Najważniejsze wydarzenia roku 2022 w social mediach i reklamie internetowej

Na koniec dnia to przeciętny Kowalski pomnożony przez setki milionów musi znaleźć w technologii cechy, które uczynią jego życie lepszym, prostszym. I za żadną cenę nie da sobie wcisnąć rozwiązań, które nie są mu potrzebne - pisze Artur Roguski, senior social media manager, Focus Nation.

Rok 2022 w komunikacji marketingowej bardzo mocno został naznaczony przez technologię. Chodzi oczywiście o AI, które stoi za algorytmami doboru treści w social media oraz technologie związane z ideą metaverse. W 2023 roku ich przydatność i sens zostanie zweryfikowany przez konsumentów. Na bazie niedawnych wydarzeń możemy wysnuć pewne hipotezy na temat tego, która z nich będzie kluczowa w działaniach reklamowych.

TikTok bardzo szybko dokonał niemożliwego i stał się platformą, na której użytkownicy spędzają najwięcej czasu. To oczywiście wiąże się z ilością reklam, które użytkownicy oglądają. Należy też pamiętać, że czas nie jest z przysłowiowej gumy. I tutaj zaczyna się problem w Mecie dla Marka Zuckerberga i Adama Mosseriego, ponieważ to właśnie ich aplikacje padły ofiarą sukcesu TikToka. Zarówno Facebook jak i Instagram, których od lat misją jest łączenie ludzi i budowanie wartościowych relacji, przegrywają czas użytkowników z nastawionym na rozrywkę algorytmem TikToka. Zmiany, które następują w obu aplikacjach, już są widoczne i coraz mocniej upodobniają sposób ich działania do chińskiego konkurenta.

Zmiana celu czołowych mediów społecznościowych na dawanie rozrywki już teraz została negatywnie odebrana przez influencerów oraz środowiska artystyczne (głównie fotografów). Większość z nich nie będzie produkowała krótkich form wideo, więc w ich przypadku należy spodziewać się sporych spadków, jeśli chodzi o zasięgi oraz zaangażowanie pod postami.

W 2022 roku jednym z gorących słów w branży był metaverse. Wiele osób i firm uwierzyło w wizję roztaczaną przez Marka Zuckerberga i wspieraną między innymi przez Billa Gatesa. Powstała duża liczba projektów, które delikatnie mówiąc, nie odniosły zakładanego sukcesu. Można odnieść wrażenie, że większość z nas nie odrobiła pracy domowej i zbyt uwierzyła w samą technologię nie zwracając uwagi na aspekt społeczny czy psychologiczny konsumentów. Poza tym w momencie, w którym pandemia ciągle jest obecna, od miesięcy trwa regularna wojna, a wszystko to doprowadza do kryzysu energetycznego i inflacji, to konsumenci zdecydowanie bardziej będą zainteresowani dobrami i produktami w świecie rzeczywistym niż wirtualnym.

Miniony rok nauczył nas, że do nowych rozwiązań technologicznych trzeba podchodzić rozważnie, a nie huraoptymistycznie. Na koniec dnia to przeciętny Kowalski pomnożony przez setki milionów musi znaleźć w technologii cechy, które uczynią jego życie lepszym, prostszym. I za żadną cenę nie da sobie wcisnąć rozwiązań, które nie są mu potrzebne. Warto też pamiętać, że w 2022 roku mocno zaufanie konsumentów nadwyrężyła też technologia blockchain stojąca za kryptowalutami i tokenami NFT. Ciągle brakuje dokładnie opisanych case studies wykorzystania tej technologii w innych branżach z podaniem konkretnych rezultatów np. w optymalizacji łańcuchów dostaw. I chyba nie doczekamy się takowych w 2023 roku, ponieważ według badań jedna transakcja w blockchain generuje aż 402 kilogramy dwutlenku węgla. Patrząc na trend ograniczania śladu węglowego na świecie wątpliwe jest, aby firmy inwestowały w tę technologię.

Tekst: Artur Roguski, senior social media manager, Focus Nation

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.