Maciej Olszanka: Siedem ważnych zjawisk 2022 roku

Szybko zmieniające się trendy konsumenckie skłaniały nas do odważniejszego podejścia, generowania większej liczby kampanii opartych na danych i historii bardziej skoncentrowanej na odbiorcach - pisze Maciej Olszanka, strategy director Unique One.

Rok 2022 często wymagał odważnych decyzji w marketingu. Zespoły marketingowe musiały być gotowe na przyjęcie nowych strategii i podejścia do swojej pracy z innej strony. Bogactwo innowacji i nowych inicjatyw marketingu cyfrowego dawało wiele możliwości. Szybko zmieniające się trendy konsumenckie skłaniały nas do odważniejszego podejścia, generowania większej liczby kampanii opartych na danych i historii bardziej skoncentrowanej na odbiorcach.

Jakie główne obszary marketingu były silnie rozwijane w 2022 r.? Które rozwiązania okazały się najskuteczniejsze i zostaną z nami w kolejnych latach? Przyjrzyjmy się kilku z nich:

Marketing wideo

Video marketing jest powszechnie uznawany za przyszłość działań marketingowych. Z raportu „The State Of In-housing 2022: A Strange And Extraordinary Year” wynika, że 26% respondentów zamierza zwiększyć swoje umiejętności związane z wideo online, co podpowiada, jak potężne może być wideo. Z kolei Google podaje, że YouTube dociera do większej liczby osób w wieku 18-49 lat, niż wszystkie sieci kablowe razem wzięte. Posty ze zdjęciami i filmami również generują większe zaangażowanie niż te, które zawierają tylko tekst. Pomysł włączenia wideo do swojej strategii powinien być przedmiotem refleksji w każdej organizacji. Wideo daje ogromną szansę na nawiązanie kontaktu z szerszą publicznością i zbudowanie zaufania. Pomaga klientom lepiej zrozumieć i wyczuć markę, a także „humanizuje” ją.

Treść nadal króluje

To, że popyt na treści wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zauważa każdy marketingowiec. Marketing treści jest podstawą skutecznej strategii i łączy firmy bezpośrednio z ich klientami. Dobre treści budują wiarygodność każdej firmy. Stałe dostarczanie wysokiej jakości, dobrze zbadanych i odpowiednich treści pokazuje nowym klientom twoje doświadczenie i wiarygodność. Skuteczne historii właściwe tworzenie storytellingu pomaga sprawić, by twoja firma była czymś, w co inni chcą się zaangażować, niezależnie od kanałów lub mediów, które wybierzesz.

Wykorzystanie danych

36% respondentów w przywoływanych tu już badaniach potwierdziło, że rozwija swoją strategię analityki opartej na danych, aby tworzyć bardziej spersonalizowane treści. Dane są jednym z najpotężniejszych i najcenniejszych zasobów każdej firmy, a ich właściwa agregacja, a następnie maksymalne wykorzystanie ma kluczowe znaczenie dla skutecznej strategii marketingowej. Co więcej, wykorzystanie danych pomaga nakreślić lepszy obraz klientów i ich zachowań. Pozwala to na bardziej bezpośrednie dostosowanie inicjatyw marketingu cyfrowego.

Treści w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to także kolejna przestrzeń, w której warto pomyśleć o własnych treściach wideo i wizualnych. Wysokiej jakości obrazy muszą być częścią strategii marki, zwłaszcza na takich platformach jak LinkedIn i Instagram. Po co? Aby wyróżnić się na tle konkurencji. Należy zoptymalizować każdy element swojej strategii w mediach społecznościowych. Nie można po prostu planować okazjonalnych publikacji, ani udostępniać rzeczy, kiedy masz na to ochotę. Należy trzymać się i zbudować solidny harmonogram, który jest równie dobrze zaprojektowany i przemyślany, jak inne aspekty strategii marketingu cyfrowego. Co więcej, dobrze zaplanowana strategia jest łatwiejsza w zarządzaniu i realizacji niż publikowanie ad hoc.

Wydarzenia wirtualne

Ludzie doceniają możliwość uczestniczenia w wydarzeniach, do których osobisty dostęp może być niemożliwy, i cieszą się nią. Szczególnie jeśli dotyczy to eventów o charakterze elitarnym, dotychczas zamkniętych. Wirtualne wydarzenia są również rozwiązaniem opłacalnym dla firm i zwiększają zasięg oraz świadomość marki. To propozycja nie tylko dla małych organizacji. Coraz częściej ich wartość dostrzegają również większe firmy. Sukces w wydarzeniach wirtualnych jest ściśle powiązany z jakością treści wideo i zapewnieniem wystarczającego budżetu, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty. Z raportów wynika, że firmy są bardziej zaangażowane w inwestowanie we własne umiejętności w zakresie wideo online. Umiejętności te można również wykorzystać w praktyce, prowadząc i organizując wirtualne wydarzenia i wykorzystać takie platformy jak YouTube, Twitter czy Tik-Tok.

Marketing wpływowy

Influencer marketing jest integralną częścią strategii marketingowych coraz większej grupy firm. Ale dla części marketerów nadal pozostaje nową inicjatywą. W 2022 r. influencer marketing stał się powszechną taktyką marketingową. Z przywoływanego tu już raportu wynika, że 38% respondentów w niedalekiej przyszłości zwiększy zaangażowanie influencerów online. Rośnie znaczenie mikroinfluencerów. Ten widoczny i w poprzednich latach trend utrzymał się „na topie” ważnych zjawisk i w 2022 r.

Mikroinfluencerzy mają mniej obserwujących niż influencerzy, ale za to mogą pochwalić się świetnymi wynikami związanymi z poziomem zaangażowania swoich obserwujących. Znalezienie odpowiednich mikroinfluencerów dla marki może zapewnić bezpośredni dostęp do ukierunkowanych leadów, idealnych dla firmy.

Personalizacja

W 2022 r. wzmacnianie przekazu i jego indywidualizacja w celu dotarcia do jak największej liczby osób były skuteczne. Personalizacja kampanii marketingowych zapewnia wyższy poziom zaangażowania, pobudza konwersację i przyciąga nowych klientów. Doskonałym przykładem personalizacji jest bardzo lubiana funkcja #SpotifyWrapped, od kilku lat robi furorę.

2022 był rokiem wielu zmian. Odczuły je szczególnie firmy, które wcześniej były konserwatywne w swoich działaniach i niechętnie wdrażały innowacje. Tym bardziej z ogromną ciekawością patrzymy na rok 2023 i oczekiwania konsumentów, a co za tym idzie - na coraz bardziej elastyczne strategie i próby adaptacji marek do stale i dynamicznie zmieniającego się otoczenia.

Tekst: Maciej Olszanka, strategy director, Unique One

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.