Nadchodzi dekada ważnych zmian [NEM Dubrovnik]

Poprosiliśmy prelegentki i prelegentów z NEM Dubrovnik 2023 (5-8 czerwca), jednego z najważniejszych eventów dotyczących rynku TV i wideo w naszej części Europy, o opinię na temat tego, jak widzą ewolucję branży telewizyjnej w ciągu najbliższych dziesięciu lat. "MMP" jest patronem konferencji.

Guy Bisson, dyrektor ds. badań, Ampere Analysis

Przy takim tempie zmian w naszej branży bez wątpienia pojawi się nowa technologia, o której nawet jeszcze nie pomyśleliśmy, a która w ciągu najbliższych dziesięciu lat będzie miała znaczący wpływ na biznes. Będziemy świadkami nieustannych dążeń do przywrócenia elastycznych modeli biznesowych związanych z kontentem. Te modele istniały, zanim streaming zmienił branżę i doprowadził do rozprzestrzeniania się zamkniętych portali, z których każdy ściśle strzeże własnej zawartości i własnego interfejsu. W miarę jak te modele zaczną być demontowane, a bezpłatna (wspierana reklamami) telewizja ponownie stanie się ważną część „łańcucha monetyzacji treści”, nastąpi ponowna agregacja telewizji i usług telewizyjnych. Będzie to wymagało dostępu do precyzyjnych danych dotyczących użytkowników i oglądalności. Sztuczna inteligencja dobrze nadaje się do wsparcia tego procesu i z pewnością pomoże zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na lepszą nawigację i odkrywanie treści w coraz bardziej złożonym krajobrazie streamingu.

Shan Eisenbeng, dyrektor handlowy, Sandbox Group

To, co widzimy teraz, jeszcze przyspieszy: będą zacierać się granice między tradycyjną telewizją PSB a światem OTT, czemu towarzyszyć będzie wysokiej jakości oferta linearna FAST przeplatana treściami premium i dostarczana za pośrednictwem coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń. Niekończące się przewijanie aplikacji odejdzie do lamusa, a zamiast tego nowe kategorie takie jak gry połączą się z rozrywką wideo, maksymalizując możliwości uzyskania przychodów, a także zaangażowanie klientów.

Pomijając immersyjne technologie oparte na sztucznej inteligencji i lśniące kadry 8K, pozostaniemy pragmatyczni. Czasy są trudne, a ciekawe propozycje programowe znów staną się wartością dla widzów. A ci będą domagać się większej kontroli nad swoimi wyborami – zarówno tymi związanymi z ofertą rozrywkową, jak i metodami płatności za dostęp do nich. Odbiorcy będą też chcieli mieć większą kontrolę nad swoją prywatnością i np. preferencjami reklamowymi. Zwycięzcami mogą okazać się operatorzy telekomunikacyjni, którzy z sukcesem przejdą drogę od starej szkoły płatnej telewizji do nowoczesnych rozwiązań "pay as you go", bo to tu innowacje technologiczne dostosowują się do rzeczywistych potrzeb klientów.

Daniel Friedlaender, dyrektor ds. europejskich Sky, szef biura Sky EU

Z mojego doświadczenia wynika, że branża telewizyjna nigdy nie przestaje ewoluować i skupiać się na tym, co kochają widzowie. Obecnie obserwujemy coraz większą agregację oferty i usług – nowe technologie i sposoby współpracy z partnerami biznesowymi coraz częściej powiązane są kontentem, dostarczanymi treściami. Oczami wyobraźni widzę już ekscytujący, wieloplatformowy i wielozadaniowy świat rozrywki z telewizją w centrum tego wszystkiego.

Moritz von Kruedener, dyrektor zarządzający, Beta Film GmbH

W świecie konsolidacji coraz ważniejsze staje się nawiązywanie i pielęgnowanie bliskich i długoterminowych relacji z twórcami, którzy są w centrum naszej pracy. Widzimy, że region Europy Środkowo-Wschodniej, który otrzymuje rosnące wsparcie z funduszy publicznych, odgrywa coraz większą rolę, jeśli chodzi o siłę kreatywną.

Ivan Ljubičić, dyrektor zarządzający Pickbox, Mediatranslations, Mediavision i NEM

Kontent nadal będzie królem, ale niektóre przydatne dziś funkcje, takie jak "cały sezon dostępny od zaraz", "pomiń reklamę" czy "anuluj w dowolnym momencie", w ciągu najbliższej dekady mogą zostać wyłączone, by utrzymać stabilność finansową branży.

Na zdjęciu od lewej w górnym rzędzie: Guy Bisson, Shan Eisenberg, Daniel Friedlaender, Moritz von Kruedener, Ivan Ljubičić. Od lewej w dolnym rzędzie: Louise Pedersen, Elena Petrova, Grégoire Polad, Marek Solon-Lipiński, Pavel Stantchev.
Na zdjęciu od lewej w górnym rzędzie: Guy Bisson, Shan Eisenberg, Daniel Friedlaender, Moritz von Kruedener, Ivan Ljubičić. Od lewej w dolnym rzędzie: Louise Pedersen, Elena Petrova, Grégoire Polad, Marek Solon-Lipiński, Pavel Stantchev.

Louise Pedersen, CEO, All3Media International

Pewne jest to, że widzowie nadal będą chcieli świetnych treści. W tej chwili muszą korzystać z wielu różnych platform, aby oglądać wszystko – ciekawie będzie zobaczyć, jak to się zmieni w nadchodzących latach i jak nowe technologie takie jak sztuczna inteligencja wpasują się w krajobraz telewizyjny.

Elena Petrova, head of group content procurement and broadcasting, A1 Group

W ciągu nadchodzących dziesięciu lat, mając na uwadze postęp technologiczny, spodziewam się przejścia na znacznie bardziej spersonalizowaną formę dostępu do oferty telewizyjnej i zmian form konsumpcji. Telewizja linearna nadal będzie istnieć, ale ograniczy się do sportu na żywo, programów informacyjnych i transmisji wydarzeń. Inne gatunki wideo – filmy, seriale, dokumenty – będą dostępne przede wszystkim na żądanie. Spodziewam się bardziej spersonalizowanej promocji treści i ulepszenia narzędzi rekomendacji. Jestem wśród osób oczekujących na rozwój technologii AI. Moim zdaniem będzie ona miała kluczowe znaczenie w procesach zatrzymania klientów i zwiększania ich zaangażowania w treści. Jednocześnie poprawi jakość oferty "na żywo".

Dominującą formą dostarczania treści wideo będzie infrastruktura światłowodowa. Zapewne przekaz satelitarny zachowa kluczową, choć niszową rolę w dostarczaniu wysokiej jakości treści na żywo do wielu widzów jednocześnie, zwłaszcza na obszarach wiejskich oraz w dystrybucji międzykontynentalnej. Po stronie dostawców treści będziemy obserwować dalszą konsolidację międzynarodowych i lokalnych nadawców streamingowych. A obecni dostawcy płatnej telewizji przekształcą się w pełni hybrydowych dostawców treści linearnych i wideo na żądanie.

Grégoire Polad, dyrektor generalny ACT (Association of Commercial Television and Video on Demand Services in Europe)

Najbliższa dekada? Ekscytująca. Niespodziewana. Nieprzewidywalna. Trzy słowa, które przychodzą na myśl, gdy myślę o przyszłości. Pewne jest to, że branża będzie nadal spełniać oczekiwania konsumentów i dostarczać im najlepsze treści i usługi. Dużą niewiadomą jest kwestia wdrożenia przemyślanych regulacji, które pozwoliłyby branży audiowideo skutecznie konkurować z gigantami technologicznymi i umożliwiły dalszy rozwój.

Marek Solon-Lipiński, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej TVP, członek Komitetu Telewizyjnego EBU TV

Przede wszystkim powinniśmy już mówić raczej o branży treści audiowizualnych, ponieważ istnienie "czystej" branży telewizyjnej można dziś łatwo zakwestionować. Firmy telewizyjne jako takie przetrwają, ale będą musiały nauczyć się współistnieć w nowym środowisku cyfrowego świata. Wierzę, że silne i darzone zaufaniem marki telewizyjne, zwłaszcza związane z mediami publicznymi, będą nadal ważne na lokalnych rynkach, ponieważ są w stanie zapewnić wysokiej jakości usługi, które odpowiadają na potrzeby widzów. Są również dostawcami wysokiej jakości treści informacyjnych, istotnych dla widzów, zwłaszcza w burzliwych czasach – to jedna z lekcji płynących z kryzysów związanych z pandemią i wojną w Ukrainie. Nadawcy muszą jednak reagować na szybko zmieniające się trendy rynkowe i dostarczać odbiorcom nowe, nieznane wcześniej rodzaje treści, stale zmieniać sposób myślenia o dystrybucji oraz umożliwiać różnorodnym talentom (w szczególności młodego pokolenia) udział w procesie tworzenia treści.

Pavel Stantchev, CEO, TV2 Media Group i Planet TV

Telewizja stanie się bliższa ludziom, ponieważ będą dzielić się treściami i komentować je. Stanie się również bardziej międzynarodowa, ponieważ życie nowych pokoleń będzie coraz bardziej nomadyczne, wielojęzyczne i wielokulturowe. My, którzy produkujemy i dystrybuujemy treści, będziemy musieli zwrócić uwagę na nowe środowisko. Formaty, które uważaliśmy za minione, powrócą, gdyż widzowie będą szukać prostych i emocjonalnych historii i postaci.


„Media Marketing Polska” jest patronem konferencji. NEM Dubrovnik organizowany jest w tym roku po raz dziesiąty.

Więcej o NEM Dubrovnik 2023, w tym pełna agenda konferencji tu: https://neweumarket.com/dubrovnik/

Opracowali: Piotr Machul i Paweł Piasecki

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.