Agora z ambitną strategią na lata 2023-2026

W 2026 r. chce być w top 3 polskich firm medialnych, z EBITDA powyżej 200 mln zł.

Z ogłoszonej właśnie strategii na lata 2023-2026 wynika, że za trzy lata Agora chce być w top 3 polskich firm medialnych i osiągnąć wynik EBITDA powyżej 200 mln zł. Zgodnie z analizą Agory dzisiaj zajmuje pozycję numer cztery po czołowych graczach telewizyjnych, a jej media cyfrowe i stacje radiowe docierają codziennie do 11 mln Polaków. Dodatkowo zasięg jej nośników OOH to 5 mln osób każdego dnia.

– Początek drogi Grupy Agora w nowym kierunku wyznaczyły już dwa wydarzenia z ostatnich tygodni: zgoda WZA na wydzielenie spółek z Agory SA oraz przejęcie Eurozetu, czyli największa inwestycja w media w historii Agory. Transakcja ta lokuje nas na pozycji czwartej grupy medialnej w Polsce, po największych stacjach TV, i to właśnie z tej pozycji wytyczamy kierunki na przyszłość – mówi Bartosz Hojka, prezes Agory (na zdjęciu).

Ambitne plany grupy obejmują wzrost zasięgu i rozwój obecnego portfela biznesów mediowych ("Gazeta Wyborcza" i Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Radio Tok FM, Radio Zet, Helios i AMS), utrzymanie autonomii segmentów biznesowych, otwarcie na zewnętrznych inwestorów i partnerów, odbudowanie rentowności i powrót do polityki dywidendowej, wprowadzenie jednolitej struktury zarządczej w obszarach HR, finanse, technologia i innych, wypracowanie synergii przychodów dzięki ujednoliceniu struktury zarządczej oraz utrzymanie elastycznego modelu pracy.

W segmencie radio Agora jest dzisiaj drugą grupą radiową w Polsce (po RMF FM – 36,2%) z udziałem w słuchalności na poziomie 26,5% (luty-marzec 2023 r.), liderem cyfrowych subskrypcji Tok FM – 33,1 tys. na koniec marca 2023 r., ze średnim power ratio stacji 1,6. W ciągu pięciu lat grupa chce być liderem rynku radiowego w Polsce, w tym liderem rynku cyfrowego audio.

W segmencie film grupa mająca największą w Polsce sieć kin Helios (54 obiekty) chce do 2025 r. spłacić kredyty i pożyczki zaciągnięte na potrzeby działalności w okresie pandemii w wysokości 80 mln zł, a także rozwijać koncept Helios Dream, czyli sal wyposażonych w bardzo wygodne fotele i świetny system audio. Na razie grupa wstrzymała plany dotyczące nowych otwarć kin, ze względu na słabszą frekwencję w polskich kinach (42,8 mln widzów w 2022 r. vs. 61,7 mln widzów w 2019 r.).

W segmencie internet planowane jest zdobycie i umocnienie 3. miejsca na rynku portali (obecnie Gazeta.pl ma czwartą pozycję wśród grup mediowych obecnych na rynku portali internetowych) i zdobycie pozycji lidera jakościowej pozycji reklamowej.

W obszarze prasy drukowanej i cyfrowej Agora zamierza umocnić pozycję lidera subskrypcji cyfrowych (obecnie ma piątą pozycję z 304 tys. subskrybentów “Gazety Wyborczej” i Wyborczej.pl wśród dzienników w Unii Europejskiej w 2022 r.) poprzez poszukanie nowych grup subskrybentów i podniesienie przychodów cyfrowych oraz podniesienie ARPU. W ciągu dwóch lat chce osiągnąć w tym zakresie trwałą samowystarczalność finansową, a także poprawić efektywność modelu biznesowego sprzedaży treści i przychodów cyfrowych. Wyzwaniem na rynku prasowym jest malejąca sprzedaż egzemplarzowa. Spadek sprzedaży fizycznych egzemplarzy “Gazety Wyborczej” wyniósł na przestrzeni 2021 vs. 2022 15,7%, a rynek reklamy w wydaniach drukowanych skurczył się o 13% (porównując IV kwartał 2021 r. i IV kwartał 2022 r.).

W segmencie reklamy zewnętrznej (AMS) grupa chce utrzymać pozycję lidera na rynku reklamy OOH, umocnić pozycję lidera na rynku mebli miejskich oraz wprowadzić nowe formaty dostosowane do zmieniających się potrzeb oraz trendów społecznych. Wartość wydatków na reklamę OOH wyniosła w 2019 r. 574,5 mln zł, w 2020 r. – 351,6 mln zł i 554,4 mln zł w 2022 r.

Grupa pracuje również nad strategią zrównoważonego rozwoju ESG na lata 2023-2027 w zakresie klimatu i środowiska naturalnego, społeczeństwa i praktyk biznesowych.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.