DOOH i AI
Po pilotażowym wdrożeniu przyszedł czas na rozwinięcie metodologii badawczej.
– Pomiar i jego wyniki upewniły nas, że metodologia wypracowana przez CitiesAI jest uniwersalna i skalowalna. Może być wykorzystywana we wszystkich galeriach handlowych, a większa liczba precyzyjnych danych to jeszcze wyższa skuteczność komunikacji – wyjaśnia Waldemar Kruk, head of business intelligence w AMS.
Przypomnijmy, że wiosną 2022 roku AMS przeprowadził pilotaż badania, które objęło pięć obiektów handlowych w Polsce. Jego celem było przede wszystkim sprawdzenie w praktyce zupełnie nowego
standardu pomiaru, wypracowanego przez CitiesAI we współpracy z AMS. Dzięki zastosowanej metodologii duże zbiory danych w postaci zdjęć są selekcjonowane i analizowane za pomocą narzędzi opartych na sztucznej inteligencji oraz big data. Innowacja tkwi w samej technologii pozyskiwania danych: system otrzymuje nawet jedno zdjęcie na sekundę przedstawiające otoczenie wokół konkretnego nośnika w galerii. W ciągu jednej sesji badawczej wykonywanych jest do 60 tysięcy zdjęć.
Analizując szczegółowe zasoby, można sprawdzić, jaka grupa konsumentów (z podziałem na wiek i płeć) znalazła się w pobliżu konkretnego nośnika danego dnia albo o danej porze dnia.
Z danych zgromadzonych podczas badania w czterech kolejnych obiektach wynika między innymi, że:
● najliczniejszą grupą wśród klientów są kobiety w wieku 15-30 lat;
● im późniejsza pora dnia, tym wyższy udział młodych osób (15-30 lat) obojga
płci, a wskaźnik ten rośnie kosztem starszych grup klientów (30-45 i 46-60);
● grupa seniorów (60+ lat) najbardziej preferuje godziny poranne;
● w weekend maksymalna największa frekwencja wokół cyfrowych nośników indoorowych przypada najczęściej na godziny 12-15 i 17-18
– Blisko rok temu przeprowadziliśmy testowe badanie, które napawało optymizmem i potwierdzało skuteczność naszej metodologii. Teraz dokonaliśmy kolejnego, znaczącego kroku. Nasze założenia metodologicznie znów zostały pozytywnie zweryfikowane. Wspólnie z AMS stworzyliśmy unikalne rozwiązania optymalizujące kampanie w indoorze – wyjaśnia Robert Migas-Mazur, data scientist w CitiesAI.
AMS planuje rozszerzyć badania na kolejne galerie oraz docelowo wykorzystać pozyskane dane do przygotowania dedykowanych ofert i produktów w oparciu o zmienne demograficzne.
Na zdjęciu: nośnik digital indoor AMS w centrum handlowym Bonarka w Krakowie.

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.