Agora: W 2023 r. rynek reklamy wzrośnie o 2-4%

Internet jeszcze umocni przewagę nad TV, a najbardziej wzrosną wydatki na OOH i w kinach.

Agora, wydawca prasowy, internetowy (“Gazeta Wyborcza”, Gazeta.pl, Wyborcza.pl), radiowy (Radio Zet, Tok FM, Złote Przeboje, Radio Pogoda), właściciel 53 kin Helios oraz firmy reklamy zewnętrznej AMS, szacuje, że ogółem wydatki na reklamę w Polsce wyniosły w ub.r. 11,1 mld zł, o 4,5% więcej niż w 2021 r. 44% z nich ulokowano w internecie (wzrost o 7% r./r.), 40,5% w telewizji (-1%), 6% w radiu (+2,5%), 5% na outdoorze (+30,5%), 3,5% w prasie (spadek o 1,5% w magazynach, ale wzrost o 0,5% w dziennikach), a 1% w kinach (wzrost o 102%).

Na ten rok Agora prognozuje wzrost nakładów reklamowych w przedziale 2-4%. Jej zdaniem internet umocni swoją przewagę jako główne medium reklamowe nad telewizją, w przypadku reklamy online prognozuje bowiem wzrost o 2-5%, podczas gdy w telewizji przewiduje możliwą dynamikę od -1% do +2%. W reklamie radiowej przewiduje wzrosty w przedziale 1-4%, w reklamie zewnętrznej (OOH) 5-10%, a w kinach 9-14%. Tradycyjnie już najsłabiej wyglądają perspektywy prasy: -10% do -7%.

Agora podała swoje wyniki za IV kwartał 2022 r. - przychody ze sprzedaży usług reklamowych w grupie zmniejszyły się o prawie 10% r./r. i wyniosły 157,8 mln zł.


Komentarz od redakcji: Przy okazji ogłaszania wyników finansowych Agora przedstawiła własną prognozę dla rynku reklamy na 2023 r. Zdaniem Agory wzrost nakładów reklamowych w całym 2023 r. znajdzie się w przedziale 2-4%. Niedawno swoją prognozę – bardzo precyzyjną – podała też Publicis Groupe: czeka nas wzrost o 2,4%. Z przymrużeniem oka można powiedzieć, że obie prognozy różnią się jedynie interpunkcją. Mniej więcej za rok dowiemy się, kto był bliższy prawdy – Agora ze swoim myślnikiem czy grupa Publicis z przecinkiem.

Maciej Burlikowski 1755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.