Co nowego w social mediach (40)

W czterdziestym już artykule z cyklu o nowościach ze świata SoMe Małgorzata Obielak pisze tym razem m.in. o trzech nowościach w Instragramie oraz kalendarzach marketingowych Twittera i TikToka na 2023 rok.

Niektóre aplikacje chcą pomóc firmom i twórcom w planowaniu działań na ten rok, i z tego powodu TikTok oraz Twitter udostępniły kalendarze marketingowe, podkreślając najważniejsze daty oraz wydarzenia odbywające się w 2023 roku. Co więcej Instagram rozszerza swoją opcję „Notatek” większej liczbie regionów, o których pisaliśmy w poprzednich artykułach. Dodatkowo wprowadza nową opcję, która pozwoli użytkownikom kontrolować swój czas w aplikacji oraz wybór wyświetlanych się im materiałów promocyjnych. Dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę, TikTok przygotował program edukacyjny pod nazwą „Akademia TikToka”, dzięki któremu można zdobyć podstawową wiedzę z obszarów takich jak reklama, bezpieczeństwo czy kreatywność. O tych i innych nowościach ze świata social mediów przeczytacie poniżej.

Trzy nowości w Instagramie

Notatki udostępnione w większej liczbie regionów

Po uruchomieniu nowej funkcji notatek w wybranych regionach w zeszłym miesiącu, Instagram rozszerza dostęp do tej opcji, a użytkownicy w Europie i Japonii mogą teraz dodawać notatki w bezpośredniej skrzynce odbiorczej w aplikacji. Notatki to krótkie posty o długości do 60 znaków, które są wyświetlane u góry skrzynki odbiorczej IG przez 24 godziny. Kontakty użytkownika będą mogły wyświetlać jego notatki i odpowiadać na nie w aplikacji, zapewniając łatwy sposób na rozpoczęcie konwersacji. Platforma twierdzi, że więcej osób wchodzi teraz w interakcję w wiadomościach niż publikuje treści w swoim głównym kanale. Szef Instagrama, Adam Mosseri, potwierdził, że obecnie w wiadomościach prywatnych dochodzi do większej liczby interakcji, a biorąc to pod uwagę, Instagram chce udostępnić więcej sposobów na uwzględnienie tego trendu.

Nowa opcja formularza kontaktowego dla klientów biznesowych

Kolejny interesujący dodatek od Instagrama. Platforma wprowadza nową opcję „Formularza kontaktowego” w przyciskach CTA w profilu biznesowym IG, która zapewnia nowe sposoby generowania bezpośredniej odpowiedzi. Do tej pory użytkownik miał możliwość wybrania 1 z 3 przycisków CTA w profilu takie jak, „Order food”, „Book now” oraz „Reserve”. Teraz Instagram wprowadził kolejną opcję pod nazwą „Add Lead Form”, gdzie następnie można wybrać standardowe wezwanie do zbierania danych (np. imię, numer tel, e-mail) lub dodać niestandardowe pytania. Proces ten umożliwia wybór odpowiedzi wielokrotnego wyboru lub krótkich odpowiedzi, zapewniając kolejny sposób na zebranie informacji od odwiedzających profil IG. Nie jest jasne, czy jest to test, ponieważ mimo, że niektórzy użytkownicy widzą tę opcję w aplikacji, nie jest ona jeszcze oficjalnie potwierdzona przez Instagram.

Nowy „tryb cichy”

Instagram uruchamia „Tryb cichy”, aby pomóc ludziom się skoncentrować i zachęcić do wyznaczania kontrolowania czasu korzystania z aplikacji. Po włączeniu opcji użytkownik nie będzie otrzymywać żadnych powiadomień, status aktywności jego profilu zmieni się na „W trybie cichym”, a Instagram wyśle automatyczną odpowiedź, gdy ktoś wyśle ​​do użytkownika wiadomość na czacie. „Tryb cichy” będzie dostępny dla wszystkich w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii, a wkrótce zostanie wprowadzony w większej liczbie krajów. Co więcej, Instagram chce dać ludziom większą kontrolę nad treściami, które widzą na Instagramie, dlatego wprowadza nowe funkcje, które pozwalają użytkownikom zaznaczyć, jakich treści nie chcą widzieć. Nowe narzędzie do samodzielnej moderacji, umożliwi użytkownikom ukrywanie polecanych postów w aplikacji na podstawie słów kluczowych. Jak ma to wyglądać w praktyce? Użytkownik może dodać słowo lub listę słów, emoji czy hashtagów, których chce uniknąć – na przykład „fitness” lub „przepisy” – a Instagram będziemy pracować nad tym, aby nie polecać już treści z tymi słowami w opisie lub hashtagu. Instagram umożliwi teraz również ukrywanie wielu postów jednocześnie w karcie Eksploruj, które nie interesują użytkownika. Więcej na temat wprowadzanych nowości można znaleźć tutaj.

Pinterest ogłasza nowe partnerstwo z wydawcą Condé Nast

Pinterest oraz Condé Nast ogłosili globalne partnerstwo z dwiema ich najbardziej kultowymi markami, Vogue i Architectural Digest, w ramach którego marki lifestylowe będą udostępniać ekskluzywne treści na platformie, w tym związane z ważnymi wydarzeniami, takimi jak Tydzień Mody w Nowym Jorku. Pinterest twierdzi, że Vogue i Architectural Digest wyprodukują ponad 160 ekskluzywnych filmów dopasowanych do kluczowych sezonowych i kulturowych momentów Pinteresta, takich jak miesiąc mody w lutym, sezon ślubny, sezon wakacyjny oraz back to school. Jako źródło inspiracji, Pinterest inwestuje w oryginalne treści, aby wprowadzać na platformę najbardziej inspirujące i wciągające pomysły. Nowa współpraca rozpocznie się w przyszłym miesiącu, a Vogue zapewni dostęp za kulisy Tygodnia Mody w Nowym Jorku, Londynie, Mediolanie i Paryżu. Więcej szczegółów na temat tej współpracy można znaleźć tutaj.

Twitter publikuje kalendarz marketingowy na rok 2023

Twitter opublikował swój roczny kalendarz wydarzeń, który podkreśla wszystkie kluczowe daty i uroczystości, o których należy pamiętać podczas planowania działań na tej platformie. Interaktywny kalendarz zapewnia solidny przegląd ważnych dat, który może pomóc w opracowaniu strategii na ten rok. Co więcej, Twitter pozwoli także filtrować listę według regionu i rodzaju wydarzenia. Platforma pokazała również nowe oficjalne statystyki użytkowania. To pierwsze takie informacje udostępnione przez Twittera od czasu przejęcia aplikacji przez Elona Muska. Udostępnione dane pokazują, że na platformie odnotowano imponującą liczbę 147 miliardów wyświetleń treści związanych z wydarzeniami, co stanowi wzrost o prawie 30% w stosunku do 2018 r. oraz wygenerowano również 7,1 miliarda wyświetleń filmu z tegorocznych Mistrzostw Świata. Więcej szczegółów o statystykach użytkowania Twittera można znaleźć tutaj.

LinkedIn po raz kolejny odnotował „rekordowe poziomy” zaangażowania w aplikacji

LinkedIn odnotował rekordowe poziomy zaangażowania w aplikacji w ostatnim kwartale, a platforma wykazała 18% wzrost całkowitej liczby sesji użytkowników, zgodnie z najnowszymi danymi firmy Microsoft. LinkedIn przedstawia, że kolejny raz zaobserwował rekordowe zaangażowanie wśród ponad 900 milionów członków ich platformy. Dodatkowo podał informację, że co sekundę rejestruje się trzech członków, gdzie ponad 80% nich pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych. Platforma odnotowuję również 10-krotny wzrost liczby tworzonych biuletynów rok do roku oraz zauważa, że firmy zwracają się w stronę podejścia opartego na umiejętnościach zamiast stopniach naukowego lub rodowodu, aby zidentyfikować wykwalifikowane talenty. Więcej informacji biznesowych LinkedIna wraz z wynikami firmy Microsoft na drugi kwartał 2023 roku można znaleźć tutaj.

Meta uruchamia nową mini-witrynę Rights Manager

Meta chce zapewnić większą pomoc firmom, które chcą mieć pewność, że ich prawa autorskie nie są wykorzystywane w jej aplikacjach, uruchamiając nową mini-stronę Rights Manager, która zawiera pełny przegląd systemów zarządzania prawami Mety, a także wyjaśnienia, jak korzystać z jego narzędzi. Nowa witryna internetowa zawiera szczegółowe informacje na temat wszystkich zabezpieczeń w ramach usługi Rights Manager. Zapewnia także informację o narzędziach i zasadach, których Meta używa, aby pomóc właścicielom praw autorskich lepiej kontrolować kiedy, jak i gdzie ich treści są udostępniane w usługach platformy. Istnieje również przegląd wszystkich aktualizacji, które Meta wprowadziła w swoich procesach zarządzania prawami na przestrzeni czasu. Dzięki narzędziu Rights Manager, twórcy treści mogą chronić na Facebooku i Instagramie materiały wideo, do których mają prawa. Jeżeli użytkownik chce skorzystać z narzędzia Rights Manager, musi złożyć odpowiedni wniosek. Tylko administrator strony może złożyć wniosek o dostęp do narzędzia Rights Manager i może to zrobić na stronie na Facebooku, w sekcji Narzędzia do publikowania. Po zatwierdzeniu wniosku otrzyma on wiadomość e-mail z informacjami, które pomogą mu rozpocząć pracę z narzędziem. Więcej informacji na temat tego narzędzie można znaleźć tutaj oraz tutaj.

Meta uruchamia scentralizowaną kontrolę prywatności danych i kierowania reklam

Meta ogłosiła nową aktualizację narzędzia Centrum kont, które znacznie ułatwi zarządzanie ustawieniami prywatności na Facebooku, Messengerze i Instagramie w jednym miejscu. Zaktualizowane Centrum kont będzie zawierało wszystkie informacje ze wszystkich trzech aplikacji – w tym dane osobowe, hasła i zabezpieczenia oraz preferencje dotyczące reklam – w jednym miejscu, co pozwoli lepiej przeglądać i aktualizować swoje preferencje bez konieczności przechodzenia do oddzielnych aplikacji. Więcej na temat zmian wprowadzanych w Centrum kont można znaleźć tutaj, natomiast o samej funkcjonalności tej opcji można przeczytać tutaj. Meta mówi, że zmiany zaczną wchodzić w życie już teraz i będą stopniowo wprowadzane do wszystkich użytkowników posiadających połączone konta na Facebooku, Messengerze i Instagramie w nadchodzących miesiącach.

TikTok udostępnia swój marketingowy kalendarz

Aby pomóc marketerom w planowaniu treści na najbliższy rok, TikTok udostępnia nowy przegląd kalendarza na 2023 rok, który podkreśla szereg kluczowych uroczystości i wydarzeń odbywających się w każdym kwartale. Platforma przedstawia także kilka kroków, które warto wykonać, aby dobrze zaplanować działania promocyjne, wykorzystując wiele sezonowych i kluczowych momentów oraz ważnych kulturowo dat. Po pierwsze TikTok radzi najpierw ustalić priorytety i zaleca wybrać maksymalnie trzy główne święta, które najlepiej pasują do marki. Przykładowo jeżeli firma zajmuje się sprzedażą biżuterii, warto skupić się na Walentynkach, Dniu Matki bądź Black Friday. Kolejnym krokiem jest planowanie z wyprzedzeniem, co najmniej trzy miesiące do przodu, aby opracować skuteczny plan marketingowy i określić kluczowe daty. Ostatnim elementem jest uruchomienie działań promocyjnych z wyprzedzeniem. Jak podaje TikTok, najlepszą praktyką jest organizowanie promocji związanych z dużą inicjatywą świąteczną nawet na dwa miesiące przed faktyczną datą. Daje to mnóstwo czasu na przyciągnięcie uwagi użytkowników i nabranie rozpędu, zanim będą oni potrzebni do podjęcia działań. Marketingowy kalendarz od TikToka można znaleźć tutaj.

Na rynku europejskim rusza platforma edukacyjna od TikToka

TikTok przygotował bezpłatne interaktywne narzędzie edukacyjne przeznaczone dla firm i użytkowników, aby pokazać jak najlepiej wykorzystać funkcje TikToka dla biznesu. Program szkoleniowy Akademia TikToka jest skierowany do osób początkujących jak i do tych z większym doświadczeniem. Ma on na celu omówienie podstawowych zagadnień z obszarów takich jak reklama, bezpieczeństwo czy kreatywność, uwzględniając najlepsze praktyki. Kiedy użytkownik zakończy kurs, otrzyma on cyfrową oznakę, która potwierdza odbycie szkolenia i którą będzie mógł udostępnić w mediach społecznościowych. Kolejne moduły kursu są zaplanowane na najbliższe miesiące 2023 roku. Aby skorzystać z kursu, należy zarejestrować się na stronie TikToka.

Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & social media specialist w Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.