Budowanie wspólnej kultury organizacji

O współpracy między wszystkimi agencjami w ramach Publicis Groupe opowiada Ewa Zakrzewska, innovation & curiosity leader.

W ostatnich latach Publicis Groupe mocno się zmieniła, współpraca między wszystkimi agencjami bardzo się zacieśniła. Budowanie wspólnej kultury w tak dużej i rozwijającej się organizacji jest całkiem sporym wyzwaniem. Kilka lat temu stworzyliśmy #KulturęCiekawości i określiliśmy ją „systemem operacyjnym niezbędnym w innowacyjnym myśleniu”. Dlaczego postawiliśmy ciekawość na piedestale? Ponieważ to od niej wszystko się zaczyna. Zadawanie pytań, kwestionowanie dotychczasowego sposobu myślenia i pracy, szukanie nowych rozwiązań to wstęp do rozwoju i innowacji. Takich zmian nie wprowadza się jednak jednym mailem i nie dzieją się z dnia na dzień. To ciągły proces obserwacji potrzeb naszych pracowników i dopasowywania do nich wszelkich inicjatyw. #KulturaCiekawości opiera się na wykorzystaniu mądrości, kreatywności talentów w Publicis Groupe i równoczesnym ciągłym zasilaniu ich inspiracjami, wiedzą o innowacjach i zmieniającym się (nie tylko reklamowym) świecie.

Tradycją już w naszej Grupie są regularne, otwarte dla wszystkich spotkania – Środowe. Co tydzień spotykamy się, żeby posłuchać o projektach realizowanych w naszych agencjach, badaniach przeprowadzonych przez naszą agencję YOTTA (agencja doradczo-wdrożeniowa działająca w obszarze danych i technologii), nowych produktach, które mogą pomóc w budowaniu doświadczeń dla konsumentów, o ważnych rzeczach dziejących się na rynku mediowym czy o trendach, najciekawszych inspiracjach wybranych przez naszych ekspertów czy ekspertki. W zeszłym roku już po raz drugi, wszystkie czerwcowe Środowe były związane z Pride Month. Rozmawialiśmy o tym, jak społeczność LGBTQIA+ jest pokazywana w reklamach, jak DEI (Diversity, Equity, Inclusion) może wspierać budowanie doświadczeń dla konsumentów i jak należy to robić, jak różne grupy odczuły skutki pandemii oraz wystąpiła jedna z najbardziej znanych w Polsce drag queen, Shady Lady. To spotkania, które promują wymianę wiedzy, otwartość i pomagają poznawać się wzajemnie. Prawie wszystkie są nagrywane i dostępne później na naszych platformach. Spotkania środowe to spotkania wewnętrzne i na większości z nich wyłącznie występują tylko osoby z Grupy.

Organizujemy również regularne spotkania z gośćmi i gościniami z zewnątrz. W ostatnich latach inspirowały nas ekspertki z Digital University, współpracujemy z infuture.institute i co miesiąc dostajemy od nich dawkę informacji o najciekawszych obserwacjach ze świata. Ciekawość to również poszukiwanie sposobów, żeby zebrane inspiracje, nowe zjawiska w świecie czy nowe kanały mediowe, wykorzystać dla naszych klientów. Pomagają w tym X-teamy, czyli zespoły, które specjalizują się w wybranym obszarze. X-teamy tworzą się oddolnie – ktoś zauważa potencjał związany z jakimś nowym medium, nowymi zachowaniami, trendem, który ma szansę się rozwinąć i zaprasza chętnych do współpracy. Grupa wspólnie uzbraja się w wiedzę, dzieli się nią potem ze wszystkimi w organizacji (w ramach wspomnianych Środowych) i wspiera zespoły w przygotowywaniu aktywności i rekomendacji dla klientów. Pierwsze X-teamy, które powstały kilka lat temu zajmowały się asystentami głosowymi i gamingiem. Byliśmy pierwszymi agencjami mediowymi przeszkolonymi przez Google’a w tworzeniu akcji na ich Google Asystenta, i to jeszcze zanim pojawiła się jego polska wersja. X-teamy to zespoły, które nie tylko zbierają wiedzę, ale również budują i rozwijają produkty. Doskonałym przykładem są te zajmujące się podcastami i marketingiem muzycznym – efekty ich pracy na stałe weszły już do oferty naszych agencji. Aktualnie działają również X-teamy „Odpowiedzialny Rozwój” (ze specjalnym naciskiem na ekologię i sprawy równościowe) oraz świeżutki, zajmujący się Generative AI. W zespołach aktywnie działają osoby z różnych części Grupy – agencji kreatywnych, mediowych, Yotty czy Influence/PR. Tak jak cała #KulturaCiekawości, są otwarte dla wszystkich i każdy może czerpać z ich rozwoju. Każdy może też zgłosić propozycję nowego tematu.

Tak duża organizacja, jak Publicis Groupe to również duża, wspólna mądrość, bogactwo wiedzy i
doświadczeń. Oprócz regularnej ich wymiany na spotkaniach bardzo wspieramy codzienne pomaganie sobie. Wszyscy mają dostęp do teamsowej grupy Pomocnik, na której mogą zadać pytanie, prośbę o poradę albo pomoc w jakiejś sprawie związanej z pracą dla klienta – czy te związane z szukaniem przykładów kampanii w określonym tematacie, raportów i insightów wybranej branży, ze znajomością języków obcych (np. do sprawdzenia copy), z namiarami na dostawców jakichś niszowych rozwiązań. Do grupy należy prawie 900 osób i większość pytań znajduje odpowiedzi.

Wymienione inicjatywy to tylko część tego, co się dzieje w ramach #KulturyCiekawości. To jest żywy projekt, w którym od początku testujemy nowe rozwiązania, sprawdzamy, jak działają i rozwijamy je albo ograniczamy. Bardzo ważne jest w nim budowanie otwartości na i dostępności dla wszystkich w Grupie. To sprawia, że jesteśmy też lepiej przygotowani na nieprzewidziane sytuacje. Bardzo
wcześnie zaczęliśmy dbać, żeby w spotkaniach środowych mogło brać udział jak najwięcej osób (wtedy w agencjach mediowych pracowało kilkaset osób, a w sali konferencyjnej było max 40 miejsc) i testowaliśmy streamowanie wystąpień. Początkowo jako Live na naszej zamkniętej grupie facebookowej (ostatnio znaleźliśmy nagranie z 2017), potem przez Skype, a w końcu na Teamsach. Dzięki temu, kiedy wiosną 2020 wszyscy zaczęliśmy pracować z domów, spotkania i prezentacje zdalne nie były dla nas żadną nowością, wszyscy byli do tego już przyzwyczajeni.

Tekst: Ewa Zakrzewska – innovation & curiosity leader, Publicis Groupe

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.