GroupM: Branża wierzy w AI i big data, bez entuzjazmu o metaverse i NFT

Tylko garstka przedstawicieli rynku reklamowego widzi w technologii AI wyłącznie ryzyko dla swojej specjalizacji.

AI (sztuczna inteligencja) plasuje się na szczycie rankingu technologii, które zmienią branżową rzeczywistość, pokazuje badanie GroupM zrealizowane wśród przedstawicieli rynku reklamowego, tj. pracowników agencji, biur reklamy oraz marketerów. AI będzie miała większy wpływ na rynek niż big data, connected TV czy wskazywane dalej AR (rozszerzona rzeczywistość), geoanalityka lub image recognition (rozpoznawanie obrazu) – plasujące się również w czołówce listy. Znacznie mniejszą wiarę w ich przełożenie na marketingową rzeczywistość branża pokłada zaś w takich technologiach i zjawiskach jak NFT, blockchain, zielone GRP oraz Metaverse czy 5G.

Dwie trzecie przedstawicieli branży na przestrzeni ostatniego roku korzystało w swojej pracy z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji, a niemal ośmiu na dziesięciu badanych obserwowało zastosowanie AI w pracach ich firmy. Najczęściej AI ma wspierać funkcjonowanie takich działów i obszarów jak kreacja reklamowa, planowanie mediów, strategia, marketing, IT oraz badania i analizy. Choć przedstawiciele agencji, marketerów i biur reklamy wierzą, że nowa technologia korzystnie wpłynie na tempo realizacji zadań (uważa tak 86% badanej grupy – to większy odsetek niż ci, którzy wierzą np. w poprawę jakości usług dzięki AI), znakomita większość pracowników branży nie odczuwa obecnie wpływu AI na ilość pracy. Siedmiu na dziesięciu badanych przez GroupM reprezentantów branży twierdzi, że ma jej tyle samo lub więcej niż wcześniej.

Badanie GroupM pokazuje, że z tą technologią branża wiąże raczej nadzieje niż obawy. Tylko garstka przedstawicieli rynku reklamowego widzi w technologii AI wyłącznie ryzyko dla swojej specjalizacji – blisko połowa badanych postrzega AI zarówno jako szansę, jak i zagrożenie (47%), podczas gdy niemal tyle samo (43%) uważa, że AI tworzy szanse dla ich profesji. Z drugiej strony jednak ledwie co piąty pracownik branży uważa, że AI poprawi ich pozycję w firmie. Copywriter oraz art director, grafik są zdaniem badanych przez GroupM zawodami, które sztuczna inteligencja najmocniej zmieni. Z kolei najmniejszy wpływ wywrze na pracę handlowców i brand managerów.

A którzy rynkowi gracze i kategorie firm są dziś na prowadzeniu w AI-owym wyścigu? Badani przez GroupM przedstawiciele marketerów, biur reklamy oraz agencji nie mają wątpliwości: big-techy. Google z dużą przewagą nad Metą, Amazonem i TikTokiem to firmy, które łącznie, zdaniem 40% badanych, są dziś najbardziej zaawansowane pod względem wdrażania rozwiązań zasilanych sztuczną inteligencją w marketingu.

– Nie zawsze głośne w branży zjawiska realnie przekładają się na marketing. Podobnie jak nasi badani wiemy jednak, że AI nie jest sezonową błyskotką, ale technologią realnie zmieniającą branżową rzeczywistość. W mediach zaczęło się od targetowania i algorytmów optymalizujących kampanie, a dziś to już szeroka paleta działań, od dynamicznej podmiany reklam po tworzenie spersonalizowanych treści i budowę chatbotów. W GroupM projekty wspierane AI rozwijamy pod marką AI Labs, która jest także naszym centrum wiedzy o sztucznej inteligencji – mówi Izabela Albrychiewicz, prezeska GroupM w Polsce i regionie CEE.

Badanie GroupM realizowano metodą ankiet internetowych w październiku i listopadzie 2023 r. na próbie 250 pracowników agencji, działów marketingu firm i korporacji oraz biur reklamy.

Maciej Florek 2391 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.