TVN z nagrodą za najlepszy kontent TV w raporcie "Nadawcy 2023"
Doceniamy kreatywne poszukiwania i eksperymenty ramówkowe na coraz trudniejszym rynku telewizji linearnej.
W tygodniach poprzedzających start nowej ramówki przeprowadzono zmiany w zespołach prowadzących i odświeżono formułę programów i pasm, co część widzów przyjęło z zaskoczeniem.
Trzon ramówki stanowią sprawdzone formaty i produkcje: „Top Model” (nowa pora emisji – weekendowy prime time, bezpośrednie zwarcie z konkurencją), „MasterChef”, „Kuchenne rewolucje”, „Ślub od pierwszego wejrzenia”, „Milionerzy” i serial „Na Wspólnej”.
Wzmocniono ofertę serialową („Pati”, „Behawiorysta”, „Szadź 3”). I już tradycyjnie wcześniej „przetestowano” ją w Playerze. TVN od lat poszerza ofertę serialową i trzeba przyznać, że ostatnie sezony zaowocowały ciekawymi propozycjami, które przyciągnęły sporą widownię – zarówno do samej stacji, jak i serwisów VoD. Choć nie ukrywamy, że ciągle odczuwamy serialowy niedosyt.
Wśród jesiennych nowości mamy programy „Bitwa o gości” (w którym właściciele pensjonatów konkurują między sobą) i polską wersję formatu “The A Talks” (szczere i pogłębione rozmowy z osobami w spektrum autyzmu). To propozycje ambitne, które mają szansę zbudować liczną widownię. I przekonać ją, że TVN to telewizja z misją społeczną. A sama misja nie musi być powiązana jedynie z programami informacyjnymi i interwencyjnymi.
Końca eksperymentów TVN nie widać. Lidia Kazen zapowiada, że jej stacja zainwestuje w ramówkę zimową. To nowość, bo dotąd nadawcy najczęściej odpuszczali okres świąt i ferii, serwując wtedy sprawdzone hity i powtórki, a siły i budżety zachowując na wiosnę i kolejną jesień. Być może więc TVN wytyczy „nowy szlak zimowy” również dla konkurencyjnych nadawców.
W styczniu i lutym na antenie TVN mają pojawić się m.in. programy „Zacznijmy odNowa” i „MasterChef” dla nastolatków.
W ostatnich sezonach półki w międzynarodowych bibliotekach formatów nie uginają się pod nowościami. Zdarzają się raczej pojedyncze perełki. Wiadomo, że TVN nabył prawa do światowego hitu ostatnich miesięcy - „The Traitors”. To format, który wyraźnie promowany był w 2023 r. na rynkach międzynarodowych. Prezentowano go na wielu targach i konferencjach telewizyjnych. Polska wersja ma być gotowa na wiosnę 2024 r. Również wiosną powróci talent show „Mam talent”.
Kolejnym nowym projektem na 2024 r. jest format „Drag me out", przygotowywany we współpracy z firmą Endemol Shine Polska. Znani mężczyźni będą wcielać się w programie w drag queens, a ich występy oceni jury. Jednym z jurorów będzie Andrzej Seweryn, którego rola w serialu „Królowa” (Netflix) została wysoko oceniona przez widzów.
To tylko kilka przykładów na to, że TVN nie zwalnia tempa poszukiwań coraz ciekawszych i ambitnych propozycji ramówkowych. A twórcze eksperymenty na coraz bardziej zatłoczonym rynku producenckim i coraz trudniejszym rynku tradycyjnej telewizji warto zauważyć i docenić.
Osoby zarządzające: Kasia Kieli, president & managing director Warner Bros. Discovery w Polsce oraz CEO TVN, Lidia Kazen, dyrektor programowa TVN
Najważniejsze zmiany od września 2022 r.: Odświeżenie formuły wybranych programów i pasm; nowe programy w ofercie jesiennej 2023; poszerzenie oferty serialowej (produkcje własne)
Hity oferty programowej – top 3: TVN: „Fakty”, Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym – Planica 2023, „Azja Express” (sezon 3.)
Wyniki (SHR % - udział w rynku widowni top 3 anten, I-VIII 2023 vs. I-VIII 2022, Nielsen, grupa 4+) TVN: 6,91% vs. 6,70%
Tu do pobrania pełny raport "Nadawcy 2023".

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.