Shopee miało 1,6-2 mld złotych obrotu

Na wycofaniu się marketplace'u z Polski zyska głównie Allegro.

Haitong Bank szacuje, że roczny obrót Shopee, platformy handlu internetowego (e-commerce) z Singapuru, która po niespełna 1,5 roku, zamknęła działalność w naszym kraju, wynosił w granicach 1,6-2 mld zł.

Kto skorzysta na wycofaniu się Shopee? Najwięcej zapewne Allegro – największa krajowa platforma e-commerce. Ile? Haitong szacuje, że w tym roku może to być dla niej 0,5 mld zł dodatkowego obrotu, a w przyszłym 1,1 mld zł.

Przypomnijmy: Shopee weszło do Polski we wrześniu 2021 r. Według danych Gemiusa w grudniu 2022 r. było trzecią największą platformą e-commerce w Polsce z liczbą użytkowników na poziomie 9,1 mln, wobec 19,4 mln na Allegro, 9,3 mln na Alliexpress i 8,4 mln na Amazonie. Na koniec ub.r. Shopee informowało, że sprzedaż na jej platformie prowadziło 53 tys. polskich sprzedawców, a większość obrotu generowana była lokalnie.

Jedną z wyższych pozycji po stronie kosztów były z pewnością inwestycje w reklamę. Twarzą marki Shopee był Sławomir Zapała, popularny w kraju wykonawca disco polo. Firma Kantar Media wylicza, że Shopee na reklamy wydało w ub.r. ok. 140 mln zł. To wartości cennikowe, realne nakłady wyniosły zapewne 1/3-1/2 tej sumy.

Pierwszym zwiastunem, że nie wszystko idzie po myśli Shoppe w krajowym biznesie, była informacja w październiku ub.r., że firma zwolni część zespołu. Z dniem 13 stycznia nastąpiło definitywne wycofanie się Shopee z Polski, równocześnie zamknięto także działalność w Hiszpanii i Francji.

W Azji Shopee to duży gracz – jego roczny obrót to 62,5 mld dol. (2021), czyli jest 5,5 razy większy niż Allegro (42,6 mld zł). Dla porównania roczny globalny obrót Amazona to 600 mld dol. Pytanie czy Amazon chce bardziej agresywnie walczyć o swój udział w rynku w Polsce.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.