MediaFarm: Bardzo dobry wynik Disney+ wśród polskich dzieci
W niecałe pół roku po debiucie w Polsce Disney+ ma 4. miejsce w gronie wszystkich serwisów wybieranych przez dzieci i 2. miejsce wśród serwisów SVoD w tej grupie odbiorców.
Od lat na pierwszym miejscu w gronie najpopularniejszych wśród dzieci serwisów wideo w Polsce znajduje się YouTube. Pośród dzieci, które oglądają wideo w internecie, do YouTube’a zagląda przynajmniej od czasu do czasu 89% z nich (spadek o 1 pkt proc. w porównaniu z 2021 r.). Wśród chłopców wskaźnik ten rośnie aż do 91%, a wśród dziewczynek spada do 87%. Na drugim miejscu za YouTube’em uplasował się najpopularniejszy serwis abonamentowy, czyli Netflix (52% zasięgu wśród dzieci oglądających wideo w sieci), a za Netfliksem – darmowy TikTok, którego popularność wśród polskich dzieci spadła jednak w ciągu minionego roku o 5 pkt proc. (z 36% do 31%). Zdaniem autorów badania spadek popularności TikToka to z jednej strony efekt „dorastania” chińskiej platformy i obniżania przez jej algorytm rangi treści potencjalnie atrakcyjnych dla dzieci, a z drugiej licznych skandali związanych z występowaniem na TikToku groźnych dla dzieci challenge’y.
Disney+ w niecałe pół roku po debiucie w Polsce znalazł się na 4. miejscu w gronie wszystkich serwisów wybieranych przez dzieci i na 2. miejscu wśród serwisów SVoD w tej grupie odbiorców.
Wśród polskich dzieci stosunkowo mało popularne są rodzime serwisy SVoD: Polsat Box Go (11%) oraz Player (7%), których oferta treści dla dzieci jest bardzo uboga. W Polsce rodziny z dziećmi to bardzo atrakcyjna grupa docelowa dla dostawców treści wideo. W ich gospodarstwach domowych znacznie częściej niż przeciętnie, znajduje się dostęp do internetu (prawie 100%), smartfon (97%) oraz Smart TV (75%). Rodziny z dziećmi postrzegają SVoD jako najbogatsze źródło filmowych nowości przeznaczonych dla dzieci (46% vs. np. 26% telewizję). Stanowi to świetny prognostyk dla kolejnych globalnych serwisów SVoD, które trafią do Polski, w tym szczególnie dla Sky Showtime, którego debiut zapowiedziany jest na luty 2023 r., a w którego ofercie znajdą się m.in. treści Dreamworks i Nickelodeona.
Badanie ilościowe zostało zrealizowane w dniach 21-27 października 2022 r. techniką wywiadów internetowych na próbie N=500 osób.

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.