Trendy i wyzwania roku 2023 w branży marketingowej

Wiedzą i wskazówkami podzielili się z nami eksperci z grupy marketingowo-technologicznej IF Nation Group.

Jednym z największych wyzwań przyszłego roku będzie z pewnością inflacja, spowolnienie gospodarcze i związana z tym niepewność. Jak w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości podejmować trafne decyzje, na czym warto się skoncentrować, jak wykorzystać trendy, aby wyróżnić i rozwijać swoją markę?

Wiedzą i wskazówkami podzielili się z nami eksperci z grupy marketingowo-technologicznej IF Nation Group i jej części komunikacyjnej - Focus Nation, eventowej - Imagine Nation i technologicznej - Moonsteps.

Trendy i wyzwania w 2023 roku: strategia i kreacja

Edyta Złomaniec, strategy manager w Focus Nation

Jednym z wyzwań strategicznych, który stoi przed nami jest dostosowanie działań pod nowy typ odbiorcy tj. konsumenta przyszłości. Zadaniem marek nie będzie już zaspakajanie jego potrzeb w ramach kategorii. Działy marketingów będą musiały wykazać się umiejętnością opowiadania już nie tylko wciągających, lecz przede wszystkim szczerych historii, zabieraniem głosu w ważnych dla odbiorcy sprawach. Nowy typ konsumenta jest dociekliwy, interesuje go podejście marek do środowiska, jaki ślad węglowy zostawiamy po sobie oraz to czy w zarządzie danej marki pracują kobiety. Transparentność w komunikacji marek jeszcze nigdy nie była tak pożądana.

W 2023 r. będziemy także mierzyć się z coraz modniejszym ostatnio pojęciem phygital, odnoszącym się do łączenia doświadczeń fizycznych z cyfrowymi w celu tworzenia jak najsilniejszego customer experience. Przy tworzeniu strategii działań będziemy opierać się już nie tylko na doświadczeniach biznesowych, konsumenckich i doświadczeniach marki, ale kreować nowe sytuacje prowadzące do zmian zachować konsumenckich, bazując nie tylko na samych klientach, ale przede wszystkim na ich otoczeniu.

Największym jednak wyzwaniem dla całej branży w 2023 r. będzie kwestia związana z zarządzaniem budżetem. Niestabilna sytuacja polityczna i ekonomiczna będzie mocno wpływała na ograniczania wydatków reklamowych przez działy marketingu. Marki będą musiały nieustanne monitorować zmieniające się potrzeby konsumenta i wybierać mądre działania taktyczne.

W 2023 r. będziemy nie tyle walczyć o nowego, ale o lojalizację dotychczasowego klienta.

Trendy i wyzwania w 2023 roku: social media, influencer marketing i reklama internetowa

Artur Roguski, senior social media manager w Focus Nation

Jednym z ważniejszych trendów będzie mocniejsze wykorzystanie nano i microinfluencerów. Powodów jest kilka. Pierwszym z nich może być cięcie wydatków w działach marketingu i konieczność zrezygnowania ze współprac z czołowymi influencerami. Za cięciem wydatków oczywiście od razu pójdzie w parze optymalizacja działań. A to właśnie mniejsi influencerzy mają średnio mocniejszy wpływ na swoją grupę obserwujących, mocniej angażują, sprzedają więcej. Są też o wiele bardziej mniej ryzykowni przy współpracach. Jednak współpraca z nimi, ze względu na ilość podpisywanych umów, przygotowanych kreacji jest o wiele bardziej wymagająca w obsłudze (a co za tym idzie droższa). Dlatego zmiana podejścia wraz z ponownym oszacowaniem estymowanych wyników i kosztów będzie jednym z ważniejszych wyzwań w 2023 roku.

Influencerzy muszą też bardziej dywersyfikować swoje przychody. Oprócz płatnych współprac sprzedają swoje produkty oraz usługi. Kolejnym elementem układanki będzie model subskrypcyjny, który uniezależni większość z nich od nieregularnych i niepewnych współprac komercyjnych. Zamiast publikować za darmo do milionów osób, lepiej tworzyć content dla kilkudziesięciu tysięcy płacących obserwujących. Takie rozwiązanie podniesie jakość treści tworzonych przez influencerów, którzy będą musieli się bardziej przyłożyć, aby utrzymać płatnych subskrybentów.

Kolejnym trendem, napędzanym w dużym stopniu przez TikToka, będzie zatrudnianie influencerów do tworzenia contentu dla marek. Nie ma co ukrywać – agencje i klienci nigdy nie będą dobrze czuli TikToka, czy krótkich form wideo. Zwłaszcza, że według badań przeprowadzonych przez Reuters użytkownicy chińskiej społecznościówki najbardziej ufają popularnym twórcom treści i przeciętnym użytkownikom. Co też jest argumentem za współpracami z nano i microinfluencerami, którym bliżej do statystycznego Kowalskiego niż do wielkich, sprzedajnych celebrytów. Takie treści będą wykorzystywane na kanałach własnych marek oraz w płatnych kampaniach reklamowych.

Znalezienie odpowiedniego formatu i miejsca dla metaverse będzie bardzo dużym wyzwaniem nie tylko w branży technologicznej, ale również reklamowej. Pierwsze realizacje, mówiąc delikatnie, nie zdobyły serc konsumentów. Odwiedzanie wirtualnych sklepów, wystaw czy placówek usługowych nie daje obecnie wystarczająco dużo korzyści czy emocji. Olbrzymim blokerem tej technologii jest też mała penetracja rynku w headsety służące do zanurzenia się w wirtualną rzeczywistość. Czy powstaną nowe formaty i narzędzia, które usprawiedliwią duże wydatki w tworzenie metaversów? Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie podpięcie się do już istniejących i popularnych aplikacji i gier, analogicznie jak to ma miejsce w gamingu i esporcie.

Następne lata upłyną pod znakiem prób ograniczenia śladu węglowego nie tylko po stronie marek, ale też agencji reklamowych. Odgórnie nałożony nakaz raportowania niefinansowego zawiera w sobie kwestie związane z ESG (environmental, social, corporate governance). Należy się spodziewać, że spora część budżetów reklamowych czy marketingowych zostanie przeniesiona właśnie na działania związane z ochroną środowiska, odpowiedzialność społeczną czy ład korporacyjny. Im wcześniej marki rozpoczną działania w tym zakresie, tym większe korzyści będą w stanie osiągnąć. Dodatkowo coraz mocniejszy jest trend wybierania produktów i usług pod kątem ich przyjazności środowisku. W niedalekiej perspektywie należy się spodziewać większego komunikowania wartości marki kosztem kampanii produktowych.

Przed dużym wyzwaniem stoją marki alkoholowe. Coraz wyraźniejszy jest trend odejścia konsumentów od alkoholu i stygmatyzowania jego promocji. Rośnie liczba konsumentów, którzy wręcz domagają się bardziej rygorystycznych zasad jego promocji. O ile jeszcze producenci piwa mają swoją furtkę w postaci wariantów bezalkoholowych swoich marek, to takiego luksusu nie posiadają producenci napojów wysokoprocentowych. Aczkolwiek tam gdzie pojawiają się ograniczenia, tam mocniej rozwija się kreatywność (przykład tego jak promuje się Pornhub, który nie może bezpośrednio mówić o swoim contencie). Spodziewam się dużej ciekawszej komunikacji marek alkoholowych w następnych latach. Tylko jak to się będzie miało do zbliżającego się obowiązku raportowania ESG, a zwłaszcza tej części, która dotyczy odpowiedzialności społecznej?

Trendy i wyzwania w 2023 roku: SEM/SEO

Michał Korczak, dyrektor zarządzający w Focus Nation

Kryzys geopolityczny może utrzymywać się jeszcze wiele miesięcy czy nawet lat. Jednak dobrze wdrożone SEO przynosi długofalowe efekty. Dlatego niezależnie od branży warto koncentrować działania marketingu internetowego na stworzeniu wartościowych i dobrze zoptymalizowanych treści na stronie internetowej. Wtedy nawet podczas kryzysu i ograniczeń w płatnych działaniach reklamowych można liczyć na zachowanie ruchu na stronie i utrzymanie przynajmniej części zysków.

Oprócz oceny intencji użytkowników dużym wyzwaniem w 2023 będzie tworzenie contentu wysokiej jakości. Firmy, które dotychczas bazowały na niskiej jakości, automatycznych treściach, muszą liczyć się ze spadkiem pozycji, jeśli nie zaczną publikować unikatowych i eksperckich treści, opartych na doświadczeniu autora.

Ważnym aspektem działań SEO w 2023 będzie też niewątpliwie rozbudowywany link building i pozyskiwanie przekierowań ze zindeksowanych, wiarygodnych stron internetowych.

Trendy i wyzwania w 2023 roku: eventy

Aneta Zawiślak – dyrektor zarządzająca Imagine Nation

Rok 2022 rok był rokiem powrotu do prawdziwych eventów, jakie znamy sprzed pandemii, z całą gamą rozwiązań technologicznych, które zaspokoiły ogromną potrzebę realnych spotkań i empirycznych doświadczeń. Pandemia pokazała, że można szybko się zaadaptować, robić eventy w stylu produkcji telewizyjnych, budując w ten sposób „experience” oraz zwiększać zasięg i dotarcie. Jednak naturą ludzką jest realne obcowanie z drugim człowiekiem i tego nie zmienią nawet najbardziej zaawansowane technologie. 

Zrozumienie potrzeb i celów klientów oraz wysoka jakość to główne wyzwania stojące przed twórcami wydarzeń. Świat się zmienia coraz szybciej. Ale w istocie dobrej komunikacji nic się nie zmienia. Jest jeden prosty powód: ludzie chcą czuć i doświadczać. Tworzenie trwałej więzi między markami a ludźmi, między klientami a agencjami, to najważniejsze zadanie wynikające ze zmian społecznych, jakie zaszły podczas pandemii. Słuchanie siebie nawzajem sprawi, że komunikacja stanie się prawdziwym przeżyciem i spełni oczekiwane cele. Na żywo, twarzą w twarz, online i offline, wybór jest duży, ale to właśnie do specjalistów z branży eventowej będzie należało odpowiednie dopasowanie i rekomendacja.

Najpoważniejszym jednak wyzwaniem dla branży cały czas pozostaje fakt, że ze środowiska eventowego w czasie pandemii odpłynęło bardzo wielu fachowców i to w każdym obszarze – od agencji po dostawców technicznych. To jest wyzwanie, którym agencje eventowe jako pracodawcy muszą się wciąż mierzyć.

Trendy i wyzwania w 2023 roku: digitalizacja i automatyzacja procesów w firmach

Tomasz Magalski, dyrektor zarządzający Moonsteps

Kryzys to nie tylko trudny czas, ale także szansa. Szansa na rozwój i okazja do mądrego przygotowania się do nowej rzeczywistości. Recesja i spowolnienie gospodarcze będą nam doskwierały jeszcze przez jakiś czas, ale w dłuższej perspektywie trend wzrostowy wydaje się pewny. Dlatego właśnie, aby przez trudne czasy przejść jak najlepiej, ale także, aby przygotować się na przyszłość to właśnie cyfrowa transformacja wydaje się najlepszą receptą. Dość spojrzeć na branżę odzieżową – kto ze sprzedawców nie wdrożył rozwiązań e-commerce oraz omnichannel, ten dziś praktycznie nie istnieje na rynku. Zmienia się rynek, zmienia się konsument, zmienia się otaczająca nas rzeczywistość. Albo będziesz umiał się dopasować, nadążyć za potrzebami i oczekiwaniami, albo… wypadasz z gry. Czy stać cię na to?

Pandemia pokazała polskim firmom, że cyfrowa transformacja i takie rzeczy jak zdalna praca, produkcja czy serwis zapewniają olbrzymią przewagę konkurencyjną. Już 70% rodzimych firm deklaruje nakłady na digitalizację. Mówiąc o digitalizacji, dodajmy jeszcze jeden kluczowy element – automatyzację, która jest jej nieodłącznym elementem. Wiele obszarów działalności przedsiębiorstw zostało już zautomatyzowanych (np. działy obsługi w globalnych przedsiębiorstwach w ok. 80%). Wciąż jednak istnieją sektory, w których największy przełom jest jeszcze przed nami. To wyzwanie, ale też ogromna szansa na rozwój!

Inwestuj w efekty, a nie w to co modne! Z jednej strony transformacja cyfrowa to złożony i wieloaspektowy proces, z drugiej – możemy osiągnąć wymierne efekty wdrażając aplikacje w tych obszarach, które najpilniej potrzebują wsparcia w przedsiębiorstwie. Niestety wiele firm wciąż decyduje się na jakieś rozwiązania tylko dlatego, że "mają je inni” albo coś jest modne. Takie podejście nie tylko sprzyja marnowaniu pieniędzy, ale także nie przekłada się na wzrost efektywności firmy czy nie przynosi zakładanych oszczędności. Wynika to często z mylenia transformacji z zakupem technologii. Technologia jest tylko środkiem do celu, jakim powinna być poprawa efektywności wskaźników.

Wiele wdrożeń kończy się porażką, bo klient i dostawca nie umieją się dogadać, a pracownicy nie wiedzą, po co im nowe wdrożenie czy aplikacja. I tak często bywa w rzeczywistości, kiedy zawodzi komunikacja, a celem samym w sobie jest wdrożenie nowego systemu, a nie np. ułatwienie pracy pracownikom, skrócenie czy automatyzacja procesów. Dlatego niezmiernie ważna jest najpierw odpowiednia analiza potrzeb, a drugiej kolejności komunikacja – po co nam to wdrożenie, co chcemy osiągnąć, jak to się przełoży na pracę ludzi, którzy będą musieli wykorzystywać na co dzień nowe narzędzia. Wyzwaniem jest, jak mądrze przygotować się cyfrowej transformacji w firmie, jak ją komunikować i jak ją przeprowadzać.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.