Co nowego w social mediach (50)

To już 50. odcinek naszego cyklu. Dziś Małgorzata Obielak z Performics pisze o platformie społecznościowej Bluesky, która może stać się alternatywą dla Twittera, a także m.in. o nowościach na Instagramie i Reddicie oraz o rozszerzeniu oferty dla reklamodawców na TikToku.

Bluesky, czyli nowa konkurencja dla Twittera

Nowa platforma społecznościowa może zacząć robić spore zamieszanie. Bluesky ma być alternatywą dla Twittera, a co ciekawe portal został założony przez Jacka Dorseya, byłego dyrektora generalnego Twittera. W lutym tego roku pojawiła się pierwsza mobilna wersja Bluesky, która przeznaczona była dla urządzeń z systemem iOS, teraz jest również dostępna na Androida. Aplikacja korzysta z AT Protocol (The Authenticated Transfer Protocol), czyli jest to platforma typu open source do tworzenia aplikacji społecznościowych, co oznacza, że ​​ludzie mają wgląd w to, jak jest budowana i co jest rozwijane. Na ten moment jest ona w fazie beta i aby uzyskać dostęp do platformy, trzeba wpisać się na listę oczekujących lub dostać specjalny kod z zaproszeniem. Do końca lutego 2023 r. aplikacja miała około 2000 użytkowników, a w kwietniu dotarła już do ponad 50 tys. osób. Oczekuje się, że w kolejnych falach będzie wysyłanych więcej zaproszeń do aplikacji, w miarę jak zespół Bluesky będzie przechodził przez kolejne beta testy. Długoterminowym celem jest, aby była to publicznie dostępna platforma, którą może pobrać każdy. Współzałożyciel Bluesky przedstawił kilka głównych segmentów, na których skupia się ten projekt. Jest to walka z dezinformacją i nadużyciami, umożliwienie użytkownikom większego wpływu na algorytmy platformy, promowanie zdrowych konwersacji oraz danie użytkownikom możliwość na ingerencję w tworzenie zasad platformy. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.

Meta wprowadza zmiany na rynku EMEA związane z funkcją Sklepu

Meta ogłosiła, że od 24 kwietnia przyszłego roku marki korzystające z funkcji Sklepu bez płatności na Facebooku i Instagramie nie będą już dostępne. Warto zaznaczyć, że opcja płatności bezpośrednio w aplikacji jest możliwa tylko na rynku USA. Oznacza to, że marki posiadające sklepy na FB i IG, które kierują ludzi do witryny e-commerce w celu dokonania zakupu, zamiast umożliwiać ludziom dokonanie zakupu bezpośrednio przez Facebooka lub Instagrama, nie będą mogły korzystać z funkcji Sklepu. Meta jednak chce wspierać rynki, na których widzi potencjał wprowadzenia w przyszłości płatności bezpośrednio w aplikacji FB/IG. Z tego powodu ze sklepów z płatnością w witrynie będzie można korzystać do odwołania na 21 rynkach, czyli w: Australii, Brazylii, Kanadzie, Danii, Francji, Niemczech, Indiach, Indonezji, Włoszech, Japonii, Meksyku, Holandii, Norwegii, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Tajwanie, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Ukrainie. Wszystkie inne rynki w tym Polska, nie będą już mogły hostować Sklepu na swojej stronie na Facebooku lub Instagramie, ani używać tagowania produktów (w postach, rolkach lub relacjach) oraz tworzenia nowych niestandardowych/podobnych odbiorców na podstawie osób, które odwiedziły sklep począwszy od 10 sierpnia 2023 roku. Na Instagramie reklamy z tagami produktów będą nadal dostępne jako rozwiązanie umożliwiające nowym i obecnym klientom odkrywanie produktów na dużą skalę za pośrednictwem środowiska niezależnego od Sklepów. Meta zapewnia, że firmy korzystające z reklam z tagami produktów nie muszą podejmować żadnych działań, a kampanie będą kontynuowane nieprzerwanie. Więcej na temat zachodzących zmian z funkcją Sklepu na Instagramie i Facebooku można znaleźć tutaj.

Instagram aktualizuje zasady dotyczące UGC

Instagram zmienia nazwy swoich reklam z treściami markowymi (Branded Content Ads) na reklamy partnerskie (Partnership Ads). Mają pozwalać one reklamodawcom wzmacniać treści autorstwa twórcy lub innego partnera, aby skalować ich współpracę. Reklamodawcy będą mogli teraz promować więcej rodzajów organicznych treści na Instagramie jako reklamy partnerskie, w tym treści markowe z etykietą płatnego partnerstwa, posty „Instagram Collab”, @wzmianki, tagi osób, tagi produktów i inne treści bez etykiety płatnego partnerstwa. Proces uzyskiwania pozwoleń na reklamy partnerskie pozostaje taki sam – twórcy będą mogli włączyć opcję „Zezwól partnerowi marki na promowanie”, co da firmom możliwość wykorzystania ich postów do reklam, jeśli zechcą. Marki będą wtedy mogły zainicjować proces kampanii, a twórcy będą mogli zatwierdzać wybrane partnerstwa dotyczące dowolnych treści, które marka wybrała do wykorzystania w płatnej promocji. Zapewni to markom nowy zakres sposobów zarabiania na UGC, a jednocześnie da twórcom więcej możliwości nawiązywania partnerstw biznesowych. Aby dowiedzieć się więcej o reklamach partnerskich i aktualizacjach, polecam zapoznać się z artykułem udostępnionym przez Instagram.

Więcej linków w biogramie na Instagramie

Wiele użytkowników czekało na tę funkcję, a Instagram postanowił wysłuchać tych próśb. Do tej pory użytkownicy mogli umieścić na profilu tylko jeden link odsyłający do innej strony, teraz jednak platforma umożliwia dodanie do pięciu linków w sekcji BIO. Funkcja jest dostępna zarówno dla kont firmowych, jak i osobistych. Aby mieć do niej dostęp, należy zaktualizować aplikację. Aby skorzystać z tej funkcji, użytkownicy muszą wybrać przy sekcji BIO przycisk „Edytuj”, następnie „Linki” i „Dodaj link zewnętrzny”. Następnie można przeciągać i upuszczać łącza w dowolnej kolejności, w jakiej chcemy, aby się pojawiały.

LinkedIn dodaje nowe funkcje dla członków konta Premium

LinkedIn wprowadza nową opcję dla subskrybentów LinkedIn Premium, która umożliwi użytkownikom dodanie niestandardowego przycisku CTA do ich profilu, który następnie przekieruje odwiedzających profil do określonego adresu URL. Należy tutaj zauważyć, że jest to przeznaczone specjalnie dla użytkowników Premium Business, które jest nieco droższe niż Premium Career. Funkcja będzie dostępna w ustawieniach profilu użytkownika i zapewni sześć gotowych opcji przycisków CTA takich jak: „Odwiedź mój sklep”, „Odwiedź moją stronę internetową”, „Zobacz moje portfolio”, „Odwiedź mojego bloga”, „Poproś o konsultację”, „Zapisz się na demo”. Może to być przydatne dla osób, którzy na LinkedInie chcą zbudować biznes wokół swojej marki osobistej.

Reddit wprowadza kilka zmian i nowości

Platforma testuje nową funkcję o nazwie „Chat Channels”, która pozwoli użytkownikom prowadzić rozmowy w czasie rzeczywistym. Reddit uruchomił praktycznie dokładnie to samo w 2018 roku, z pokojami rozmów, które również umożliwiały użytkownikom angażowanie się w dyskusje w czasie rzeczywistym z innymi członkami. Zostały jednak one zamknięte w 2020 roku z powodu braku zainteresowania. Reddit powrócił z tym pomysłem, ponieważ jak twierdzi wykorzystuje wnioski z poprzednich doświadczeń, aby ulepszyć tym razem tę funkcjonalność. Co więcej, platforma uruchomiła aktualizację nagłówka subreddit, gdzie większość użytkowników na iOS i Androidzie zobaczy uproszczony i zmodernizowany wygląd. Reddit ma najpierw uruchomić tę funkcję z 25 społecznościami, zanim z czasem rozszerzy je na więcej subredditów (społeczności). Więcej o tych oraz innych zmianach wprowadzanych można znaleźć tutaj.

Reddit dodaje nowe opcje udostępniania postów

Jak przedstawia Reddit, do tej pory użytkownicy udostępnili ponad 13 miliardów treści (postów i komentarzy) na całym świecie, a każdego dnia ponad 57 milionów aktywnych unikalnych użytkowników wchodzi w interakcję z ponad 100 000 aktywnymi społecznościami. Aby ułatwić redditorom i wydawcom udostępnianie treści na platformie i poza nią, postanowiono dodać nowe funkcje. Wcześniej, gdy ktoś natknął się na wpis, rozmowę lub mema w serwisie Reddit i chciał go udostępnić, platforma nie ułatwiała wysyłania go innym. Funkcje były przestarzałe, a udostępnienie czegokolwiek z Reddit wymagało wielu kroków. Ale to się zmienia – zgodnie z pracą Reddita nad ułatwieniem korzystania z platformy, użytkownicy będą mogli teraz szybko i łatwo udostępniać ulubione treści z Reddit na innych platformach społecznościowych. Po pierwsze, Reddit dodał nową opcję udostępniania postów w Instagram Stories w nowym formacie naklejek, co pozwoli uniknąć robienia zrzutów ekranu postów lub udostępniania adresu URL. Co więcej, jeśli użytkownik kiedykolwiek próbował udostępnić link Reddit z oficjalnej aplikacji na przykład w iMessage na iPhonie, to nie miał on szczególnie bogatego w treść podglądu. Teraz firma ulepsza go i będzie on prezentował się lepiej wizualnie, pokazując nazwę subreddita oraz liczbę głosów pozytywnych i komentarzy. O nowych opcjach udostępniania postów i innych nowościach wprowadzanych przez Reddit można przeczytać tutaj.

TikTok rozszerza ofertę dla reklamodawców

W zeszłym roku platforma uruchomiła TikTok Pulse, czyli kontekstowe rozwiązanie reklamowe, które umieszcza treści marki obok 4% najpopularniejszych filmów na TikToku w wielu kategoriach. Aby pomóc markom być na bieżąco z najważniejszymi kulturowo momentami w aplikacji, platforma rozszerzyła TikTok Pulse o Pulse Premiere, które daje reklamodawcom kontrolę i przewidywalność umieszczania reklam bezpośrednio po treściach pochodzących od wydawców premium w kanale „Dla Ciebie”. Pulse Premiere daje markom kontrolę nad wyborem miejsca, w którym mają być umieszczane ich reklamy, obok treści naszych najlepszych partnerów wydawniczych w kategoriach stylu życia i edukacji, sportu i rozrywki dla określonych ważnych wydarzeń, a także aktualnych treści. TikTok na ten moment udostępnia opcję Pulse Premiere partnerom z USA takim jak Buzzfeed, Conde Nast, Dotdash Meredith, Hearst Magazines, MLS, NBCUniversal, UFC, Vox Media i WWE, dając reklamodawcom kontrolę nad umieszczaniem reklam obok najbardziej odpowiednich treści dla ich marki. Aby dowiedzieć się więcej na temat nowego rozwiązania, zachęcamy do zapoznania się artykułem przygotowanym przez TikToka, który można znaleźć tutaj.

BeReal dodaje nowe elementy w aplikacji

Głównym założeniem aplikacji BeReal jest pokazanie naturalnego i autentycznego życia, czyli zrobienie zdjęcia tu i teraz. Użytkownik otrzymuje powiadomienie raz dziennie, aby podzielić się tym, co robi w danym momencie. Poza tym nie ma wielu rzeczy, które użytkownik może zrobić w aplikacji – nie ma ulepszonych funkcji zaangażowania lub użytkowania, ani, co ważne, żadnych znaczących możliwości dla reklamodawców. Teraz BeReal testuje nowe opcje, takie jak integracja ze Spotify i możliwość dodania wielu zdjęć, aby rozszerzyć swoją ofertę. Na ten moment BeReal na swoim blogu ogłosił, że ma obecnie ponad 20 milionów aktywnych użytkowników dziennie, a liczba ta stale rośnie, dlatego warto być na bieżąco ze zmianami wprowadzanymi w tej aplikacji. Być może za jakiś czas pojawią się również nowe możliwości nie tylko dla użytkowników, ale również dla reklamodawców.


Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & Social Media specialist w Performics

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas, klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.

Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.