Co spowodowało kłopoty Neonetu?

Analiza BIG InfoMonitor pokazuje, że problemy ma cała branża elektromarketów.

Neonet, jedna z największych w kraju sieci elektromarketów, złożyła do sądu wniosek o postępowanie restrukturyzacyjne z powodu kłopotów z płynnością finansową. Co stało się ich przyczyną? Według analizy biura informacji kredytowej BIG InfoMonitor kłopoty ma cała branża handlu elektroniką i AGD.

Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK przeterminowane zadłużenie podmiotów prowadzących detaliczną sprzedaż elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego w ciągu roku wzrosło 12% i na koniec października br. zbliżyło się do 30 mln zł.

W związku z ograniczoną w tym roku konsumpcją sytuacja jest trudna w całym handlu detalicznym. Jego przeterminowane zobowiązania wzrosły bowiem od października ub.r. do października br. o ponad 10% i przekroczyły 3 mld zł.

Powiększenie zaległości niewątpliwie związane jest z jednej strony ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, a z drugiej z trwającym od miesięcy spadkiem wartości sprzedaży detalicznej.

Powołując się na raport Applia, BIG InfoMonitor wskazuje, że w ub.r. po raz pierwszy od dziesięciu lat odnotowano spadek liczby sprzedanych urządzeń AGD – sprzedaż tzw. dużego AGD (lodówki, pralki, zmywarki itp.) spadła w ubiegłym roku o 4%. W opinii specjalistów załamanie na rynku jest chwilowe i związane głównie z wysoką inflacją. – Październikowe dane z handlu sugerują, że obserwowana od roku poprawa nastrojów polskich konsumentów wreszcie zaczyna się przekładać na decyzje podejmowane w sklepach. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2023 r. była wyższa niż przed rokiem o 2,8% (wobec wzrostu o 0,7% w październiku 2022 r.). W porównaniu z wrześniem 2023 r. wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,2%. Poza tym od kilku miesięcy roczna dynamika przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw przewyższa roczną dynamikę inflacji – wynagrodzenia rosną więc już również w ujęciu realnym. Niestety w sekcji „meble, RTV, AGD” nadal mamy spadki sprzedaży o 10,9% rdr. Musimy więc jeszcze trochę poczekać, zanim Polacy zaczną na nowo kupować sprzęt RTV/AGD, wpływając tym samym na poprawę sytuacji w branży – mówi dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Maciej Burlikowski 1754 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.