Co nowego w social mediach (46)
W tym tygodniu Małgorzata Obielak z Performics pisze m.in. o wycofaniu nakładek reklamowych przez YouTube i zamknięciu przez Metę projektów związanych z NFT, a także nowych narzędziach TikToka i możliwościach dla twórców oferowanych przez Spotify.
W dzisiejszym przeglądzie sporo Jakiś czas temu Meta wprowadziła technologię NFT, dzięki której twórcy mieli kolejną możliwość zarabiania na swoich treściach, jednak teraz wycofuje się z tego projektu na rzecz innych metod wsparcia twórców i marek. Zatem w jakim kierunku teraz będzie rozwijać się Meta? Tego możemy dowiedzieć się z artykułu, który niedawno platforma opublikowała i zapowiedziała swoje plany na najbliższą przyszłość. Wiele zmian również czeka nas w aplikacji Spotify, która nie tylko odświeżyła wygląd swojego interfejsu, ale również dodała szereg nowych narzędzi i aktualizacji usług. TikTok nie pozostaje w tyle i udostępnia nowy kanał dla osób zainteresowanych nauką, technologią, inżynierią i matematyką oraz narzędzie do analizy słów kluczowych w reklamach, co może być szczególne przydatne dla osób planujących kampanie na tej platformie. Więcej o tych nowościach oraz innych, przygotowanych przez YouTube i Twittera w poniższej prasówce.
TikTok udostępnia nowe narzędzie do analizy słów kluczowych
Platforma uruchomiła narzędzie „Keyword Insights”, które ma na celu pomóc odkrywać najskuteczniejsze słowa kluczowe i wyrażenia, które pochodzą z nagrań lektora do reklam TikToka oraz nakładki tekstowej i napisów w reklamach. Wystarczy wpisać hasło w pasku wyszukiwania, aby rozpocząć zbieranie informacji — można zawęzić wyniki wyszukiwania według regionu, branży, celu reklamy, typu słowa kluczowego i przedziału czasowego. Narzędzie pozwala zobaczyć skuteczność słowa kluczowego nie tylko w przedziale czasowym, ale również częstotliwość użycia tego słowa lub wyrażenia oraz średni CTR reklam, w których jest ono używane. Aby skorzystać z narzędzia, należy przejść na stronę - Centrum kreacji, w lewym górnym rogu wybrać sekcję „Inspiration” i następnie kliknąć „Keyword Insights”. Więcej informacji na temat tej nowości można znaleźć tutaj.
YouTube wycofuje nakładki reklamowe
Dokładnie 6 kwietnia zniknie jeden z formatów reklamowych dostępnych jak dotąd na YouTube, a mowa o „Overlay ads”, które pojawiały się na dole filmu podczas jego wyświetlania. Firma potwierdziła dziś swoją decyzję, uzasadniając, że bywają one uciążliwe dla widzów i są starszym formatem reklam, który działał tylko na komputerach. W rezultacie jedynymi dostępnymi reklamami będą reklamy wyświetlane przed, w trakcie lub po filmie. YouTube twierdzi, że nie wpłynie to na przychody twórców, ponieważ zaangażowanie przenosi się na inne formaty reklam. Jakiś czas temu YouTube przeprowadził testy bloków wielu reklam wyświetlanych przed filmem, czyli tak zwanych reklam Ad Pods, gdzie przed rozpoczęciem wideo użytkownik widział do pięciu filmów sponsorowanych, jedna po drugiej. Taki eksperyment miał na celu polepszyć doświadczenia użytkowników, gdzie przerwy na reklamy podczas oglądania filmów miały zostać skrócone, a zarazem zapewnić korzyści dla reklamodawców i twórców. YouTube nie wprowadza żadnych zmian w innych formatach reklam, pytanie jednak czy zastąpi on „Overaly ads” czymś innym. Na ten moment nie ma żadnych informacji na ten temat.
Meta testuje integracje przesyłania wiadomości na Facebooku
W nowym przeglądzie Mety, która przybliżyła nam swoje plany co do rozwoju swoich aplikacji, pojawiło się kilka informacji dotyczących zmian w obrębie wiadomości, ale również sztucznej inteligencji. W udostępnionym materiale, szef Facebooka, Tom Alison omawia, w jaki sposób sztuczna inteligencja jest integrowana z Facebookiem na różne sposoby, w tym: używanie AI do polecania użytkownikom odpowiednich Reelsów, właściwych grup i treści oraz wyróżniania twórców, którymi mogą być zainteresowani użytkownicy. Ciekawym aspektem jest informacja o testach, jakie planuje wprowadzić Meta, dotyczących wiadomości. Po tym, jak klika lat temu Meta zmusiła użytkowników do pobrania osobnej aplikacji Messenger, aby zachować swoje czaty komunikacyjne, firma teraz szuka ponownego zintegrowania wiadomości z główną aplikacją. Meta poinformowała, że testuje możliwość uzyskiwania przez ludzi dostępu do skrzynki odbiorczej Messengera w aplikacji Facebook, a wkrótce zobaczymy tego wyniki. Niedawny raport wewnętrzny Mety wykazał, że podczas gdy czas spędzany na Facebooku i Instagramie ogólnie rośnie, twórczość i zaangażowanie spadają, a mniej osób publikuje osobiste aktualizacje niż w przeszłości. Wygląda na to, że wiadomości prywatne zostaną również bezpośrednio połączone z powrotem do korzystania z nich na Facebooku. Może to ułatwiaćudostępnianie większej ilości treści bliskim znajomym i rodzinie, ale może to również zdewaluować oddzielną aplikację Messenger i sprawić, że będzie to mniej potrzebna opcja. Więcej na ten temat, można znaleźć tutaj.
Spotify ujawnia więcej możliwości dla twórców
Artyści, autorzy piosenek, twórcy wideo i treści, podcasterzy i fani z całego świata dołączyli do Spotify podczas drugiego wydarzenia Stream On, gdzie zostały przedstawione aktualizacje i zmiany, które będą wdrażane w obrębie aplikacji. Można było się dowiedzieć, w jakim kierunku będzie rozwijać się serwis oraz jak będzie wyglądał odnowiony interfejs aplikacji na urządzeniach mobilnych. Zaktualizowany wygląd aplikacji ma sprawić, że odkrywanie nowego dźwięku będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej i pomóc użytkownikom zapoznać się z kolejnymi ulubionymi artystami, audiobookami czy podcastami. Nowy interfejs będzie zawierał m.in. opcję Smart Shuffle, która będzie udostępniać spersonalizowane rekomendacje pasujące do oryginalnej listy odtwarzania, czy funkcje Autoplay dla podcastów, dzięki której po wysłuchaniu jednego odcinka, automatycznie rozpocznie się odtwarzanie kolejnego. Spotify dodaje również narzędzie Concert and Merch Disovery, dzięki któremu słuchacze nigdy nie przegapią koncertu swojego ulubionego artysty. Słuchacze zaczną też widzieć oferty handlowe i listy koncertów w znacznie większej liczbie miejsc w całej aplikacji. Jeśli jakiś koncert wpadnie fanom w oko, wystarczy że wybiorą przycisk "interested", aby zapisać wydarzenie w swoim kalendarzu Live Events Feed. Użytkownicy mogą dostosować swoją lokalizację i przeglądać koncerty z całego świata, a wszystko to dopasowane do ich gustu. Co więcej, opcja Fans First została rozszerzona o kolejnych artystów, co pozwoli użytkownikom otrzymywać e-maile i powiadamiania, które dadzą im specjalny dostęp do przedsprzedaży koncertów i ekskluzywnych towarów. Spotify wprowadza również m.in. szybki dostęp do spersonalizowanych rekomendacji audiobooków, a także tryb DJ miksujący utwory z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, jednak na ten moment nie jest to dostępne na rynku Polskim, a wyłącznie w USA i Kanadzie. To tylko niektóre z nowości, które Sporify planuje wprowadzić, więcej na ich temat można znaleźć tutaj.
TikTok dodaje nowy kanał STEM
Aby umożliwić użytkownikom dalsze odkrywanie treści na TikToku, platforma ogłosiła nowy kanał pod nazwa STEM. Ma on zapewnić społeczności specjalną przestrzeń do odkrywania szerokiej gamy inspirujących filmów związanych z nauką, technologią, inżynierią i matematyką. Kanał ma pojawić się obok sekcji „Obserwowane” i „Dla Ciebie”. Jak przedstawia platforma, hashtagi związane ze STEM uzyskały dotychczas ponad 110 miliardów wyświetleń, łącząc dynamiczną społeczność ludzi o wspólnych zainteresowaniach. Nowy kanał został zaprojektowany, aby służyć jako miejsce docelowe dla tych, którzy chcą bardziej zagłębić się w te tematy. TikTok ogłosił również, że rozszerza współpracę z Common Sense Networks i Poynter, aby dostarczać swoim użytkownikom wysokiej jakości treści STEM. W ramach partnerstwa Common Sense Networks przyjrzy się treściom, aby upewnić się, że są one odpowiednie dla kanału STEM, a Poynter oceni wiarygodność przedstawionych informacji. Jeśli treść nie przejdzie obu punktów kontrolnych, nie będzie kwalifikować się do tego kanału. Funkcja może trafić do użytkowników ze Stanów Zjednoczonych jeszcze w tym miesiącu. Nie wiadomo jednak, kiedy pojawi się w Polsce.
Nowa opcja od Twittera?
Wszystkie tweety, które użytkownik widzi w swoim kanale „Dla Ciebie”, są w rzeczywistości w jakiś sposób powiązane z jego aktywnością, a Twitter prawdopodobnie pracuje teraz nad nową opcją, która może pomóc lepiej zrozumieć, dlaczego dany użytkownik widzi je w swoim kanale. Jak widać na przykładzie opublikowanym przez projektanta Twittera, Andreę Conway, nowa opcja umożliwiłaby dotknięcie menu z trzema kropkami na dowolnym tweecie, aby przejść do nowego elementu pod nazwą „Dlaczego widzisz ten tweet”. Dzięki temu, użytkownik otrzymałby krótki przegląd kilku powodów, dla których ten konkretny tweet pojawia się w jego kanale. Podobną funkcję możemy już kojarzyć z Instagrama, który wprowadził możliwość uzyskania informacji, dlaczego na głównym kanale użytkownika wyświetla mu się dany post. Nowa opcja od Twittera nie jest jeszcze w oficjalnych testach, a Andreę Conway na tym etapie dzieli się jedynie wstępnymi makietami tej funkcji.
Meta zamyka projekty związane z NFT
Meta ogłosiła, że kończy swoje projekty wyświetlania NFT zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, dopasowując swoje zasoby do zmieniających się priorytetów, aby skupić się na innych sposobach wspierania twórców i marek. Meta po raz pierwszy ogłosiła swoje wejście w NFT w kwietniu ubiegłego roku. W tamtym czasie Meta mówiła o potencjale monetyzacji twórców poprzez towary cyfrowe, a Mark Zuckerberg wskazywał również na rozszerzoną rolę, jaką przedmioty cyfrowe będą odgrywać w nadchodzącej zmianie Metaverse. Widzimy jednak, że kilka miesięcy później Meta wycofuje się z tego projektu, aby obniżyć koszty, tam gdzie to możliwe i skupić się na trendujących obszarach takimi jak m.in. Reels.
Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & Social Media specialist w Performics
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.
Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.