Gemius: Rynek reklamowy w social mediach zdominowany przez YouTube’a i Facebooka
To wniosek z raportu "Social Media 2023", który powstał na bazie danych z badań GemiusAdReal oraz Mediapanel.
Platformą, która w 2022 r. odnotowała najwyższy średni miesięczny zasięg reklamowy, był YouTube. Emitowane na nim reklamy dotarły do 73,23% populacji Polaków w wieku 7-75 lat. Drugie miejsce należało do Facebooka (65,32% średnio miesięcznie), który mógł z kolei poszczycić się największą liczbą kontaktów reklamowych – 10,4 mld (YouTube – 5,2 mld).
W przypadku YouTube’a mamy także do czynienia z najwyższą widocznością reklam. Zgodnie z definicją IAB kryterium widoczności spełnia kreacja, której minimum 50% znajduje się w polu widzenia użytkownika przez co najmniej 1 s (kreacje display) lub 2 s (kreacje wideo). Wskaźnik Viewabity Rate dla platformy YouTube wyniósł 76,68%, drugie miejsce należało do Instagrama (70,28%), trzecie zaś do Facebooka (61,21%).
Za popularnością reklamową Facebooka i YouTube’a przemawia oczywiście ich powszechność. Zasięgi obu platform to blisko 90%, a duplikacja użytkowników pomiędzy nimi a pozostałymi mediami społecznościowymi jest bardzo wysoka.
Duży potencjał zasięgowy Facebooka i YouTube’a dostrzegają reklamodawcy. W przypadku większości branż to właśnie te dwie platformy skupiają większość działań reklamowych w social mediach. Top trzy branże reklamujące się na Facebooku to handel, czas wolny oraz media, książki, CD & DVD. W przypadku YouTube’a skład podium jest ten sam, jedynie media i książki wyprzedzają w zestawieniu kategorię czas wolny.

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.