Wrapped, czyli Spotify podsumowuje rok

Serwis streamingowy po raz kolejny - w ramach kampanii "2023 Wrapped" - podsumowuje szereg trendów związanych z odbiorem treści muzycznych i podcastów, zarówno w ujęciu ogólnym, jak i spersonalizowanym.

Największy na świecie muzyczny serwis streamingowy (574 mln aktywnych użytkowników w III kwartale br.) po raz kolejny w ramach kampanii “2023 Wrapped” podsumowuje zarówno popularność artystów, piosenek, albumów muzycznych, jak i podcastów w ujęciu globalnym. Wykorzystując na dużą skalę algorytmy AI, udostępnia zarówno użytkownikom, jak i twórcom treści spersonalizowane narzędzie, które pozwala zmierzyć i zwizualizować szereg parametrów związanych z korzystaniem z serwisu.

W globalnym podsumowaniu miano artysty, a właściwie artystki roku przypadło Taylor Swift, która zanotowała od 1 stycznia br. ponad 26,1 mld odsłuchań swoich utworów na całym świecie. Piosenką roku został utwór “Flowers” Miley Cyrus (ponad 1,6 mld streamów). Najczęściej streamowanym albumem roku drugi rok z rzędu był “Un Verano Sin Ti” Bad Bunny, z ponad 4,5 mld streamów, a tuż za nim uplasował się album “Midnights” Taylor Swift. Po raz czwarty z rzędu “The Joe Rogan Experience” zdobył tytuł podcastu roku.

Każdy z użytkowników Spotify może obejrzeć swoje spersonalizowane podsumowanie roku zarówno w aplikacji mobilnej, jak i po raz pierwszy w tym roku, odwiedzając Spotify.com/Wrapped. Nowością w tym roku jest osobny kanał Wrapped na ekranie głównym Spotify na urządzeniach mobilnych – w jednym miejscu zgromadzono wszystkie informacje związane z podsumowaniem roku, w tym interaktywną prezentację (“Twoje 2023 Wrapped”) z szeregiem informacji o ulubionych artystach, piosenkach, albumach, gatunkach muzycznych, podcastach, a także np. liczbie minut spędzonych na korzystaniu z serwisu czy liczby przesłuchanych utworów. Wyświetlanym informacjom towarzyszą animowane grafiki, a także odpowiednio dopasowany podkład dźwiękowy. Poszczególne plansze z prezentacji można wysyłać w formie linku, SMS-a, a także udostępniać w mediach społecznościowych. W prezentacji pojawia się też podziękowanie na krótkim wideo od jednego z ważnych dla użytkownika twórców.

Twórcy treści na Spotify zarówno muzycznych, jak i podcastów otrzymują natomiast w ramach Wrapped podsumowania dotyczące liczby słuchaczy, streamów czy łącznej liczby minut opublikowanych w danym roku treści. Takimi podsumowaniami chętnie dzielą się w mediach społecznościowych, np. na Instagramie, co pokazuje zamieszczony tu polski przykład Polityki Insight.

Paweł Piasecki 1032 Artykuły

Specjalizuje się w e-commerce i nowych technologiach. Pracował m.in jako tłumacz i redaktor, przez ponad 5 lat przygotowywał codzienny serwis prasowy dla przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Miłośnik muzyki klasycznej i jazzu.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.