Co nowego w social mediach (38)

W pierwszym w Nowym Roku przeglądzie przygotowanym przez Małgorzatę Obielak (Performics) m. in. o nowych warunkach programu partnerskiego YouTube'a, o tym, jak Polacy korzystają z Pinteresta, priorytetach na 2023 r. dla Instagrama i nowych funkcjach na TikToku, Twitterze, Snapchacie i LinkedInie.

Nowy Rok zaczynamy z najświeższą porcją nowości ze świata social mediów. W naszym przeglądzie oczywiście podsumowania roku ubiegłego oraz zapowiedzi działań na tegoroczny rok przygotowywane przez różne platformy.

Aktualne trendy w social mediach według Global Web Index

Global Web Index (GWI) przygotował podsumowanie trendów w social mediach, które m.in. pokazuje mocny wzrost popularności TikToka wśród starszej generacji. W badaniach, które obejmują ponad 2,7 miliarda internautów na całym świecie, przeanalizowano korzystanie z mediów społecznościowych, najskuteczniejsze platformy oraz trendy zachowań na całym świecie. Raport przynosi odpowiedzi na kilka pytań, m.in.: które aplikacje stają się coraz bardziej popularne, jakie trendy panują w Chinach i czy przeniosą się na Zachód, jak ewoluują Stories i narzędzia AR, a także czy influencerzy wychodzą z mody. W przeglądzie znajdzie się wiele ciekawych insightów, np. to, że nie tylko krótkie formaty wideo są popularne. Rosnąca pozycja TikToka z pewnością przyczyniła się do zainteresowania krótkimi treściami wideo. Aż 51% użytkowników social mediów w ciągu ostatniego tygodnia obejrzała co najmniej jeden film poniżej 10 minut. Dłuższe treści wideo nie tracą jednak na popularności, a z badania wynika, że 39% użytkowników deklaruje, że w ciągu ostatniego tygodnia obejrzało jeden taki film online. Taka forma wideo najbardziej zainteresowała pokolenie Z, bo aż 42%. Natomiast jeżeli chodzi o krótkie treści, wśród użytkowników pokolenia X, były ona najbardziej popularne i wynosiły 53% oglądanych treści, co jest jednym z bardziej zaskakujących trendów. Cały raport jest dostępny do pobrania tutaj.

Jak Polacy korzystają z Pinteresta?

OpenMobi przygotowało raport, z którego można dowiedzieć się m.in., jak polscy użytkownicy korzystają z Pintresta, jak oceniają reklamy umieszczone w tej aplikacji oraz jakie kategorie cieszą się największym zainteresowaniem. Co więcej, OpenMobi zawarło w raporcie również swoje rekomendacje i dobre praktyki w projektowaniu skutecznej komunikacji na Pintereście. Co ciekawe, badanie pokazuje, że 96% respondentów wcieliło w życie pomysł znaleziony właśnie w tej aplikacji, 60% deklaruje, że zwraca uwagę na pojawiające się tam reklamy, a aż 47% badanych deklaruje, że reklama na Pintereście przyczyniła się kiedyś do zakupu produktu. Jeżeli chodzi o ulubione kategorie zainteresowań użytkowników powyżej 45 roku życia, to są to kulinaria, elektronika i podróże. Za najbardziej interesujące informacje zawierane w reklamach, badani uznali informacje o nowościach i promocjach (34%) oraz tipy i lifehacki (30%). Można więc wywnioskować, że platforma ta ma spory potencjał reklamowy. Z pełnym raportem można zapoznać się na tutaj.

Instagram przedstawia kluczowe obszary, na których skupi się w 2023 roku

Szef Instagrama Adam Mosseri  przedstawił trzy kluczowe priorytety platformy na rok 2023. Pierwszy z nich to inspirowanie ludzi do kreatywności. Jak Instagram to zrobi? Cóż, zapewne ludzie będą zachęcani do kreatywności, dzięki większej liczbie narzędzi, być może takich jak tworzenie AR, integracja obiektów 3D i innych nowych funkcji, o których jeszcze nie wiemy. Kolejnym priorytetem jest to, aby pomóc ludziom odkrywać rzeczy, które kochają. Jest to zarówno duża szansa, jak i duże ryzyko dla Instagrama, ponieważ aby to zrobić, musi on zmienić zachowanie użytkowników z tego, co znają (widzenie najnowszych postów osób i profili, które wybrali do obserwowania) i przekonać ich do nowej opcji, czyli na wyświetlaniu i odkrywaniu najlepszych treści z całej aplikacji, w oparciu o zainteresowania użytkowników. Ostatnim priorytetem ma być tworzenie połączeń między ludźmi. Ostatni element zapewne odnosi się do testowanej opcji pod nazwą „notatki”, która będzie znajdować się tuż nad wiadomościami w skrzynce odbiorczej i wyświetlać się jako Stories, w których użytkownicy będą mogli zadać pytanie, aby rozpocząć czat.

Snapchat dodaje nowe elementy dla użytkowników Snapchat+

Snapchat ogłosił kilka nowych dodatków dla użytkowników Snapchat+ na święta, dzięki czemu 1,5 miliona subskrybentów programu ma teraz dostęp do kilku nowych opcji w aplikacji. Po pierwsze, subskrybenci S+ będą teraz mogli dostosować przyciski aparatu, w tym ikonę aparatu, wyświetlanie funkcji w aplikacji i nie tylko. Nowe opcje dają więcej sposobów na dostosowanie Snapchata do własnych potrzeb – co tak naprawdę jest kluczową wartością całego programu Snapchat+, dzięki alternatywnym ikonom aplikacji, niestandardowym dźwiękom powiadomień, zmiennym opcjom kolorów itp. Użytkownicy Snapchata+ będą mogli teraz stosować niestandardowe tła do swoich czatów w aplikacji. Co więcej, Snap rozważa również opcję „Story Boost”, która umożliwiłaby użytkownikom Snapchata+ uzyskanie większej liczby wyświetleń ich relacji, podczas gdy znajomi nie byliby o tym informowani.

Snap wyłącza aplikację aparatu stacjonarnego

Snap wyłącza aplikację aparatu na komputer, która pozwala użytkownikom stosować filtry podczas rozmów wideo. Firma poinformowała na stronie pomocy technicznej, że produkt zostanie wycofany 25 stycznia, jednak nie podała powodu rezygnacji z aplikacji. Użytkownicy nie będą mogli pobrać ani używać Snap Camera po upływie tego terminu. Snap Camera po raz pierwszy została wprowadzona w 2018 roku, aby twórcy mogli korzystać z aplikacji do wideokonferencji, takich jak Skype, YouTube, Google Hangouts czy Zoom. Aplikacja, dostępna zarówno w systemach Windows, jak i Mac, umożliwiała użytkownikom przełączanie się między różnymi filtrami twarzy podczas rozmowy wideo lub transmisji na żywo. Firma poinformowała, że ​​kompatybilne obiektywy AR będą działać z internetową wersją jej aplikacji, która została uruchomiona w lipcu ubiegłego roku.

YouTube dodaje nowe statystyki krótkich filmów

YouTube ogłosił szereg poprawek i aktualizacji w swoim ostatnim filmie Creator Insider z 2022 r., w tym nowy wyświetlacz wskaźników Shorts, rozszerzenie kreatywnych narzędzi do publikowania oraz nową stronę z informacjami o transmisji na żywo. Po pierwsze, o danych dotyczących filmów Short – YouTube udostępnia raport dotyczący remiksów filmów Short, wcześniej dostępny tylko w mobilnej aplikacji YouTube Studio, teraz również na desktopie, co zapewnia kolejny sposób na śledzenie wyników udostępnianych treści. Raport zawiera wszystkie udostępnione klipy Shorts, które zostały użyte do stworzenia innych oraz liczbę remiksów z użyciem udostępnionych treści wraz z ich liczbą wyświetleń. YouTube uruchomił także nową sekcję przeglądu transmisji na żywo w witrynie YouTube dla twórców, która zawiera kilka wskazówek dotyczących strategii działania w tym obszarze. Wreszcie YouTube wprowadza również kilka nowych opcji publikowania postów, z rozszerzeniem quizów, które testuje z wybranymi twórcami, a także wprowadza na iOS swoje naklejki i nakładki graficzne.

YouTube eksperymentuje z sugerowanymi hashtagami dla filmów Shorts

Aby ułatwić twórcom filmów Shorts dodawanie odpowiednich hashtagów do tytułów filmów, YouTube postanowił przeprowadzić eksperyment, który zasugeruje nowe hashtagi, które należy uwzględnić podczas publikowania filmów Shorts. Jeśli jesteś twórcą biorącym udział w eksperymencie, podczas przesyłania na urządzeniu mobilnym zobaczysz sugerowane hashtagi. Sugestie będą dostosowane do danego kanału twórcy, ponieważ będą one oparte na treściach, które wcześniej taki użytkownik przesłał. YouTube twierdzi, że niewielka liczba twórców w USA zostanie uwzględniona w początkowym eksperymencie, który będzie działał zarówno na urządzeniach z systemem iOS, jak i Android.

YouTube wprowadza nowe warunki programu partnerskiego

YouTube podzielił się informacją, że zacznie dzielić się przychodami z reklam z twórcami krótkich filmów od 1 lutego. Aby przygotować się na nadchodzącą zmianę, YouTube zaczyna wprowadzać nowe warunki dla wszystkich twórców w programie partnerskim YouTube. Aby pozostać w programie, twórcy muszą zaakceptować nowe warunki do 10 lipca. Główna zmiana w programie partnerskim YouTube pozwoli twórcom zarabiać na reklamach wyświetlanych między filmami w kanale Shorts. Nowy model dzielenia się przychodami zastąpi wcześniejszy YouTube Shorts Fund. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, twórcy mogą zgłosić się do programu, jeśli osiągną nowy próg dotyczący filmów Shorts, wynoszący 1000 subskrybentów i 10 milionów wyświetleń filmów Shorts w ciągu 90 dni. Co więcej, w ramach nowych warunków twórcy będą musieli zaakceptować określone moduły zarabiania, o których więcej można przeczytać tutaj.

LinkedIn zapowiada nowe opcje wyszukiwania ofert pracy

LinkedIn zaprezentował niektóre z planowanych aktualizacji na nowy rok, w tym nowe filtry kategorii stanowisk oraz ulepszone opcje wyszukiwania list produktów w aplikacji. Po pierwsze, nowe filtry wyszukiwania ofert pracy na LinkedInie— aby lepiej dostosować się do sposobu, w jaki ludzie szukają swojej następnej pracy, LinkedIn wkrótce przetestuje nowe kategorie ofert pracy, opartych na lokalizacji, firmie, elastyczności roli i nie tylko. Na ten moment to rozwiązanie będzie testowane z kilkoma branżami ze Stanów Zjednoczonych. LinkedIn chce również dodać nowe filtry kategorii do swoich list produktów w aplikacji, zapewniając większy potencjał odkrywania stron produktów B2B, które po raz pierwszy uruchomił w 2020 roku. Obecnie na platformie LinkedIn jest blisko 90 000 produktów B2B, a liczba ta szybko rośnie. Teraz członkowie będą mogli łatwo je odkrywać i znajdować bezpośrednio z wyszukiwarki LinkedIna. To tylko niektóre ze zmian, które LinkedIn planuje wprowadzić w 2023 r., ponieważ nadal buduje swoją pozycję profesjonalnej sieci społecznościowej oraz miejsca, w którym omawiane są możliwości kariery i pracy. Więcej na temat wprowadzanych zmian można przeczytać tutaj.

TikTok dodaje nowe tagi programów telewizyjnych i filmów

Dzięki partnerstwu z internetową bazą danych filmów IMDb, TikTok uruchomił nową funkcję, która pozwala użytkownikom oznaczyć film lub program telewizyjny w swoim video. Link kieruje widzów do strony w aplikacji z informacjami dostarczonymi przez IMDb na temat konkretnego tytułu, a także kolekcją powiązanych filmów na TikToku. Twórcy mogą również zapisać tytuł w zakładce „Ulubione” na swoich profilach. Jak ma to wyglądać w praktyce? Źródła podają, że kiedy twórca utworzy film, będzie mógł wybrać opcję pod nazwą „Dodaj link”, a następnie „Film i TV”, co przenosie go do bazy IMDb, obejmującej ponad 12 milionów filmów i seriali telewizyjnych. Po wybraniu filmu bądź programu TV i opublikowaniu swojego video, nad napisami pojawi się wybrany tytuł. Na TikToku jest już duża społeczność fanów filmów i programów telewizyjnych, z łączną liczbą 25 miliardów wyświetleń dla hashtagów, takich jak #FilmTok, #MovieTok i #TVTok, więc można śmiało powiedzieć, że taka współpraca i nowa funkcja może dobrze przyjąć się wśród użytkowników TikToka. Platforma zapowiada, że funkcja zostanie początkowo wdrożona dla użytkowników w USA i Wielkiej Brytanii, zanim zostanie rozszerzona na więcej regionów.

TikTok testuje funkcję „przypomnienia o śnie”

Użytkownicy TikToka często narzekają na stracone godziny na platformie, zwłaszcza w nocy. Aby rozwiać te obawy, firma testuje nowe przypomnienia o śnie, które obejmują opcję ustawiania alertów, gdy nadejdzie pora snu i wyciszania powiadomień podczas zalecanych siedmiu godzin snu. TikTok potwierdził, że nowe przypomnienia o śnie są testowane z wybranymi użytkownikami na całym świecie. Zrzuty ekranu udostępnione przez firmę Watchful.ai zajmującą się analizą produktów pokazują, że nowa funkcja pojawia się w ustawieniach „czasu ekranu” w aplikacji. Użytkownicy biorący udział w teście zobaczą nową opcję „przypomnienia o śnie”. Po wybraniu czasu snu pojawi się przypomnienie o zamknięciu aplikacji, gdy zegar osiągnie ten czas. TikTok wyciszy również powiadomienia push na siedem godzin po czasie snu, aby pomóc użytkownikom uniknąć rozpraszania uwagi. Jak twierdzi TikTok - nieustannie pracuje on nad nowymi sposobami wspierania dobrego samopoczucia użytkowników. Aplikacja po raz pierwszy uruchomiła narzędzia do zarządzania czasem korzystania z urządzenia w lutym 2020 r. i od tego czasu wprowadza dodatkowe funkcje mające na celu zapewnienie użytkownikom większej kontroli nad korzystaniem z aplikacji. Podobnie jak w przypadku każdej innej funkcji testowej, nie wiadomo, kiedy i czy TikTok planuje oficjalnie wprowadzić funkcję przypomnień o śnie na szerszą skalę.

TikTok dodaje miniatury przewijania wideo

Aby ułatwić znajdowanie określonych części filmów przez użytkowników, TikTok wprowadził ułatwienie, dzięki któremu będzie można łatwiej znaleźć określony moment w filmie, który ogląda użytkownik. Funkcja została po raz pierwszy zauważona przez konsultanta ds. Mediów społecznościowych Matta Navarrę. Ponieważ funkcja ta zaczyna być wdrażana w tym tygodniu, może nie być jeszcze dostępna dla wszystkich. Chociaż użytkownicy TikToka mają możliwość przewijania długich filmów już od jakiegoś czasu, to jednak dodanie miniaturek do przewijania wideo sprawia, że ​​proces ten jest bardziej intuicyjny.

Nowa funkcja zaawansowanego wyszukiwania na Twitterze

Twitter w końcu wprowadza aktualizację funkcji, której użytkownicy naprawdę chcą. Według analityka mediów społecznościowych Matta Navarry, wkrótce pojawią się zaawansowane filtry wyszukiwania Twittera dla urządzeń mobilnych. Ta funkcja ułatwia znajdowanie określonych tweetów, filtrując na podstawie daty, użytkownika, liczby retweetów, hashtagów i nie tylko. Technicznie taka opcja istnieje już na Twitterze od dawna, ale odnalezienie jak ją uruchomić było dość nieintuicyjne. W Internecie użytkownik musi wpisać wyszukiwane hasło, a następnie kliknąć menu z trzema kropkami po prawej stronie paska wyszukiwania, aby otworzyć wyszukiwanie zaawansowane. Na urządzeniach mobilnych nie było to możliwe do tej pory. Kiedy nowa funkcja zostanie wprowadzona? Twitter nie udostępnił na razie informacji na ten temat.

Jak skorzystać z kampanii produktowych Meta Advantage+

Po udanym teście beta Meta uruchomiła kampanie produktowe Advantage+ w sierpniu 2022 r., które okazały się niezwykle skutecznym sposobem na zwiększenie ruchu w sklepie internetowym i zwiększenie sprzedaż. Kampanie Meta Advantage+ mogą sprawić, że sklep eCommerce będzie bardziej widoczny i generować większą sprzedaż. Kampanie Advantage+ często nazywane w skrócie ASC, to zautomatyzowane kampanie promujące produkty, które wykorzystują uczenie maszynowe do dynamicznego wyświetlania reklam odbiorcom, którzy są najbardziej skłonni do konwersji, przy jednoczesnym lepszym wykorzystaniu budżetu reklamowego. Korzystanie z kampanii produktowych Meta Advantage+ jest stosunkowo proste, co stanowi dodatkową korzyść dla tych, którzy mogą być nowi w reklamowaniu się na platformie lub są właścicielami małych firm. Jeżeli zastanawiasz się jak skonfigurować kampanie Advantage+, kliknij tutaj i zobacz cały proces krop po kroku.

Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & social media specialist w Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.