Kampania "Jednym głosem" wzywa do "zakończenia epoki klatkowej"
Kampanię dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki realizuje agencja Labcon we współpracy z Value Media, SalesTube i Media Read.
Celem kampanii "Jednym głosem" dla Stowarzyszenia Otwarte Klatki jest pozyskanie jak największej liczby podpisów pod petycją kierowaną do Ministra Rolnictwa wzywającą do poparcia unijny zakaz hodowli zwierząt w klatkach. Do 20 kwietnia pod apelem podpisały się prawie 154 tysiące osób w Polsce, a w całej Unii Europejskiej - w ramach Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej "Koniec Epoki Klatkowej", której pomysłodawcą była organizacja Compassion In World Farming Polska - niemal 1,5 miliona. W Polsce każdego roku w klatkach trzyma się 42 miliony zwierząt gospodarskich.
- W dyskusji o prawach zwierząt często zapominamy, że mówimy o milionach czujących istot, które każdego dnia doświadczają niewyobrażalnego cierpienia spowodowanego zamknięciem w ciasnych klatkach i przestarzałymi warunkami hodowli. Czynniki te nie tylko poważnie zagrażają ich życiu i dobrostanowi, ale także odbierają im szansę na humanitarne traktowanie i godne życie - mówi dr hab. prof. UAM Hanna Mamzer.
W Polsce każdego roku w klatkach trzyma się 42 miliony zwierząt gospodarskich. Hodowla klatkowa aktualnie dotyczy 60% produkcji zwierzęcej, która łącznie wyceniana jest na ok. 55 miliardów złotych rocznie. Koszt inwestycji niezbędnych do wprowadzenia zmian systemowych, o które walczą m.in. organizacja Compassion In World Farming Polska oraz Stowarzyszenie Otwarte Klatki, oszacowano na ok. 6 mld złotych. Podobne zmiany częściowo zostały już wprowadzone m.in. w Czechach, Austrii oraz Niemczech.
W kampanii obejmującej m.in. emocjonalny spot emitowany w telewizji, na platformach VOD oraz w digitalu Anna Dereszowska, Tomasz Raczek, Agnieszka Woźniak-Starak, Lara Gessler, Zuza Kołodziejczyk, Bartosz Bielenia oraz Rafał Maślak przemawiają w imieniu tych zwierząt, które nie mogą same walczyć o zmianę swojego smutnego losu. Przykładowo, Lara Gessler mówi "jednym głosem" z "krowami, które rozdzielono z ich cielętami", Anna Dereszowska z "maciorami karmiącymi prosięta przez pręty", a Bartosz Bielenia - z "królikami, które całe życie nie mogą skakać".Działania w kampanii "Jednym głosem" realizują - w większości na zasadzie pro bono, a częściowo "po kosztach" - spółki Group One. Autorem konceptu kreatywnego jest agencja Labcon, która odpowiada za jego realizację, działania PR oraz współpracę z liderami opinii i influencerami. Produkcją spotu zajęła się agencja Media Ready, a autorem zdjęć do kampanii jest Marta Wojtal. Działaniami mediowymi, w tym pozyskaniem powierzchni pro bono na potrzeby kampanii społecznej, zajęło się Value Media. Agencja martech i e-commerce SalesTube wsparła akcję, pozyskując granty na kampanię w social mediach.
Według sondażu przeprowadzonego przez Compassion In World Farming Polska (CIWFP) w 2020 roku 71% dorosłych Polaków i Polek (średnia w krajach UE objętych badaniem: 73%) zgadza się z twierdzeniem, że trzymanie zwierząt hodowlanych w klatkach jest okrutne. Zakaz hodowli klatkowej zwierząt hodowlanych popiera 63% dorosłych Polaków i Polek (średnia w UE 64%). - Nadszedł już czas na koniec epoki klatkowej. Chce tego większość z nas: zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Współczucie dla zwierząt jest tym, co łączy nas ponad wszystkimi podziałami - przekonuje Małgorzata Szadkowska, prezeska CIWFP i członkini europejskiego komitetu obywatelskiego Koniec Epoki Klatkowej.Oprac. Paweł Piasecki