Premiera audiobooka "My, trans" w Storytel
Premiera, element kampanii społecznej "Zrozumieć transpłciowość", odbyła się 31 marca - w Międzynarodowym Dniu Widoczności Osób Transpłciowych,
- By nagrać audiobook, powróciłem do książki wydanej jesienią 2021 roku [nakładem Wydawnictwa RM - przy. red.] - mówi Piotr Jacoń. - To było dla mnie mocne i ciekawe doświadczenie. Najtrudniejsza była lektura rozmów z moją córką, Wiktorią, zwłaszcza że w nagraniu czytam również jej kwestie. Przywołują one najcięższe przeżycia mojego dziecka i naszej rodziny. Uświadomiłem sobie jednak, że w pewnym sensie te fragmenty mają dziś wartość archiwalną, bo od momentu ich zapisu wiele się zmieniło. Wiele zmieniło się na lepsze. Wiktoria poszła dalej. Z drugiej strony książka jest cały czas aktualna. Dziś może nawet bardziej niż kiedykolwiek potrzebna jest w Polsce rzetelna edukacja dotycząca transpłciowości. Kiedy pisałem „My, trans” miałem wrażenie, że piszę w zasadzie dla siebie samego. Nie miałem pojęcia, jakiego odbioru się spodziewać. Teraz, po licznych spotkaniach z czytelnikami i czytelniczkami w całym kraju, po wysłuchaniu wielu ich nowych historii - także o tym, jak książka pomogła osobom transpłciowym i ich bliskim w oswajaniu tego tematu w swoimi otoczeniu - wiem, że była potrzeba nie tylko mnie. Cieszę się, że w nowej formie „My, trans” dotrze do kolejnych odbiorców, kolejnych polskich domów. Mam też ogromną satysfakcję, że w nagraniu wzięły udział osoby transpłciowe - obok bohaterek książki również te, które znaleźliśmy specjalnie do tego projektu - mówi Jacoń.
31 marca, w związku z premierą audiobooka ruszyła kampania społeczna „My, Rodzice dzieci trans”, identyfikowana hashtagiem #zrozumiećtranspłciowość, za którą odpowiadają: stowarzyszenie My, Rodzice oraz fundacje Trans-Fuzja i Równik Praw. Partnerami kampanii są: portal NaTemat.pl, wydawnictwo RM oraz Storytel. Na potrzeby inicjatywy powstała też strona internetowa, z której można dowiedzieć się więcej na temat transpłciowości. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiada agencja Molecular Creative (dawniej BBDO Warszawa), a działaniami PR zajęła się agencja 24/7Communication.
Piotr Jacoń, dziennikarz TVN 24, jest autorem cyklu reportaży poświęconego sytuacji osób transpłciowych w Polsce, które można oglądać w aplikacji TVN24 Go. Premiera najnowszego, "Wszystko o moim państwie", odbyła się również 31 marca. Wcześniejsze to "Wszystko o moim życiu", "Wszystko o moim życiu - Kacper" i "Wszystko o moim dziecku". Jacoń jest też autorem cyklu rozów "Bez polityki", również dostępnych w TVN 24 Go. Wcześniej pracował w Radiu Plus, Radiu Gdańsk i w „Dzienniku Bałtyckim”. W ub. r. został nagrodzony przez Fundację Grand Press Medalem Wolności Słowa w kategorii media.
Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.