Wyższy poziom chmury Microsoftu
Firma podsumowuje największą w historii kampanię na polskim rynku.
Głównym założeniem kampanii jest customer voice. To realizowana od 3 lat strategia marki, polegająca na budowaniu autentycznego storytellingu w oparciu o historie klientów - Innowatorów Polskiej Doliny Cyfrowej. Efektem kampanii jest pokazanie doświadczeń ponad 60 klientów - innowatorów swoich branż - w budowaniu odporności, przewag biznesowych i sukcesu, z technologią w tle. Serię takich inspiracyjnych rozmów można obejrzeć i posłuchać m.in. w podcastach Voice House “Technologicznie”, Digitalk, Polityka Insight, a także w CyberDefence24 i w podcaście Elektryfikacja oraz na największych platformach podcastowych i na YouTube.
- Naszym celem było stworzenie platformy dyskusji oraz wymiany doświadczeń dla biznesu oraz instytucji publicznych, w zakresie innowacji i transformacji cyfrowej. W tworzeniu założeń kampanii przyjrzeliśmy się analizie skuteczności poszczególnych taktyk. Z naszych obserwacji i doświadczenia wynikało, że historie opowiadane przez firmy angażują odbiorców znacznie bardziej, niż indywidualny przekaz marketingowy marki. Oddaliśmy głos naszym klientom, aby podzielili się swoimi doświadczeniami i zainspirowali rynek swoim podejściem do innowacji w atrakcyjnych formatach takich jak podcasty, videocasty, fireside chaty czy merytoryczne dyskusje - mówi Kamila Cichocka, dyrektor marketingu Microsoft Central Europe.
Zintegrowana kampania pod hasłem “Wyższy poziom chmury” łączy działania marketingowe i komunikacyjne. Tworzy ją różnorodność formatów, wielopoziomowe działania w social mediach, customer i employee advocacy, komunikacja wewnętrzna oraz dwa wielkie wydarzenia dla mediów i biznesu. Pierwszy z nich to ogłoszenie otwarcia regionu chmurowego Microsoft w Polsce podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, które zgromadziło ponad 100 dziennikarzy, 500 uczestników na miejscu i 1000 online. Rezultaty pierwszej fali komunikacji to ponad 400 publikacji o 100-procentowo pozytywnym wydźwięku.
- Przy planowaniu działań komunikacyjnych bardzo mocno postawiliśmy na zaangażowanie zarówno naszych klientów, partnerów jak i pracowników we wzmocnienie wspólnych przekazów w mediach społecznościowych. To w znaczący sposób zwiększyło widoczność wspólnie opowiadanych innowacyjnych historii i jednocześnie zbudowało poczucie po stronie klientów, że takie podejście niesie obopólne korzyści - podkreśla Anna Klimczuk, dyrektor komunikacji, Microsoft Central Europe.
Kulminacyjnym momentem kampanii było spotkanie marki z najważniejszymi klientami i partnerami i wspólne świętowanie otwarcie regionu chmurowego w Polsce podczas hybrydowego wydarzenia 16 maja. W spotkaniu fizycznym udział wzięło ponad 600 gości i 2000 online.
Do udziału w kampanii zostali zaproszeni kluczowi partnerzy Microsoft tacy jak Intel, PWC, Accenture, Avanade, Billennium, Commvault, GFT, Red Hat, Sii, Veeam, Nordcloud, SoftwareOne, Quest, KPMG.
Za jej koncept i przygotowanie razem z zespołami marketingu i PR Microsoft odpowiada agencja komunikacji live - Live Age. Od strony PR projekt obsługuje agencja Dfusion communication, za płatne działania w mediach odpowiada agencja Harmonic, zaś kampanie w social mediach realizuje Carat. KV i linię graficzną kampanii oraz wszystkie multimedia przygotował multimedia art director Adam Nyk, ICONYK. Działania mediowe realizowane były w partnerstwie medialnym z DGP i Money.pl oraz w mediach biznesowych i sektorowych: TVN BiŚ, Kuźniar Media, Digitalks, Polityka Insight, CyberDefence24, Elektryfikacja podcast, Business Insider, WysokieNapiecie.pl, WNP.pl.
O celach, przebiegu i efektach kampanii mówią Kamila Cichocka, dyrektor marketingu Microsoft Central Europe oraz Anna Klimczuk, dyrektor komunikacji, Microsoft Central Europe.
Czym różni się to co w zakresie chmury oferuje Microsoft w Polsce od innych rynków? Dlaczego to jest wyjątkowe?
Microsoft uruchomił w Polsce najbardziej nowoczesny i jednocześnie pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej region przetwarzania danych w chmurze. Podłączenie Polski do największej zaufanej globalnej infrastruktury chmurowej to istotne wsparcie dla odporności kraju, społeczeństwa i organizacji oraz rozwoju polskiej Doliny Cyfrowej, a także otwarcie na nią sektorów regulowanych, dotychczas wyłączonych, takich jak bankowość, energetyka czy administracja.
Jednym z głównych elementów wzmocnienia tej odporności jest podnoszenie kompetencji cyfrowych w kraju. Microsoft od momentu ogłoszenia tej inwestycji w 2020 roku przeszkolił ponad 430000 specjalistów IT, przedstawicieli biznesu, partnerów i studentów. Każdy będzie potrzebował umiejętności cyfrowych, aby zajmować miejsca na stanowiskach w najbardziej poszukiwanych zawodach i rozbudowywać swoje możliwości zarobkowe w zmieniającej się gospodarce. To jest obszar, w którym możemy pomóc większej liczbie osób zdobyć lepszą pracę. To również kontynuacja ponad 30-letniego zaangażowania firmy w Polsce i zobowiązanie do dalszego wspierania rozwoju technologicznego społeczeństwa, biznesu i gospodarki. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wysokowydajną moc obliczeniową oraz szybki i niezawodny dostęp do usług chmurowych Microsoft. Chmura stanowi istotny wkład w przyspieszenie cyfryzacji i rozwój kompetencji cyfrowych polskich przedsiębiorstw, gospodarki i społeczeństwa, a także wzmocnienie ich odporności w czasach niepewności gospodarczej i geopolitycznej.Czy pomysł na kampanię jest lokalny? Czy były już takie projekty?
Kampania w całości została stworzona lokalnie od strategii, poprzez kreację, aż po egzekucję. To szyte na miarę działania, skupione wokół jasno wyznaczonych celów i grup odbiorców stawiające w centrum historie klientów. Kampania została zaprojektowana we współpracy z klientami i partnerami firmy, a jej założeniem jest wiarygodny storytelling - tworzenie autentycznych treści w duchu customer advocacy.
Jak wybraliście firmy, partnerów, których pokazujecie w kampanii?
Firmy i partnerzy w naszej kampanii to liderzy innowacji na polskim rynku, z którymi pracujemy już od wielu lat. Oddając stery komunikacji w ich ręce, chcieliśmy wspólnie opowiadać historie, które będą inspirujące dla rynku. Zaprosiliśmy do współpracy ponad 60 firm , które widzą potencjał innowacji i budują swoją odporność biznesową poprzez adopcję najnowszych rozwiązań i często w swoich branżach są uznawani za pionierów zmiany.
Jaka była rola agencji w tym projekcie?
Agencje były z nami od samego początku, kiedy zaczynaliśmy pracę nad kampanią. Zależało nam na tym, żeby wszyscy byli włączeni w kreowanie zarówno założeń kampanii, definiowania głównych komunikatów i grup docelowych, aż po egzekucję. Wierzymy, że zaangażowanie wszystkich stron pracujących nad różnymi obszarami, jest kluczowe dla osiągnięcia synergii i elastyczności działania, co potem przekłada się na efekty. Wspólne burze mózgów, warsztaty design thinking i regularnie zaplanowane spotkania przełożyły się na różnorodność taktyk podjętych w kampanii i zwinność w planowaniu i egzekucji.
Jakie są cele i KPI kampanii.
Kampania była skierowana do biznesu. Tworząc jej strategię opieraliśmy się na wysokim poziomie zaufania do marki wynikającym z 30-letniej obecności w Polsce. Przekazy Microsoft w tym obszarze mają stały, ponad 40% udział w rynku w porównaniu do konkurencji. Głównym założeniem kampanii było zbudowanie świadomości o dostępności usług chmurowych Microsoft z nowego, polskiego regionu chmurowego. Zależało nam na zwiększeniu poziomu zaufania biznesu do innowacji i do marki. Nasze działania przyniosły realne wzrosty w dwóch mierzonych przez nas obszarach – zaufanie biznesu do marki wzrosło z 42% do 49%, natomiast postrzeganie marki jako innowacyjnej z 40% do 47%. Jednym z kluczowych KPI było oczywiście dotarcie do zdefiniowanych grup docelowych i person, z uwzględnieniem specyfiki wielkości organizacji oraz branż. Szczegółowe zaplanowanie ścieżki klienta pozwoliło nam elastycznie dobierać formaty na różnych jej etapach, tak by proponować naszym klientom dopasowane kolejne kroki. W kampanii uwzględniliśmy cały szereg taktyk od kampanii digitalowych, formatów mediowych po wydarzenia fizyczne. W trakcie śledziliśmy wyniki każdego z formatów na bieżąco, to pozwoliło nam dynamicznie dopasowywać się do rynku i zoptymalizować wyniki. W efekcie osiągnęliśmy bardzo zadowalające rezultaty, m.in: 21 mln zasięgu kampanii mediowej w digitalu, 7,5 mln zasięgu kampanii w social mediach , ponad 400 publikacji w mediach, ponad 100 różnorodnych formatów w kampanii i ponad 4100 uczestników podczas dwóch hybrydowych wydarzeń oraz ponad 30 strategicznych spotkań na poziomie C-level.