 konsumentów, najbardziej wpływowe czynniki to: wideo, handel społecznościowy i rekomendacje. Nowy dokument dotyczy w szczególności trendów rynkowych w Azji Południowo-Wschodniej, chociaż wyniki są prawdopodobnie uniwersalne, a Meta pracuje nad zidentyfikowaniem kluczowych elementów, które napędzają działania konsumentów obecnie. Jak wspomniano, wideo wychodzi na wierzch jako największy motor działania. Handel społecznościowy jest drugim istotnym czynnikiem wyróżnionym w raporcie, a reklamodawcy mogą realizować cele na niższych ścieżkach za pośrednictwem platform handlowych online. Co więcej, Meta podkreśla rekomendacje jako dobry sposób wpływania na decyzje zakupowe konsumentów, przy czym influencerzy odgrywają coraz większą rolę w tym procesie. Przewodnik zasadniczo dzieli uwagę na trzy obszary, które mają kierować zachowaniami zakupowymi konsumentów. Dopracowanie właściwych elementów zasięgu, dostosowanych do tych zmian, prawdopodobnie pomoże zmaksymalizować działania marketingowe. Pełny raport Meta „Creating an Omnichannel Strategy through Influential Touchpoints” można pobrać tutaj.

Tekst: Małgorzata Obielak, Performics

 Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas, klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.