Mariusz Spisz, Multikino Media: Kino walczy o swoje miejsce [wideo]

Polacy byli w czołówce krajów, które po pandemii wróciły do kin. Najszybciej filmy na wielkim ekranie zaczęli oglądać fani superbohaterów, czyli nastolatkowie - mówi Mariusz Spisz, prezes zarządu Multikino Media Sp. z o.o. i członek zarządu Multikino S.A.

MMP: Rok 2022 był pierwszym popandemicznym kiedy Polacy wrócili do kin, i co ciekawe, byli najliczniejszą grupą widzów w Europie, która wróciła przed ekrany. Jak wypadło Multikino w minionym roku? Czy przychody firmy przewyższyły wynik sprzed 2019 r.? Co udało się wypracować?

Mariusz Spisz: Według danych serwisu boxoffice.pl oraz naszych analiz frekwencja w 2022 r. osiągnęła 42,5 miliona widzów. To ponad 70% frekwencji z rekordowego 2019 roku i rzeczywiście, z przebadanych europejskich rynków, Polacy byli w czołówce krajów, które po pandemii wróciły do kin. Najszybciej filmy na wielkim ekranie zaczęli oglądać fani superbohaterów, czyli nastolatkowie. Ich powrót do kin przełożył się na bardzo wysoką frekwencję na takich produkcjach jak: „Doktor Strange w multiwersum obłędu”, „Batman” czy „Thor: Miłość i grom”.

W 2022 roku kluczowe było zachęcenie do powrotu przed wielki ekran dojrzałych widzów, a w tym pomogła premiera filmu „Top Gun: Maverick”, który wszedł do kin w Polsce 27 maja i finalnie według naszych analiz zgromadził ponad 1,9 miliona osób. Kolejnym potwierdzeniem tego, że Polacy masowo zaczęli wracać do kin były również znakomite wyniki filmów „Listy do M. 5” (prawie 1,5 mln widzów wg BoxOffice.pl), „Johnny” (ponad 979 tys. widzów wg BoxOffice.pl) czy „Ania” (ponad 642 tys. widzów wg BoxOffice.pl).

Nie można pominąć również premiery najnowszego filmu Jamesa Camerona. „Avatar: Istota Wody”, który wszedł do kin 16 grudnia i w weekend otwarcia zgromadził w kinach ponad 506 tysięcy widzów, a 26 stycznia br. przekroczył pułap trzech milionów widzów.

Ważnym osiągnięciem dla multipleksów było to, że wyświetlane w 2022 roku filmy hollywoodzkie, jak na przykład wspomniane wcześniej – „Top Gun: Maverick”, „Doktor Strange w multiwersum obłędu” czy „Avatar: Istota wody” osiągnęły wyniki jak tego rodzaju filmy przed pandemią.

Jakie plany przez Multikinem w tym roku? Jakie zmiany wprowadzicie do swojej oferty reklamowej, w jakich segmentach poszukacie dodatkowych zysków? Co z cennikami oraz ofertami szytymi na miarę? 

Zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne dla naszych klientów są pogłębione jakościowo dane, które im udostępniamy. W 2023 roku chcemy kontynuować i poszerzyć współpracę z YourCX, żeby nadal regularnie badać tysiące widzów miesięcznie. Dzięki temu przygotowywanie kampanii reklamowych będzie jeszcze efektywniejsze. Ponadto w drugim kwartale we współpracy z nowymi partnerami wznowimy projekt dedykowany kobietom oraz rozpoczniemy cykl filmowy dla widzów szukających ambitnego kina. W tym roku należy spodziewać się wzrostu cen reklamy kinowej w związku z rosnącą inflacją.

Czy planujecie wprowadzić kolejne udogodnienia dla widzów, wymienić infrastrukturę, otworzyć nowe kina w Polsce? 

Od lat stawiamy na komfort naszych widzów, czego potwierdzeniem jest uruchomienie w minionym roku kolejnego multipleksu w 100% wyposażonego w fotele SuperVIP – Multikino Tychy Gemini. Tego typu rozkładane fotele, które dopasowują się do widza są też w naszych innych obiektach: Multikino Młociny w Warszawie, w Poznaniu w Multikinie Stary Browar i Malta. Ponadto pojedyncze rzędy naszych foteli Super VIP czekają na klientów we wszystkich salach kin w Łodzi oraz Pruszkowie.

Które z premier filmowych zapowiedziane na ten rok mają największy potencjał i jak się do nich przygotowujecie marketingowo? 

W 2023 r. spodziewamy się kontynuacji trendu z bieżącego roku i dalszego powrotu widzów przed wielki ekran. Wyższa niż w 2022 r. widownia kinowa oraz wyższe przychody reklamowe będą możliwe między innymi za sprawą takich premier jak: „John Wick 4”, który trafi do kin 24 marca. 19 maja premierę mają „Szybcy i wściekli 10”. Według danych boxoffice.pl i naszych analiz poprzednie dziewięć części obejrzało w kinach ponad 4,5 miliona widzów. Ponadto 30 czerwca w kinach będzie można zobaczyć film „Indiana Jones i tarcza przeznaczenia” z Harrisonem Fordem w tytułowej roli. Druga połowa roku będzie stała pod znakiem najnowszego filmu Christophera Nolana „Oppenheimer”, kolejnej części produkcji „Diuna” oraz prequelu „Igrzysk śmierci”. Ponadto ważną rolę w budowaniu frekwencji w 2023 roku odegrają na pewno filmy o superbohaterach: „Ant-Man i Osa: Kwantomania”, Shazam Gniew Bogów”, „Strażnicy Galaktyki 3” czy „Flash”.

Poza hollywoodzkimi blockbusterami, filmami o superbohaterach i naszymi rodzimymi produkcjami nie można pominąć filmów familijnych, zwłaszcza, że w 2022 roku aż trzy animacje dla dzieci znajdą się w TOP10 najchętniej oglądanych filmów.

Ważne nadchodzące premiery familijne na najbliższe miesiące, to „Asteriks i Obeliks: Imperium Smoka”, animacja „Szczęście Mikołajka”, „Mała Syrenka”, „Super Mario Bros.: Film” oraz „Między nami żywiołami”, „Psi Patrol: Wielki film”, „Trolle 3” czy „Akademia Pana Kleksa”.

Rozmawiała: Magdalena Soroczyńska

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.