Accenture Review TV - rozmowy liderów o biznesie
Żadna firma doradczo-technologiczna nie zrealizowała dotąd podobnego projektu - biznesowo-naukowego talk show z udziałem top menedżerek i menedżerów najbardziej innowacyjnych firm w Polsce - w jakości TV i dostępnego w Internecie. "Accenture Review TV" to format stworzony przez Accenture w Polsce.
- Accenture Review TV sezon 2, odcinek 6 “Technology Vision. Meet me in the Metaverse”. Goście Jowity Michalskiej i Karola Mazurka od lewej: Jacek Borek – Accenture, dr Joanna Jurga, dr n. med. Tomasz Maciejewski, Instytut Matki i Dziecka
- Odpowiadając wówczas w Accenture w Polsce za tzw. client marketing, czyli marketing i komunikację do biznesu, moim celem było zaprojektowanie i wprowadzenie taktyk polegających na skutecznej edukacji rynku oraz wsparciu działań biznesowych firmy w niepewnych czasach. Pomyślałam wtedy o interaktywnym i w pełni profesjonalnym formacie telewizyjnym. Tak narodził się ”Accenture Review TV”, biznesowo-naukowy talk-show. Pragnęłam, aby projekt zredefiniował standard komunikacji w obszarze B2B. Zamiast kolejnego biznesowego contentu, Accenture postawiło na koncept, jakiego na rynku dotąd nie było - interaktywny YouTube’owy talk-show, w którym oprócz merytorycznej i edukacyjnej treści, niezwykle ważna okazała się forma - żywe, inspirujące dyskusje z przedstawicielami wielu branż i świata nauki w estetycznej i bezpiecznej przestrzeni. Całość została zrealizowana w jakości dorównującej produkcjom telewizyjnym. Specyficzna grupa docelowa projektu, złożona z kadry zarządzającej i eksperckiej pracującej w międzynarodowych korporacjach i dużych polskich firmach, determinowała najwyższą jakość komunikacji. To dynamiczne rozmowy, podczas których uznane ekspertki i eksperci oraz ludzie biznesu, przekazują praktyczne rozwiązania i omawiają realne case studies, z naciskiem na filozofię „human-centric”, co oznacza, że zawsze stawiamy człowieka w centrum dyskusji. Zależało mi też na tym, aby nasi wyjątkowi goście mieli poczucie dobrze zainwestowanego czasu i uwagi – wspomina Joanna Bieniek, Marketing Manager, Accenture w Polsce.
Perspektywy biznesu i nauki
Od początku było jasne, że zarówno strona merytoryczna, jak i wizualna oraz jakość nagrań (o to zadbała firma producencka Cukier) muszą być na najwyższym poziomie. Prowadzącymi zostali Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce z wieloletnim doświadczeniem w przeprowadzaniu złożonych transformacji cyfrowych przedsiębiorstw oraz Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University, ambasadorka Singularity Group – najważniejszego edukacyjnego think-tanku z Doliny Krzemowej, która współpracuje z uczelniami takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford. - Postawiliśmy na parę pasjonatów transformacji cyfrowej reprezentujących głównie świat biznesu, ale też nauki. Dzięki temu mogli uzupełniać się komentując wypowiedzi naszych gości. To się sprawdziło i uzyskaliśmy merytoryczną, osadzoną w realiach biznesowych, ale i dynamiczną, a czasem zaskakującą dyskusję – mówi Jakub Smarz, Marketing and Communications Lead, Accenture w Polsce.
- Na górze od lewej: Joanna Bieniek, Marketing Manager, Accenture w Polsce i Karol Mazurek, Managing Director Accenture w Polsce. Na dole od lewej: Jakub Smarz, Head of Marketing and Communications for Accenture w Polsce i Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University.
Dla Digital University, działającego w obszarze nowych technologii współpracującej z biznesem i krzewiącego wiedzę o transformacji cyfrowej, nie była to pierwsza współpraca z Accenture. - Zaczęliśmy rozmawiać na wczesnym etapie projektu i wszystko wspólnie wymyśliliśmy, tworząc unikalną wartość na polskim rynku i w skali międzynarodowej. O ile podobne projekty mają zazwyczaj wymiar stricte promocyjny, ten przede wszystkim daje wiedzę. A wysokiej jakości wiedza powszechnie dostępna to nasza misja. Wydaje mi się, że wraz ze współprowadzącym Karolem Mazurkiem dobrze poradziliśmy sobie zarówno z oswajaniem naszych gości z kamerą (tym, którzy są z nią mniej obyci), inspirowaniem ich i dawaniem im przestrzeni do wypowiedzi, jak i wyławianiem najważniejszych rzeczy, jakie mają do przekazania – mówi Michalska.
- „Accenture Review TV” wspiera nadrzędną ideę Accenture “Let there be change”, pokazując, że zmiana jest nieunikniona, świat nie stoi w miejscu, a biznes nieustannie adaptuje się do dynamicznej rzeczywistości. Cieszę się, że pomysł został tak dobrze przyjęty wewnątrz firmy, obdarzono nas zaufaniem i dano możliwość jego realizacji. Koncepty odcinków były omawiane z obszarem biznesowym. W pierwszym sezonie nakręciliśmy 6 około 30-minutowych odcinków o tematyce na styku biznesu i technologii. Drugi sezon liczył ich 8. „Accenture Review TV” łamie stereotypy dotyczące rozmów o biznesie. Rozmawiamy o trendach pokazując, jak zachodzące zmiany oddziałują na jednostkę. Skupiamy się na edukowaniu i inspiracji do zmian. Dbamy o różnorodność zapraszając liderki zmiany. Wszystkie odcinki „Accenture Review TV” są dostępne na YouTube. Wysokiej jakości content wspierała kampania performance prowadzona w mediach społecznościowych (YT, Instagram, Facebook, LinkedIn i Twitter) – mówi Joanna Bieniek.Ambasadorzy cyfrowej zmiany
W dwóch sezonach pojawiło się łącznie ponad 30 gości i gościń ze świata biznesu - w tym członkowie i członkinie zarządów firm takich jak Google, InPost, Microsoft, Orange czy PKO BP - oraz ekspertki i eksperci świata nauki. Istotna była nie tylko sama wiedza, ale też umiejętność jej przekazania i kondensacji istotnych treści w określonym czasie. To miało ogromne znaczenie, ponieważ poruszane tematy, choć były ciekawe i najbardziej aktualne, to często bardzo złożone: „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” (w odniesieniu do raportu przygotowanego przez Accenture z PKN Orlen), migracja do chmury, szanse i zagrożenia metaversum, zrównoważony rozwój – to tylko przykłady.
- Naszymi gośćmi i gościniami nie są PR-owcy, ale osoby odpowiedzialne za projekty cyfryzacyjne, szczerze i otwarcie mówiące także o wyzwaniach, na jakie napotykały. Wszyscy nasi rozmówcy to eksperci „z najwyższej półki”, osoby więc szalenie zajęte i czas jest dla nich najcenniejszym dobrem. Propozycji, żeby gdzieś wystąpić, otrzymują mnóstwo, a zatem, w pozyskaniu ich do naszego projektu bardzo pomogły wcześniejsze osobiste relacje budowane i przez Accenture, i przez Digital University - podkreśla Jowita Michalska.
- Goście, liderzy w swoich branżach i organizacjach, zgodzili się uchylić przed kamerami rąbka tajemnicy procesów toczących się na najwyższych piętrach organizacji – dodaje Jakub Smarz. - Daliśmy przestrzeń do wypowiedzi osobom, które są dla nas modelowymi przykładami ambasadorów cyfrowej zmiany oraz liderom, którzy dostarczają nie tylko rozwiązania napędzające te zmiany, ale przede wszystkim wizję, w którą stronę one prowadzą.
Zmiany wprowadzają ludzie
Wszystkie ukazane w programie historie transformacji biznesowych potwierdziły, że w cyfrowym świecie najważniejsi są ludzie - i to w wielu wymiarach, począwszy od zarządzania zmianą. - Trzeba umieć ją opowiedzieć i wytłumaczyć zarówno decydentom, jak i pracownikom uczestniczącym w projekcie – mówi Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce i współprowadzący „Accenture Review TV”. - Prawdziwy lider musi „kupić” zespół, pokazać szeroko rozumiany cel przedsięwzięcia, jego skutki (również społeczne), zadbać o motywację. Potem trzeba skupiać się bardziej na usuwaniu przeszkód z drogi tak przygotowanego zespołu. Zmiany w biznesie wprowadzamy przede wszystkim dla klientów – podsumowuje Mazurek.
„Accenture Review TV” pokazuje na przykładach, jak tę zmianę przeprowadzić. Goście programu mówią, co jest potrzebne, żeby tego dokonać, z jakimi wyzwaniami się borykali. - Wszystkie spotkania łączyła jedna konkluzja, że zmian nie należy się bać, trzeba sobie dobrze zdefiniować cel, umieć mierzyć jego realizację… i działać. Liderzy inicjują zmianę, ale też to zmiana buduje liderów, a w dzisiejszym, szybkozmiennym otoczeniu biznesowym, trzeba wychodzić poza schematy, modyfikować sposób funkcjonowania organizacji, żeby utrzymać wiodącą pozycję na rynku – podkreśla Mazurek.Silny głos kobiet
Wśród zaproszonych gości znalazło się wiele kobiet-liderek mogących stanowić tzw. "role model" dla wszystkich ludzi biznesu. Twórcom programu zależało na jak najrówniejszej reprezentacji obu płci, czego pierwszym sygnałem była para prowadzących. – Zapraszając osoby do poszczególnych tematów zabiegaliśmy o to, by za każdym razem pojawiła się przynajmniej jedna gościni – mówi Michalska. - W świecie nowych technologii nie brakuje kobiet, które odznaczają się pożądanymi w nim umiejętnościami myślenia holistycznego i sieciowego. Całe moje 25-letnie doświadczenie zawodowe mówi mi, że w każdej dziedzinie biznesu na jednego mądrego mężczyznę da się znaleźć równie mądrą kobietę – trzeba tylko chcieć.
Lista kobiet, które wystąpiły w programie pokazuje, że ich głos w świecie biznesu i nowych technologii jest ważny. Gościły w nim:
- Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska;
- Monika Nowak-Toporowicz, CTIO Virgin Media Ireland, a wtedy wiceprezeska ds. technologii i innowacji w UPC Polska;
- Magdalena Dziewguć, szefowa Google Cloud w Polsce;
- Crisitina Dolan, autorka książki: „Transparency in ESG and the Circular Economy: Capturing Opportunities Through Data”;
- dr hab. Katarzyna Śledziewska, dyrektorka DELAB na Uniwersytecie Warszawskim;
- Aleksandra Trojanowska kierująca Działem Projektów Strategicznych w PKN Orlen;
- Kamila Cichocka, dyrektorka marketingu Microsoft w Polsce;
- dr Joanna Jurga zajmująca się projektowaniem przestrzeni i kosmonautyką.
- Nie tylko mówimy o istotności idei różnorodności, ale ten obszar jest widoczny we wszystkich odcinkach, jak w tym o transformacji chmurowej i aspektach wspólnego, złożonego projektu chmurowego. To dyskusja o pracy z ludźmi, motywacji zespołów do wdrażania chmury, przełamania strachu, dzieleniu się wiedzą, wprowadzaniu innowacji dzięki chmurze. To konkretna i energiczna dyskusja kobiet o technologii – mówi Joanna Bieniek.
- Cieszę się, że udało nam się zaprosić dużą grupę liderek zarówno z obszaru biznesu, jak i nauki – mówi Karol Mazurek. - Uważam, że bardzo jest nam potrzebny nowy model przywództwa, empatyczny, oparty na wartościach, patrzący szeroko na wpływ działania biznesu na społeczeństwo, środowisko. Zarówno w biznesie, jak i nauce, ale też w sztuce różnorodność spojrzeń, doświadczeń dają fantastyczne rezultaty. Ale potrzebna jest do tego umiejętność komunikowania i słuchania, uwzględniania głosów krytycznych, konstruktywnego dialogu. Sądzę, że liderki wnoszą wiele tych cech, poza tym czasem odczuwam pomieszanie zdziwienia i smutku, gdy uświadamiam sobie, że w dzisiejszych czasach wciąż musimy mówić i pracować nad równouprawnieniem, również w biznesie. Doświadczenie, wiedza, kompetencje nie mają płci, natomiast różnorodność zawsze jest wartością – podsumowuje Mazurek.
Uzyskać większą śmiałość
Jakub Smarz wymienia cztery podstawowe grupy odbiorców Accenture Review TV. - Pierwsza to nasi goście, którzy często są też naszymi partnerami biznesowymi, druga to szerszy ekosystem klientów i partnerów biznesowych. Wiemy, że odcinki były oglądane przez wiele osób na kluczowych stanowiskach, które inspirowały się przykładami swoich kolegów z innych branż lub konkurencji – mówi Smarz. Trzecia grupa to osoby, które rozważają aplikowanie do pracy w Accenture, firmy opartej na wiedzy. Pokazując szerzej ciekawe, złożone i istotne z punktu widzenia funkcjonowania gospodarki projekty, którymi się zajmuje, Accenture przyciąga najlepszych. Grupa czwarta, równie istotna, to pracownicy firmy. - Jesteśmy dużą organizacją. W Polsce zatrudniamy już niemal 9 tysięcy osób. Rozmowy o przywództwie w świecie nieustającej zmiany to też okazja dla naszych pracowników do „wejrzenia” w strategie, które kształtują działania i projekty, w których uczestniczą – podkreśla Smarz.
Pytana o największe wyzwanie pod kątem cyfrowej dojrzałości polskiego biznesu, Jowita Michalska mówi o ośmielaniu osób zajmujących się innowacjami, by podążyły śladami tzw. early adopters, czyli firm mających wizję zmian, odważny zarząd, duże budżety. Tę śmiałość mogą zdobyć, podglądając, jak robią to inni w ich branży lub zupełnie odmiennej. - W programie nie mówimy o samych sukcesach, ale także o błędach, których na drodze do sukcesu nie da się uniknąć - zauważa Michalska. - Takie słowa zapadają mocno w pamięć, gdy wypowiada je osoba zarządzająca z powodzeniem dużą firmą. W Polsce wcale nie ma zbyt wielu chętnych, by być pionierami. Mówi się czasem, że pionierzy dostają po łapkach. To postawa, którą z pewnością trzeba zmienić.Przestrzeń do pogłębionej refleksji
Accenture zadbało o wielokanałowe działania promocyjne, by dotrzeć do odbiorców we wszystkich grupach. - Zasięgi uzyskaliśmy poprzez bezpośrednie działania na naszym kanale YouTube oraz działania wspierające na Instagram, Facebook, LinkedIn i Twitter) - mówi Smarz. - Każdy odcinek był promowany przed premierą za pomocą krótkich teaserów, a także dynamicznie po jego publikacji. Nasze materiały były udostępniane i komentowane zarówno przez uczestników programu, jak i szeroki rynek. Strategia ta pozwoliła uzyskać precyzyjne dotarcie przy ustalonym budżecie – podsumowuje Smarz. Poszczególne odcinki „Accenture Review TV” miały od około 20 do ponad 101 tysięcy wyświetleń.
Program spotkał się z bardzo żywym i ciepłym przyjęciem wśród gości i odbiorców. - Ci pierwsi doceniali otwartość i przyjazność w studio, pozwalającą na wyjście poza utarte schematy korporacyjnej komunikacji. Możliwość opowiedzenia o swoich sukcesach, ale też o drodze do nich, była bardzo dobrze odbierana przez wszystkich. Doceniony został też pomysł stworzenia telewizyjnej jakości w świecie cyfrowych treści. Chcieliśmy, żeby programy broniły się treścią i merytoryką, ale też, żeby były zrealizowane i podane w profesjonalny sposób. Reakcje uczestników i widzów potwierdzają, że udało się to osiągnąć. Podobnie świetny odbiór mieliśmy wewnątrz firmy – zapewnia Karol Mazurek. Jakub Smarz za jeden z kluczowych składników sukcesu uważa to, że program dał gościom komfort, swobodę oraz intelektualne wyzwanie, by rozmawiać o tematach ważnych dla rynku i zaprezentowania różnych pozycji. - Nasi prowadzący wyznaczali ramy dyskusjom, ale to goście nią sterowali. Myślę również, że to przestrzeń do pogłębionej refleksji, którą stworzyliśmy, była oceniana najlepiej – mówi Smarz.
- W wewnętrznym, globalnym konkursie Accenture projekt został uznany za najlepszy w kategorii tzw. client marketing. „Accenture Review TV” konkurował z ponad 200 działaniami, często z wielokrotnie większymi budżetami. Dobór istotnych tematów, postawienie na bezpośrednią dyskusję, jakościowa produkcja i znakomity zwrot z inwestycji sprawiły, że „Accenture Review TV” zostało postawione jako przykład dla działań marketingowych w globalnej firmie. Jednak szczególnie cieszą pozytywne opinie naszych gości – podsumowuje Joanna Bieniek.