Co nowego w social mediach (54)
W dzisiejszym przeglądzie królują nowości od Mety, która wprowadza liczne aktualizacje i zmiany, w tym nową aplikację Threads, wywołując wielkie poruszenie wśród użytkowników social mediów.
Zmiany pojawiają się również w aplikacji WhatsApp, gdzie Meta postanowiła dodać nowe opcje reklamowe i wykorzystać rosnącą popularność komunikatorów. Co więcej, na Twitterze pojawiają się kolejne testy, tym razem dotyczące m.in. video rozmów w sekcji wiadomości prywatnych. Na TikToku również wiele zmian, w tym udostępnienie filtrowania słów kluczowych dla rodziców, aby mogli jeszcze lepiej zarządzać treściami, które są wyświetlane nastolatkom oraz rozszerzenie funkcji, dzięki którym twórcy będą mogli zarabiać na publikowanych treściach. Nie zapominamy również o innych platformach takich jak Snapchat czy YouTube, na których też zawitało kilka aktualizacji, ale o tym więcej w poniższej prasówce.
Threads, czyli nowa aplikacja od Mety
Meta udostępniła aplikację Threads, platformę która uderzająco przypomina Twittera i która ma prawdopodobnie być jej konkurencją. Użytkownik loguje się za pomocą swojego konta na Instagramie, a posty mogą mieć do 500 znaków i zawierać linki, zdjęcia i filmy o długości do 5 minut. Nazwa użytkownika i weryfikacja na Instagramie zostaną przeniesione, z opcją dostosowania profilu specjalnie do Threads. Każdy, kto ma mniej niż 16 lat (lub mniej niż 18 lat w niektórych krajach), zostanie domyślnie przypisany do profilu prywatnego po dołączeniu do Threads, co więcej będzie mógł on również wybrać obserwowanie tych samych kont, co na Instagramie. Dany kanał w Threads zawiera wątki opublikowane przez osoby, które użytkownik obserwuje oraz polecane treści od nowych twórców, których jeszcze nie odkrył. Użytkownik może łatwo udostępnić post z Threads w swojej relacji na Instagramie lub udostępnić swój post jako link na dowolnej innej platformie, którą wybierze. Oparta na Instagramie aplikacja nie będzie początkowo dostępna w Unii Europejskiej ze względu na wątpliwości dotyczące zgodności z europejskim prawem ochrony danych. Więcej na temat nowej aplikacji można znaleźć tutaj.Meta publikuje „Threads Dictionary”
Dla wielu osób aplikacja Threads stanowi alternatywę dla Twittera. Jednak dla jakiejś liczby osób Threads będzie pierwszym krokiem w tego typu mediach społecznościowych. Dla każdego, kto nigdy nie korzystał z takiej platformy, otaczający ją język może być nieco zagadkowy. Właśnie dlatego Meta wydała słownik Threads, aby przybliżyć użytkownikom tę platformę. Język pochodzący z Twittera stał się powszechny wśród ludzi i nawet osoby niebędące jego użytkownikami wiedzą czym jest tweet i co oznacza retweetowanie, w przeciwieństwie do Threads. Dlatego z pomocą przychodzi „Threads Dicirionary”, gdzie Meta w swoim (obecnie bardzo krótkim) słowniku wyjaśnia m.in., że odpowiednikiem tweeta jest wątek. A wątek może być publikowany, ponownie publikowany lub cytowany. Krótki samouczek jest opublikowany na oficjalnym profilu aplikacji na Instagramie, który możecie znaleźć tutaj.Meta publikuje nowy przewodnik tworzenia wyróżniających się Reelsów
Meta przygotowała kolejne wskazówki dotyczące wykorzystania Reelsów w swoich działaniach reklamowych. Przewodnik „Reels Creative Mini-Manual”, przedstawia szereg wskazówek, jak ulepszyć kreację Reels oraz wykorzystać kluczowe trendy i zachowania użytkowników. Głównym celem przewodnika jest pomoc twórcom w mówieniu „językiem Reels”. W przewodniku można znaleźć szczegółowe uwagi dotyczące tego, jak zmaksymalizować zaangażowanie w rolkach poprzez włączenie muzyki czy wykorzystanie efektów wizualnych, zestawienie najważniejszych kwestii technicznych oraz case studies. Cały przewodnik „Reels Creative Mini-Manual” jest dostępny za darmo do pobrania tutaj.WhatsApp dodaje nowe opcje promocyjne
Meta dodaje kolejne narzędzia reklamowe do WhatsApp, aby pomóc firmom wykorzystać rosnącą popularność komunikatorów, a w szczególności WhatsApp, na większej liczbie rynków. Po pierwsze, Meta dodaje nową opcję, która umożliwi firmom na WhatsApp uruchamianie płatnych promocji na Facebooku i Instagramie, bez konieczności posiadania konta na Facebooku. Nowy typ promocji ma zawierać wezwanie do działania, które przekieruje potencjalnych klientów z powrotem do kanału wiadomości. Może to być dobry sposób na zwiększenie ekspozycji marki i otwarcie bardziej bezpośredniej linii komunikacji za pośrednictwem platformy. Firmy muszą jednak szanować wykorzystanie wiadomości w tym zakresie i unikać spamowania potencjalnych klientów. Co ważne, Meta ma limit liczby wiadomości, które marki mogą wysłać. Może to być dobry sposób na nawiązanie bezpośredniego kontaktu i informowanie klientów o aktualizacjach odpowiednich produktów. Ponadto Meta wkrótce zacznie testować nową funkcję w aplikacji WhatsApp Business, dzięki której małe firmy będą miały możliwość wysyłania spersonalizowanych wiadomości do swoich klientów – takich jak przypomnienia o spotkaniach, życzenia urodzinowe, a nawet aktualizacje świątecznej wyprzedaży – w szybszy i bardziej skuteczny sposób. Zamiast ręcznie wysyłać tę samą wiadomość do wielu klientów, ta nowa funkcja umożliwi firmom wysyłanie osobistych wiadomości z imieniem i nazwiskiem klienta oraz CTA, które można dostosowywać, do określonych list klientów, takich jak te z wybraną etykietą (np. „klienci VIP” lub „nowi klienci”). Więcej na temat wprowadzanych nowości można znaleźć tutaj.TikTok rezygnuje z „TikTok Now”
TikTok to pierwsza platforma społecznościowa, która wycofuje się z trendu BeReal, ogłaszając, że wycofuje „TikTok Now”, swoją naśladowczą funkcję, którą uruchomiła we wrześniu ubiegłego roku. TikTok Now został uruchomiony jako funkcja w aplikacji na niektórych rynkach, a oddzielna aplikacja na innych. Wiadomo, że opcja w aplikacji wkrótce przestanie istnieć, co do powstałej osobno aplikacji TikTok Now pozostanie ona aktywna. Na powiadomieniu udostępnionym przez eksperta ds. mediów społecznościowych, Matta Navarrę, opcja wkrótce zostanie „wycofana”, chociaż użytkownicy nadal będą mogli uzyskać dostęp do wcześniej opublikowanych treści TikTok Now w aplikacji. Momo tego, że wybuchowa popularność BeReal pod koniec 2022 r. skłoniła inne aplikacje do dodania podobnych funkcji, wygląda na to, że ta moda nie do końca sprawdziła się na wszystkich platformach.TikTok dodaje filtrowanie słów kluczowych dla rodziców
TikTok daje rodzicom więcej narzędzi do zarządzania treściami, na które ich dzieci są narażone w aplikacji. Platforma aktualizuje elementy opcji Family Pairing, która umożliwi rodzicom blokowanie filmów na podstawie niestandardowych słów kluczowych, oprócz istniejących filtrów treści dla dorosłych. W zeszłym roku TikTok uruchomił narzędzie do filtrowania treści, które pozwala użytkownikom odfiltrowywać filmy ze słowami lub hashtagami, których woleliby unikać w swoich kanałach „Dla Ciebie” lub „Obserwowani”. Od tego czasu opiekunowie wyrazili chęć, aby pojawiło się więcej sposobów dostosowywania tematów, z tego względu TikTok wprowadził filtrowanie po słowach kluczowych, dzięki którym można zablokować filmy, których nie chcemy widzieć. Filtrowanie będzie miało zastosowanie tylko do filmów, które zawierają wybrane słowa kluczowe w opisie lub w naklejkach zawartych w klipie, więc nie wyeliminuje wszystkich przypadków wspomnianych treści. Może to jednak stanowić kolejny sposób na ograniczenie ekspozycji na potencjalnie niepokojące materiały w aplikacji. TikTok ogłosił również nową inicjatywę Youth Content Council, w ramach której aplikacja będzie współpracować z nastolatkami w celu ustanowienia bardziej efektywnego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem i użytkowaniem aplikacji.TikTok rozszerza możliwości zarabiania dla twórców
W zeszłym roku TikTok z wybranymi twórcami testował opcję „LIVE Subscriptions”, aby ludzie mogli wyrazić uznanie dla swoich ulubionych twórców, dając im możliwość zwiększenia zarobków przy jednoczesnym rozwoju społeczności. Obserwujący uzyskali dostęp do ekskluzywnych korzyści określonych przez twórcę, w tym odznak subskrybujących, niestandardowych emotek, transmisji na żywo oraz czatu tylko dla subskrybentów. Nowa funkcja zostanie wbudowana w pakiet „LIVE Subscriptions” i ma zachęcać do interakcji poza transmisjami live. Z tego względu TikTok wprowadza dodatek jakim są filmy udostępniane przez twórców tylko dla subskrybentów. Nowa funkcja, umożliwi subskrybentom polubienie, komentowanie i odpowiadanie sobie nawzajem, pomagając twórcom w budowaniu jeszcze bardziej znaczących więzi ze swoją społecznością. TikTok mówi, że „LIVE Subscriptions” są dostępne dla twórców, którzy ukończyli 18 lat i mają co najmniej 1000 obserwujących. Więcej informacji na temat funkcji monetyzacji twórców TikTok znajdziesz tutaj.
YouTube wprowadza zmiany w Studio Analytics
YouTube wprowadza zmiany w wyświetlaniu danych analitycznych, po tym jak niektórzy użytkownicy zgłosili, że dane porównawcze w aplikacji YouTube Studio nie były pomocne lub zachęcające w niektórych przypadkach. Wprowadza również cotygodniowe i comiesięczne podsumowania kanału, w tym element grywalizacji, aby uczynić analitykę bardziej interesującą. Obecna zmiana daje użytkownikom możliwość zminimalizowania pola danych porównawczych według własnego uznania. Jeśli użytkownik zdecyduje się skondensować informacje, karta analityczna zachowa swój stan podczas kolejnych logowań. Ta funkcja oferuje twórcy możliwość całkowitej rezygnacji z tego aspektu porównawczego. Na innym froncie YouTube wprowadza również nowe cotygodniowe i miesięczne podsumowania wyników kanału, aby pomóc użytkownikom zaangażować się w ich analizy. Tradycyjnie analityka wymagała od twórców zagłębiania się w ich wyniki, często wymagając szczegółowej, ręcznej analizy. Jednak te odnowione raporty mają oferować bardziej uogólniony przegląd kluczowych wskaźników. Więcej o zmianach można posłuchać w tym filmie.Snapchat o oczekiwaniach pokolenia Z wobec marek
Snapchat podzielił się kilkoma nowymi spostrzeżeniami na temat tego, jak nawiązać kontakt z konsumentami z pokolenia Z. Zgodnie z wynikami ostatnich badań Snapchata przeprowadzonych we współpracy z zespołem globalnych badań Omnicom Media Group (OMG), dla tego pokolenia ma znaczenie kontekst, a także sposób, w jaki marki pojawiają się poprzez przekaz i wybór mediów. To podsumowanie nie dotyczy tylko dużych firm, małej lub średniej wielkości marki, również znajdą przydatne wskazówki dla siebie. Z badania wynika, że pokolenie Z szuka bardziej spersonalizowanych, trafnych komunikatów, a kampanie o szerokim zasięgu są mniej atrakcyjne dla tej publiczność. Badanie pokazuje również, że młodsi konsumenci chcą kupować marki, które są zgodne z ich własnymi wartościami i motywacjami. Około 75% respondentów wskazało, że są bardziej lojalni wobec firmy, która jest skłonna wypowiadać się na tematy społeczne, publikować powiązane informacje lub wyświetlać reklamy dotyczące zmian społecznych. Całe podsumowanie przeprowadzonego badania można znaleźć tutaj.Twitter testuje połączenia głosowe i wideo w DM
Twitter prowadzi testy nad wprowadzeniem nowych elementów głosowych i wideo w DM, które zapewnią większą użyteczność w aplikacji i ułatwią pozostawanie w kontakcie ze znajomymi. Jak widać na przykładzie udostępnionym przez projektantkę Twittera Andreę Conway, nowy interfejs, który wciąż jest w fazie rozwoju, umożliwi łatwy dostęp do połączeń głosowych i wideo, dotykając ikony połączenia w prawym górnym rogu kanału wiadomości DM. Ludzie mogą już prowadzić rozmowy głosowe i wideo w prawie każdej innej aplikacji do przesyłania wiadomości, a ponieważ sam WhatsApp jest używany przez 8 razy więcej osób niż Twitter, trudno sobie wyobrazić, że wielu użytkowników przełączy się na Twittera w celu wykonywania połączeń. Na ten moment nie ma wielu informacji ponieważ opcja jest w fazie testów.
Tekst: Małgorzata Obielak, e-PR & social media specialist w Performics
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas klikając Pytania i Odpowiedzi na TikToku. Odpowiemy filmem.
Poprzedni artykuł z cyklu o social mediach dostępny tutaj.