Marka dla każdej z nas
Z okazji 30-lecia Gatty rozmawiamy z Małgorzatą Barton kierującą marketingiem firmy.
Z perspektywy 30 lat obecności marki Gatta na rynku, który z momentów postrzega Pani jako kamień milowy w rozwoju?
Małgorzata Barton, marketing manager, Gatta: Trudno mi wskazać jeden, bo 30 lat to długa historia, było ich według mnie co najmniej kilka. Wymienię zaproszenie do współpracy Justyny Steczkowskiej - każda kampania z udziałem gwiazdy zapada w pamięć, otwarcie pierwszego salonu - w Galerii Łódzkiej, które zapoczątkowało zbudowanie sieci liczącej dziś 120 salonów, a także wejście z nową kategorią produktów – bielizną i odzieżą seamless, które z powodzeniem sprzedawane są do dziś i cieszą się ogromnym zainteresowaniem kobiet, również z nowego pokolenia. Warto do tej listy dodać również rozpoczęcie współpracy z największymi sieciami – drogeriami czy dyskontami, które zaowocowało zwiększeniem dostępności marki w tym dynamicznie rozwijającym się kanale handlu.
Która spośród waszych kampanii marketingowych zasługuje na specjalne wyróżnienie jako ta najmocniej utrwalona w świadomości odbiorców?
Kampania na 20-lecie Gatty pod hasłem „Dla pokoleń”. Do współpracy zaprosiliśmy trzy wspaniałe kobiety, reprezentantki różnych pokoleń: Beatę Tyszkiewicz, Katarzynę Zielińską oraz Maffashion, czyli Julię Kuczyńską. Kampania miała zasięg ogólnopolski. Do promocji wykorzystaliśmy kilka nośników: wielkoformatowe billboardy, witryny we wszystkich salonach Gatta zlokalizowanych w galeriach handlowych, a także materiały POS. Informacja zwrotna po akcji była pozytywna, otrzymaliśmy wiele ciepłych słów z rynku zarówno od naszych kontrahentów, partnerów jak i ostatecznych klientów. Warto podkreślić, że o ile dziś pojawia się sporo kampanii z udziałem bohaterek w różnym wieku, w tym silver generation, 10 lat temu podobne działania nie były podejmowane przez wiele marek. Obecnie to już wyraźny trend.
Na ile ważne są dla was obecnie działania digitalowe i jakie macie w tym zakresie plany na przyszłość?
Są ważne i nie sądzę, by zdarzyło się na coś, co mogłoby ten trend odwrócić. Obecnie realizowane działania digitalowe stanowią wiodącą oś komunikacji, a kampanie, które jeszcze parę lat temu wydawały się niezwykle nowatorskie, teraz są pewnym standardem w branży. Nie jest tajemnicą, że internet jest liderem polskiego rynku reklamy. W minionym roku po raz kolejny był największym beneficjentem w Polsce pod względem przychodów reklamowych. Dzięki internetowi zyskujemy narzędzia, jakich nie ma w innych mediach. Staramy się być na większości platform, z których korzystają nasze Klientki i Klienci. Social media skonstruowane są tak, aby skupiać uwagę odbiorcy przez jak najdłuższy czas. I wygląda na to, że aplikacje całkiem dobrze radzą sobie z realizowaniem tego zadania – codziennie użytkownicy mediów społecznościowych spędzają średnio ponad 2 godziny na przeglądaniu Facebooka, Instagrama, Twittera czy TikToka. Wobec tego naturalnie chcemy być tam, gdzie są i dobrze czują się konsumenci marki. Będziemy aktywnie rozwijać komunikację w tym obszarze, nie chcę zdradzać szczegółów, ale z pewnością na digital będziemy przeznaczać najwięcej z naszego budżetu reklamowego.
Omnichannel to kierunek, w który spogląda wielu marketerów. Czy Gatta także?
Obecnie handel detaliczny wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze 7-10 lat temu. Z pewnością wpłynął na to rozwój branży e-commerce i zwiększona konkurencja między firmami. Zmieniły się też zwyczaje i nawyki klientów. Są oni coraz bardziej wymagający i świadomi. Stawiają na maksymalną wygodę zakupów, a droga do ich serc i portfeli jest coraz trudniejsza. Proces zakupowy to suma doświadczeń z marką na wszystkich etapach i we wszystkich kanałach. W obliczu powyższych wyzwań, przed którymi stoi marka, strategia omnichannel to naturalna droga rozwoju. Wymaga od nas bardzo dobrej organizacji i koordynacji działań z zakresu logistyki, marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności ze świadomością jak dużo pracy i wyzwań jeszcze przed nami.
Czy możemy mówić o nowej strategii marketingowej Gatty, a jeśli tak, to co w niej jest najważniejsze?
Punktem wyjścia w nowej strategii jest brand essence marki: dla każdej mnie, dla każdej z nas. Nie bez znaczenia są także zmiany w kulturowe w kontekście wzorców kobiecego ciała i relacji z nim, które zintensyfikowały się w ostatnich latach i szybko upowszechniły się społecznie. Z komunikacją chcemy wpisywać się w narrację związaną z dumą z ciała i troską o nie, być daleko od kreowania presji na poprawę ciała na rzecz promowania różnorodności i autentyczności, a także naturalności.