Czy TikTok AI-em stoi?
Michał Kotarski i Rafał Pogorzelski ze Space Cat Industries przedstawiają 10 narzędzi AI, które pomogą tworzyć content.
Na ostatnim festiwalu kreatywności w Cannes najczęściej powtarzaną frazą było… AI. Trudno się dziwić, bo temat sztucznej inteligencji rozgrzewa świat marketingowy od dobrych kilku lat, ale ostatnie miesiące przynoszą coraz ciekawsze rozwiązania technologiczne, z których realnie możemy skorzystać w budowaniu strategii komunikacji marek. Jednak czy AI nadąży za szybko zmieniającymi się trendami na TikToku? Czy wesprze nas w tworzeniu chętnie oglądanych treści? Jak możemy wykorzystać potencjał inteligentnych generatorów i edytorów, aby sprawniej tworzyć krótkie video? Poznajcie 10 przydatnych narzędzi AI, które pomogą w tworzeniu komunikacji na TikToku.
#1 ChatGPT
Oczywistość, od której trzeba zacząć. Jedno z najbardziej rozpoznawalnych i najchętniej używanych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję to ChatGPT. To zaawansowany model języka stworzony przez OpenAI. Jego głównym celem jest generowanie tekstów, analiza języka naturalnego i udzielanie odpowiedzi na wszelkiego rodzaju pytania.Jak można go wykorzystać w kontekście komunikacji na TikToku? Otóż, całkiem sprawnie podrzuca pomysły na scenariusze, zabawne tytuły czy opisy filmów. Oczywiście uprzednio należy go wprowadzić w temat, “zbriefować” i podrzucić próbki poprzednich tekstów, aby miał szansę nauczyć się stylu wypowiedzi. Kluczowe jest także poznanie odpowiednich promptów, czyli komend, które pozwolą sprawniej komunikować się z tym narzędziem. Czy ChatGPT całkowicie zastąpi w przyszłości copywriterów, content designerów i innych kreatywnych? Raczej nie, ale będzie świetnie sprawdzać się w roli stażysty, podrzucającego ciekawe propozycje.
#2 Runway
Trendy na TikToku wymagają czasem prostej pracy video-edytorskiej i ciekawego zmontowania materiałów. Jak w tym wesprze nas AI? Poznajcie Runway. To innowacyjny, oparty na przeglądarce edytor wideo z narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, opierający się na tworzeniu filmów bądź gifów na podstawie konkretnych słów-kluczy. Szczególnie pomocne będą takie funkcje jak "Green screen effect", tracking obiektów, synchronizacja cięć do muzyki i Text to Color Grade, które mogą znacznie ułatwić tworzenie angażujących filmów na TikToku. Jednak warto również pamiętać o pewnych ograniczeniach, takich jak spowolnienia związane z narzędziem webowym, czy nieco ograniczone możliwości w porównaniu z bardziej zaawansowanymi programami, jak np. Adobe AE. Mimo to, Runway stanowi ciekawe narzędzie dla twórców TikToka, zwłaszcza dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z edycją wideo i szukają prostego, opartego na AI rozwiązania.#3 Boomy
Muzyka to temat rzeka w kontekście komunikacji na TikToku. Często pojawiają się wątpliwości skąd brać ścieżki dźwiękowe do filmów. Dzięki AI, mamy kilka narzędzi, które pomogą nam stworzyć dedykowane tło muzyczne do naszych materiałów. Pierwszym z nich jest Boomy. To innowacyjny generator muzyki oparty o sztuczną inteligencję, który ułatwia tworzenie ścieżek dźwiękowych do filmów na TikToku. Pozwala na wgranie krótkiego pliku audio (3-5 sekund), na podstawie którego program generuje melodię i łączy ją z wybraną bazą kompozycyjną. Użytkownicy mogą edytować aranżacje według sekcji, dostosowując tempo i beaty do swoich wideo, a także modyfikować utwory na różnych poziomach, w tym instrumenty i efekty dźwiękowe.I już słyszymy nieśmiertelne pytanie od działu prawnego: “A co z prawami do muzyki?” Niestety Boomy zastrzega sobie pełne prawa do wszystkich wygenerowanych utworów, co może stanowić przeszkodę w przypadku ich komercyjnego użytku. Jednak warto obserwować ewentualne zmiany w zasadach licencjonowania, które mogą wpłynąć na atrakcyjność tego narzędzia dla twórców TikToka.
#4 Tuney
Kontynuujemy wątek muzyczny, tym razem biorąc na warsztat Tuney. To generator muzyki oparty na AI, który oferuje interesujące funkcje, takie jak VideoTune - dobieranie muzyki do konkretnego wideo, oraz dopasowywanie utworów do wybranej, znanej piosenki. W przeciwieństwie do Boomy, Tuney zapewnia prawa autorskie do wykorzystania wygenerowanych utworów, co sprawia, że jest atrakcyjniejszy dla twórców contentu na TikToku. Plan biznesowy kosztuje 19,99$ miesięcznie i zezwala na wykorzystanie piosenek również w materiałach reklamowych. Szach mat, dziale prawny!
#5 MusicLM | #6 Jukebox | #7 MuseNet
Te narzędzia warto mieć oko, chociaż są na razie we wstępnych fazach rozwoju. MusicLM, Jukebox oraz MuseNet to innowacyjne projekty oparte na sztucznej inteligencji, opracowane przez Google i OpenAI, które mają ogromny potencjał w tworzeniu oryginalnych ścieżek dźwiękowych dla contentu na TikToku. Chociaż te narzędzia nie są jeszcze dostępne do użytku komercyjnego, ich eksperymentalne funkcje prezentują interesujące możliwości. Jak zapewniają twórcy, dostępne będzie generowanie muzyki na podstawie tekstu, takiego jak opis obrazu lub scenariusz filmu, generowanie wokalu do istniejącej melodii oraz przekształcanie utworów na inny styl, np. przekształcenie "Twinkle Twinkle Little Star" w stylu jazzowym. W przyszłości te narzędzia mogą znacznie ułatwić twórcom TikToka dostosowywanie i personalizację ścieżek dźwiękowych dla swoich filmów, co z pewnością przyciągnie większą uwagę widzów.
#8 Murf AI
Przeglądając TikToka często możemy natknąć się na filmy z voice over, czyli podłożonym dźwiękiem lektorskim. Również i w tej kwestii pomocna może okazać się sztuczna inteligencja, która napędza Murf AI. To narzędzie, które daje możliwość tworzenia zaawansowanych i naturalnie brzmiących voice over z załadowanego do systemu tekstu. W ramach wykonanych przez nas testów, Murf AI wypadł najlepiej pod kątem jakości prezentowanych dźwięków. Lektorzy znajdujący się w ofercie Murf AI brzmią naturalnie, mają dobrą dykcję i poprawnie akcentują wyrazy. Radzą sobie także przy dłuższych wypowiedziach, co w przypadku niektórych narzędzi stanowi problem.Murf AI to jednak nie tylko narzędzie TTS. Oferuje on także voice cloning, czyli sklonowanie nagranego głosu i replikowanie go w różnych wypowiedziach w ten sam sposób, jak lektorów TTS. Ponadto Murf AI proponuje rozwiązania w zakresie dodawania voice over do materiałów wideo z intuicyjnym panelem do dostosowywania głosu do obrazu, dodawania voice over do prezentacji Google, czy zamiany nagranych przez użytkowników treści audio. Murf AI potrafi wyłapać nagrany dźwięk nawet pomimo głośnego otoczenia i zamienić go precyzyjnie na głos lektora.
Obecnie oferta Murf AI jest ograniczone do 25 języków, wśród których nie występuje polski. W ramach obsługiwanych języków, użytkownik ma do wyboru ponad 120 głosów. Choć narzędzie nie posiada obecnie w ofercie języka polskiego, to jest warte śledzenia z uwagi na bardzo dobre efekty, jakie można osiągnąć przy tworzeniu voice over.
Mimo ograniczeń, Murf AI ma potencjał do wykorzystywania go w materiałach reklamowych, które dodatkowo mają być lokalizowane na różne rynki. Dzięki temu, wykorzystując jedną kreację marketerzy są w stanie emitować konkretną reklamę na różnych rynkach z wykorzystaniem dostosowanego do danego regionu języka.
#9 Eleven Labs
I w końcu pozycja z naszego podwórka. Eleven Labs to startup, który powstał zaledwie rok temu, a już zdobył ogromną popularność za sprawą oferowanego narzędzia do klonowania głosu. Firmę założyło dwóch Polaków - Mateusz Staniszewski i Piotr Dąbkowski. Eleven Labs oferuje generowanie syntetycznego głosu z tekstu, podobnie jak wyżej wspomniany Murf AI, ale najbardziej znane jest ze swojego narzędzia do klonowania głosu (voice cloning). Stworzony przez nich materiał przedstawiający Leonardo DiCaprio, wygłaszającego przemówienie na szczycie klimatycznym ONZ 6 września 2022 roku, w ramach którego znany aktor mówi także głosem Joe Rogana, Steve’a Jobsa, Roberta Downeya Jr., Billa Gatesa i Kim Kardashian, osiągnął 311 tysięcy wyświetleń na kanale YouTube Eleven Labs oraz niezliczoną liczbę publikacji w ogólnoświatowych mediach. Użytkownicy mogą także stworzyć własny głos.
#10 Voice AI
Voice AI to kolejne z narzędzi oferujących voice cloning, które obecnie znajduje się w fazie beta. Udostępnia użytkownikom możliwość zmiany swojego nagrania głosowego w nagranie brzmiące jak np. Joe Biden, Barack Obama, Homer Simpson, ale też Robert Makłowicz czy Tomasz Knapik. Ponadto, narzędzie pozwala na tworzenie własnych głosów, a wszystkie utworzone przez użytkowników profile głosowe są udostępnione w ogólnodostępnej bibliotece, w ramach której użytkownicy mogą te głosy wykorzystywać, oceniać oraz “trenować”. Trenowanie polega na udostępnianiu swojej mocy obliczeniowej Voice AI w celu udoskonalania dostępnych w bibliotece profili głosowych. Kolejną ciekawą funkcją Voice AI jest modulacja głosu w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że na przykład podczas spotkania na Zoomie, Discordzie czy gry w Counter Strike’a, użytkownicy mogą mówić barwą głosu udostępnionego w bibliotece, a to wszystko w czasie rzeczywistym!
Choć Voice AI ma szerokie możliwości wykorzystania i zapowiada się naprawdę obiecująco, to niesie on ze sobą zagrożenia dotyczące praw autorskich do głosów, które będąc w ogólnodostępnej bibliotece na ten moment wykorzystywane są głównie do zabawy. Już dziś zdarzają się sytuacje w których narzędzia te służą oszustom, a skala potencjalnych nadużyć budzi niepokój i może prowadzić do manipulacji w sferze politycznej, szerzenia fake news czy prób wyłudzeń okupów za fałszywe porwania, do których nie doszło, a głosy rzekomych ofiar zostały po prostu wygenerowane przez sztuczną inteligencję.Eleven Labs jak i Voice AI mają ogromny potencjał związany z licencjonowaniem głosów celebrytów i influencerów dla klientów czy agencji. Dzięki temu, marketerzy mogliby wykorzystywać twórców jako lektorów w materiałach bez konieczności ich fizycznego nagrywania w studiu. Usprawniłoby to proces tworzenia kreacji reklamowych na TikToku, a także zdecydowanie ograniczyło koszty wykorzystywania tych lektorów w reklamach z uwagi na fakt opłacania jedynie licencji i narzędzia do voice cloningu oraz tworzenia voice over.
Wszystkie zaprezentowanie narzędzia AI są na różnych etapach faz testów. Są nieustająco rozwijane i udoskonalane, jednak już dzisiaj można korzystać efektywnie z możliwości jakie oferują. Dzięki inteligentnym generatorom i edytorom możemy uatrakcyjnić swoje treści, wygenerować więcej ciekawych, chwytliwych pomysłów, dopracowywać materiały i wzbogacać je o dodatkowe elementy graficzne i dźwiękowe, dostosować kreacje do odpowiednich rynków czy potencjalnie tworzyć materiały z wykorzystaniem celebrytów lub znanych twórców. Rewolucja dzieje się na naszych oczach, i aż strach mrugnąć, bo w tym czasie pojawiają się kolejne narzędzia wykorzystujące możliwości AI.
Tekst: Michał Kotarski i Rafał Pogorzelski
Michał Kotarski, campaign executive, Space Cat Industries
Na co dzień realizuje kampanie reklamowe na TikToku oraz prowadzi kanały największych marek w Polsce. Z dużym zainteresowaniem obserwuje rozwój sztucznej inteligencji w ostatnim czasie, a co więcej, nieustannie stara się wykorzystać jej możliwości w codziennych działaniach na TikToku oraz we współpracy z influencerami.
Rafał Pogorzelski, account manager, Space Cat Industries
W roli team leadera kieruje zespołem realizującym kampanie dla największych klientów na TikToku, tak od strony współpracy z influencerami jak i od strony mediowej. W ostatnim czasie szczególnym zainteresowaniem darzy możliwości wykorzystania technologii web 3.0 oraz sztucznej inteligencji w działalności influencerów oraz wykorzystania tych technologii przy prowadzeniu kampanii przez marki.