Co nowego w social mediach (45)

W kolejnym odcinku cyklu Małgorzata Obielak z Performics pisze m.in. o rozwiązaniach AI wdrażanych przez platformy społecznościowe.

Sztuczna inteligencja to gorący temat ostatnich miesięcy, nic dziwnego, że platformy społecznościowe również chcą implementować takie rozwiązania w swoich aplikacjach. LinkedIn rozpoczął testy funkcji „Collaborative Articles”, a będą to wspólne artykuły wykorzystujące sztuczną inteligencję. Z kolei Snapchat w swoich działaniach proponuje subskrybentom Snapchat+ wykorzystanie chatbota o nazwie „My AI”, który ma zapewnić generowane przez sztuczną inteligencję odpowiedzi na zapytania użytkowników. Nie zapominajmy jednak o twórcach, którzy są ważną częścią aplikacji społecznościowych. TikTok wprowadza dla nich kolejną możliwość, dzięki której będą mogli zarobić na swoich treściach. Dodatkowo w środowisku Meta kilka zmian w funkcjonalnościach aplikacji, Pinterest testuje nowy format reklamowy, a Twitter Blue zawitał już do Polski. Sami widzimy, jak wiele się działo w ostatnim tygodniu, a więcej szczegółów na temat tych zmian znajdziecie w poniższym przeglądzie.

Grupa robocza IAB prezentuje „Przewodnik po content marketingu

Najnowsza publikacja przygotowana przez Grupę Roboczą Content Marketing i Reklama Natywna IAB Polska zawiera ciekawe case’y, które mogą zainspirować marki do zaplanowania skutecznych działań concent marketingowych. W przewodniku znajdziemy również wiele insightów na temat tego, jak contant marketing jest postrzegany przez agencje, wydawców i klientów w Polsce. Co więcej, uzyskamy odpowiedzi na pytania dotyczące tego, co jest najtrudniejszym elementem działań content marketingowych oraz czy klienci chętnie podejmują takie działania i jakie mają względem nich oczekiwania.

Z całą publikacją IAB „Przewodnik po content markeingu” można zapoznać się tutaj.

Snapchat wprowadza funkcję AI

Snapchat wprowadza nowy element chatbota o nazwie „My AI”, który zintegruje ChatGPT z platformą i zapewni generowane przez sztuczną inteligencję odpowiedzi na zapytania. Nowa, purpurowa postać „My AI” będzie dostępna dla subskrybentów Snapchat+, którzy będą mogli zadawać pytania i udostępniać odpowiedzi dostosowane do Snapchata. Narzędzie to będzie pomagało znaleźć pomysł na prezent urodzinowy dla najlepszej przyjaciółki, zaplanować pieszą wycieczkę na długi weekend czy wybrać przepis na obiad oraz wiele, wiele innych. Jest to pierwsza platforma społecznościowa, która bezpośrednio integruje elementy sztucznej inteligencji z interfejsem użytkownika. Meta oczywiście opracowuje własne elementy sztucznej inteligencji, podobnie jak Google, ale żadne z nich nie wbudowało jeszcze takiego narzędzia w swoje aplikacje społecznościowe. To może pomóc w zwiększeniu liczby subskrypcji Snapchata+. Snap ma już 2,5 miliona płacących subskrybentów, a być może dzięki ekskluzywnym, innowacyjnym dodatkom, takim jak ten, Snapchat przyciągnie jeszcze więcej odbiorców.

TikTok wprowadza kolejny sposób pozwalający twórcom zarabiać

Jedno z różnych wyzwań związanych z rozwojem TikToka to monetyzacja twórców i umożliwienie im zarabiania na udostępnianych treściach. Krótkie formy wideo są trudniejsze do monetyzacji niż dłuższe treści, w które platformy mogą wstawiać reklamy w celu uzyskania udziału w przychodach. W związku z tym TikTok musiał opracować bardziej kreatywne możliwości, aby pomóc twórcom zarabiać w aplikacji. Nowa funkcja nazwana przez TikToka „Series” będzie umożliwiać pobieranie opłat za ekskluzywne treści. Co więcej, twórcy będą mogli nagrywać znacznie dłuższe materiały nawet do 20 min. Kiedy użytkownik zdecyduje się na wykorzystanie tej opcji, będzie mógł ustalić własną stawkę od 1 do 190 dolarów. Chętni użytkownicy będą mogli wykupić dostęp za pośrednictwem linków albo na profilu twórcy. Póki co funkcja ta jest dostępna jedynie dla wybranej grupy twórców, ale w najbliższych tygodniach powinna być udostępniona szerszemu gronu. Może to być interesująca opcja do przetestowania przez twórców, a równie interesujące może być to, ile użytkownicy zapłacą i za co zapłacą, jeśli chodzi o tę ekskluzywną zawartość.

Więcej o funkcji „Series” można znaleźć tutaj.

Facebook usuwa „Hashtag Topics” w grupach

Tematy w grupach, które Facebook wprowadził w 2019, przestaną być dostępne w najbliższych miesiącach. Jak wyjaśnia Meta, oznacza to, że administratorzy nie będą mogli dodawać hasztagów do postów innych osób ani zarządzać listą hasztagów grupy. Użytkownicy natomiast nadal będą mogli dodawać hasztagi do własnych postów w grupie. Wybranie danego hashtaga przez użytkownika spowoduje wyświetlenie wszystkich postów na grupie Facebookowej, zawierających wyszukiwany hashtag. Takie oznaczanie ułatwia użytkownikom wyszukiwanie postów o tematyce, która ich interesuje. Nie jest to więc duża zmiana, natomiast zmniejsza ona zdolność administratorów grup do kategoryzowania różnych dyskusji, co początkowo było postrzegane jako sposób na lepsze sortowanie rozmów grupowych. W różnych okresach Facebook naciskał na użycie hashtagów jako środka do lepszego porządkowania rozmów w grupach, zanikały one jednak z powodu braku zainteresowania użytkowników. Hashtagi zawsze były stałym elementem na Twitterze i Instagramie, ale niestety nie do końca przyjęły się na Facebooku. Meta poinformowała, że dokładnie 3 kwietnia usunie możliwość dodawania tematów do postów przez administratorów grup.

LinkedIn zacznie wykorzystywać AI do rozszerzania swoich treści

Platforma ogłosiła, że zacznie wykorzystywać sztuczną inteligencję do rozszerzania swoich treści, zaczynając od nowej funkcji „Collaborative Articles”. Mogliśmy spodziewać się takiego kroku po LinkedInie zważając na to, że należy on do firmy Microsoft. Collaborative Articles, czyli wspólne artykuły mają wykorzystywać sztuczną inteligencję, która ma inicjować konwersację między użytkownikami, a będą one widoczne w głównym kanale platformy. Jak ma wyglądać to w praktyce? Sztuczna inteligencja będzie miała za zadanie rozpoczęcie dyskusji na dany temat poprzez stworzenie wpisu, następnie przez użycie algorytmów mają zostać wyszukani eksperci, którzy następnie podejmą dyskusję, dzieląc się swoimi poradami, przemyśleniami i perspektywami. Dzięki tej funkcji ma powstać baza praktycznej wiedzy, oparta na doświadczeniach zawodowych i wiedzy ekspertów z danej branży. Aby jeszcze bardziej ułatwić to zadanie, LinkedIn dodaje również nową odznakę „Community Top Voice” w kluczowych obszarach umiejętności związanych z Collaborative Articles, co będzie dodatkową zachętą dla profesjonalistów, do przekazywania swoich porad i doświadczeń. Nowe odznaki będą ważne jednorazowo przez 60 dni, przy czym członkowie będą musieli nadal wnosić wkład do Collaborative Articles, aby zachować to wyróżnienie. Więcej na temat tej funkcji można przeczytać tutaj.

Zdj5

Instagram rozszerza weryfikację wieku na więcej regionów

Proces weryfikacji wieku na Instagramie, wprowadzony początkowo w Stanach Zjednoczonych w czerwcu ubiegłego roku wymaga od użytkowników zweryfikowania podanego wieku za pomocą jednej z trzech opcji. Pierwszą z nich to przesłanie dokumentu tożsamości ( np. prawo jazdy, dowód osobisty, który jest przechowywany przez Instagram na swoich serwaerach przez 30 dni). Kolejna metoda to nagranie wideo selfie, w tym przypadku Meta nawiązała współpracę z firmą Yoti, zajmującą się weryfikacją wieku online – wiecej o ich rzowiązaniach można przeczytac tutaj. Ostatnią możłiwością jest poproszenie wspólnych znajomych o weryfikacje, jednak co ważne, osoby te muszą mieć najmniej 18 lat oraz nie mogą poręczać za nikogo innego w tym samym czasie. W kolejnych miesiącach ubiegłego roku Meta rozszerzyła tę funkcję na Indię i Brazylię, a teraz poinformowała, że rozpoczyna testy w większej liczbie państw w Europie (nie podano konkretnych krajów), Kanadzie, Meksyku, Korei Płd., Australii i Japonii. Aby zarejestrować się w aplikacji, trzeba mieć ukończone 13 lat, po weryfikacj Instagram zapewnia opowiednie do wieku ustawienia m.in. domyślnie ustawienie konta prywatnego czy ograniczenie reklam docieranych do tej grupy wiekowej. Meta mówi, że proces okazał się bardzo skuteczny, ponieważ z 96% nastolatków, którzy próbowali edytować swoje daty urodzenia z poniżej 18 do 18 +, przestali to robić. Ten zwiększony poziom weryfikacji może być dużym krokiem w zapewnieniu, że młodzi użytkownicy nie będą mieć dostępu do potencjalnie szkodliwych treści.

Meta dodaje nowe funkcje do Facebook Reels

Meta ogłosiła kilka nowych aktualizacji Facebook Reels, w tym rozszerzony limit długości filmów, integrację Memories i nowe popularne szablony Reels. Od teraz rolki na Facebooku będą mogły mieć długość do 90 sekund, czyli więcej o 30 sekund w stosunku do poprzedniego limitu. Meta integruje również funkcje wspomnień, z nową opcją „Udostępnij jako Reel” dzięki, której uzytkownik będzie mógł stworzyć reelsa z udostępnionych wcześniej filmów za pomocem jednego kliknięcia. Dodatkowo, pojawiła się również funcja ”Groove”, która pozwoli automatycznie dopasować film do rytmu muzyki, którą uzytkownik wybierze, co możemy już kojarzyć z TikToka. Meta dodaje również możliwość wykorzystywania gotowych szablonów w rolkach na Facebooku. Ta opcja była nam do tej pory znana tylko z Instagram Reels. Nowe narzędzia Facebook Reels są już udostępniane wszystkim użytkownikom.

Zdj7

Pinterest testuje nowe reklamy „Premiere Spotlight”

Pinterest rozpoczął testy nowego produktu reklamowego „Premiere Spotlight”, dzięki któremu marki będą mogły umieszczać swoje reklamy w widocznym miejscu na stronie wyszukiwania w aplikacji. Marka Kohl’s jest pierwszą firmą, która przetestowała tę opcję i zarezerwowała miejsce premium na ekranie wyszukiwania, co może znacznie zwiększyć widoczność i dotrzeć do użytkowników, gdy szukają produktów w aplikacji. Reklamy Premiere Spotlight będą wyświetlane pod paskiem wyszukiwania na stronie głównej aplikacji przez 24 godziny. Co więcej, pojawi się również przycisk CTA, umieszczony w centralnej części nagrania. Po wybraniu go, użytkownik zostanie przeniesiony do witryny internetowej marki (Witryna będzie otwierać się w aplikacji Pinterest, a nie jako osobna karta). Premiere Spotlight jest w fazie testów beta z wybranymi partnerami, a szersza premiera nastąpi w dalszej części roku.

Zdj8

Reddit ogłosił aktualizacje swojej platformy

Reddit ogłosił, że wprowadza test funkcji, która ma usprawnić korzystanie z platformy, a zapewne większość z nas kojarzyć ją będzie z TikToka. Rozdzieli ona treści tekstowe i wideo na osobne kanały pod nazwą „Przeczytaj” i „Obejrzyj”, które pozwolą użytkownikom przełączać się między interesującymi ich treściami. W ramach testu zarówno kanały „Przeczytaj”, jak i „Obejrzyj” będą zawierały posty, które użytkownicy subskrybują, a także rekomendacje przygotowane przez platformę, przynajmniej na razie. Aktualizacja jest próbą uproszczenia procesu odkrywania dla użytkowników Reddita i umożliwienia im wyboru kanału, który faktycznie chcą zobaczyć (lub przeczytać). Nowe kanały są obecnie testowane, ale zostaną w pełni wdrożone w nadchodzących tygodniach. Więcej o aktualizacjach które testuje Reddit można znaleźć tutaj.

Twitter Blue w Polsce

Platforma wprowadza do Polski usługę subskrypcyjną Twitter Blue. Dzięki niej użytkownicy mogą m.in. potwierdzić autentyczność swojego profilu poprzez uzyskanie niebieskiego znaczka, edytować zamieszczone już wpisy, przesyłać filmy o długości do 60 min i w jakości 1080p czy wykorzystywać opcję organizacji zakładki Tweets. Wkrótce w ramach subskrypcji mają pojawić się kolejne nowości, takie jak wyświetlanie o połowę mniej reklam na osi czasu, obecność wpisów u góry odpowiedzi, wzmianek i wyników wyszukiwania. W Polsce subskrypcja Twitter Blue w aplikacjach mobilnych będzie wynosiła około 49 zł miesięcznie lub 515,00 zł za 12 miesięcy. Tańsza będzie opcja w wersji desktopowej, która wynosić będzie 36 zł miesięcznie lub 374,99 zł rocznie. Subskrybenci Twitter Blue zostaną powiadomieni o automatycznej odnowie subskrypcji i mogą ją anulować w dowolnym momencie, aby uniknąć dalszych opłat. Opcja Twitter Blue w wersji mobile będzie widoczna po kliknięciu w ikonkę profilu w lewym górnym rogu ekranu. Wystarczy ją wybrać, a pojawi się opis abonamentu oraz jego cena.


Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & Social Media specialist w Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.