Biuro Reklamy TVP: Pokolenie silver wciąż pomijane w reklamach

Osoby po 50. roku życia występują tylko w co dziesiątej reklamie telewizyjnej. W bloku reklamowym niezmiennie królują dorośli przed pięćdziesiątką - wynika z nowej fali badania zawartości reklam przeprowadzonego przez BR TVP.

Według danych z najnowszej fali badania spotów reklamowych „Pokolenie silver w reklamach”, przeprowadzonego przez Biuro Reklamy TVP, tylko w 10% spotów z aktorami występuje osoba po 50. roku życia. Najczęściej marketerzy korzystają z wizerunku dorosłej kobiety (18-49 lat). Występują one w 71% reklam telewizyjnych. Nieco rzadziej w reklamie pojawia się dorosły mężczyzna (18-49). Jest on prawie w dwóch trzecich reklam (64%). Dziecko i młodzież goszczą w co trzecim spocie (32%).

Poza rekordowym rokiem 2020 odsetek osób z pokolenia silver w reklamie pozostaje na względnie stałym poziomie. Trzeci rok z rzędu rośnie natomiast odsetek reklam, w których występują dzieci.

W 38% reklam osoby w wieku 50+ pokazywane są w sposób stereotypowy. Najczęściej w roli babci lub dziadka (20% filmów reklamowych) lub w kontekście zdrowotnym (18%).

W 7. fali badania przebadano niespełna 5,7 tys. reklam telewizyjnych nadawanych w okresie 1 stycznia – 31 marca 2023 r. Łącznie we wszystkich falach badaniu poddano zawartość 37 tys. spotów reklamowych. Badanie inspirowane jest autorskim projektem agencji mediowej Wavemaker.

– Wynik tegorocznego badania pokazuje, że w obliczu spowolnienia gospodarczego marketerzy nie ryzykują zmiany starych przyzwyczajeń. Nadal zasadnicza większość reklamodawców unika wizerunku osoby starszej w reklamie, wbrew trendom demograficznym. Mimo że w Polsce żyje prawie 15 mln osób w wieku 50+, to te 38% populacji przekłada się na zaledwie 10% aktorów w reklamach. A szkoda, bo nie tylko trendy demograficzne, ale też zmiany w globalnej komunikacji są jednoznaczne. Obserwując chociażby tegoroczny finał pucharu SuperBowl, widzieliśmy wysyp reklam, które chętnie korzystały z dojrzałych aktorów – komentuje Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora Biura Reklamy TVP i autor badania.

Zwraca uwagę, że pomimo relatywnie niewielkiego odsetka reklam z pokoleniem silver warto podkreślić, że nie tylko farmacja wybiera dojrzałych aktorów. Na tle wielu branż pozytywnie wyróżnia się sektor finansowy. – Bank Credit Agricole w spocie sięga zarówno po Dawida Podsiadło, jak i Roberta Makłowicza. W reklamach ING Marek Kondrat promuje m.in. behawioralne zabezpieczenie aplikacji mobilnej czy zachęca do skorzystania z gry edukacyjnej ING w świecie Roblox. Ciekawym połączeniem światów jest też reklama VeloBanku, w której wartości marki ukazuje międzypokoleniowa więź pomiędzy dzieckiem a seniorem – zauważa Kowalczyk.

Piotr Machul 393 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.