GUS: spadek konsumpcji, wzrost e-commerce [komentarz eksperta]

Dane GUS pokazują, że dynamika sprzedaży przez internet jest dodatnia we wszystkich grupach towarów, poza motoryzacją - komentuje Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl SA.

Główny Urząd Statystyczny opublikował właśnie dane na temat sprzedaży detalicznej w marcu 2023. Porównując rok do roku, spadła ona aż o 7,3 proc. (rok temu w lutym zanotowano wzrost o 9,6 proc.), jednak w porównaniu z lutym wzrosła aż o 14 proc.
 
Jednocześnie zanotowano znaczny wzrost wartości sprzedaży w cenach bieżących w internecie – o 14,7 proc. w porównaniu z lutym. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem w marcu wyniósł 8,6 proc., a więc minimalnie spadł w porównaniu z lutym (8,7 proc.).
 
Dane dotyczące e-commerce komentuje Paweł Szukalski (na zdjęciu powyżej), członek zarządu Comperia.pl SA, odpowiedzialny m.in. za rozwój usług dla e-commerce, w tym platformy dla sklepów internetowych Comfino i sprzedaży wielokanałowej:
 
O ile wzrost wartości sprzedaży w sektorze e-commerce w lutym można było tłumaczyć rekordową inflację, to dane za marzec – skok o blisko piętnaście procent – wskazują, że możemy mieć do czynienia z realną poprawą.
 
Co ważne, dane GUS pokazują, że dynamika sprzedaży przez internet jest dodatnia we wszystkich grupach towarów, poza motoryzacją. Najszybciej rosła odzieży – prawie 28 proc. w porównaniu z lutym, co można by odczytywać jako czynnik sezonowy. Ale w sprzedaży innych towarów zanotowano podobną dynamikę, na przykład ponad 23 proc. w grupie “żywność, napoje i wyroby tytoniowe“, czy prawie 22 proc. w grupie “meble, rtv, agd”. Nie jest to więc wzrost generowany przez jeden czynnik, a ogólna poprawa w polskim e-commerce. A malkontenci wieszczący recesję w e-commerce powinni posypać głowę popiołem.
Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.