Roboty chcą być glamour

O roli dobrego designu w technologiach dla biznesu opowiada Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.

W czasach, gdy biznes znacząco przeniósł się do sieci, wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ważny jest projekt strony internetowej lub aplikacji. Według badań Google, 53% użytkowników stron mobilnych opuszcza ją, jeśli nie załaduje się ona w ciągu maksimum trzech sekund. Dzisiejsi konsumenci mają za sobą znacznie więcej doświadczeń w interakcjach z markami i większy wybór. Firmy muszą zrobić znacznie więcej, aby się wyróżnić i utrzymać uwagę oraz lojalność konsumentów. Tylko silnie rozpoznawalne marki mogą zdobyć serca i umysły klientów. Decydujące nie są już tylko jakość produktu czy efektywność rozwiązań, ale coraz większą rolę odgrywa kompleksowy design marki. Dobry design jest aktem przemyślanej komunikacji i efektem głębokiego zrozumienia osób, z którymi dana marka się komunikuje. Identyfikacja wizualna firmy, a w ślad za nią kształt produktu końcowego, odpowiadając na potrzeby odbiorcy, generuje jego zainteresowanie i lojalność, a koniec końców konkurencyjność całej firmy na rynku.

Dzisiaj rola designu rośnie jeszcze bardziej zarówno przy produktach B2C, jak i B2B. Długo istniało przeświadczenie, że rozwiązania dla biznesu muszą przede wszystkim przyciągać jakością i ceną, a w ich komunikacji nie ma miejsca na elementy emocjonalne. Klient B2B podejmował decyzje na podstawie indywidualnej relacji z przedstawicielem firmy oraz racjonalnej analizy. Po drugiej stronie zawsze stoi jednak człowiek ze swoimi emocjami, który poza pracą i środowiskiem biznesowym, jest też klientem B2C. Badania McKinsey’a wykazały, że dotychczas konserwatywni klienci B2B coraz częściej podejmują decyzje na podobnej zasadzie, jak klienci indywidualni i oczekują spersonalizowanych, wielokanałowych interakcji z markami. Jednym z elementów budowania tych doświadczeń jest zapadający w pamięć design, który buduje charakter i tożsamość marki.

Tę rosnącą rolę designu produktów dla odbiorców B2B pokazują wyniki ostatniej edycji Red Dot Award, jednego z największych i najbardziej prestiżowych, ogólnoświatowych konkursów projektowych. W kategorii Brands & Communication Design 2022 nagrodę otrzymał projekt brandingu SAIO, platformy do kompleksowej robotyzacji procesów biznesowych od ING. Wyróżnienie to wyraźnie pokazało nam, że komunikacja z klientem biznesowym może opierać się zarówno na promowaniu użyteczności rozwiązania, jak i dobrym designie.

Platforma SAIO ze swojej technologicznej strony jest skomplikowanym produktem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a mimo to udało się utrzymać równowagę pomiędzy atrakcyjnością projektu, a czytelnością przekazywanych treści. W ING wiemy, że użyteczność i design idą ze sobą w parze. Dlatego pracując nad ofertą zawsze z uwagą wsłuchujemy się w potrzeby i opinie użytkowników.

Tekst: Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.