Od A (AI) do Z (zarządzania) - Top 10 książek roku według "MMP"

Ciekawych pozycji było znacznie więcej niż znalazło się w naszym krótkim zestawieniu. Samych nowych książek o AI, wartych polecenia i wydanych w ostatnim roku w Polsce, uzbieralibyśmy z tuzin. Musieliśmy jednak dokonać radykalnych wyborów i wytypować top 10.

Po raz kolejny proponujemy doroczny autorski wybór pozycji książkowych wartych polecenia, które ukazały się w ostatnim roku. To propozycje, które – mamy nadzieję – mogą inspirować i w pracy (głównie w mediach, marketingu, reklamie, biznesie), i w wolnym czasie. W naszym odczuciu rok 2023 był czasem „klęski urodzaju” – wysypu wielu ciekawych pozycji, zdecydowanie wykraczających poza nasze krótkie zestawienie. Samych nowych książek o AI, wartych polecenia i wydanych w ostatnim roku w Polsce, uzbieralibyśmy z tuzin. Musieliśmy jednak dokonać radykalnych wyborów i wytypować top 10. Cieszy bogactwo tematów i form (popularnonaukowe, poradniki, reportaże). Kolejność tytułów jest niezobowiązująca – listę ustawiliśmy alfabetycznie według nazwisk autorów (lub tytułów, gdy autora nie podano na okładce). Życzymy przyjemnej lektury. Zachęcamy do tworzenie swoich list inspirujących publikacji.

Magdalena Bigaj, „Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dzieci do życia w sieci?” (W.A.B./GW Foksal)

To bez wątpienia książka bardzo potrzebna. I pionierska – próbuje bowiem całościowo spojrzeć na problem dotąd omawiany u nas sporadycznie przede wszystkim w pismach kobiecych i psychologicznych. O tym, że świat cyfrowy niesie sporo zagrożeń dla dzieci, nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Nie robi też tego autorka. Skupia się na konkretach. Książka Magdaleny Bigaj to praktyczny przewodnik dla rodziców, którzy – jak zapewnia autorka-mama – mają prawo się mylić w swoich decyzjach wychowawczych. Mają też prawo doszkalać się na bieżąco, bo technologia rozwija się dziś szybciej niż najlepsze systemy pedagogiczne. Czas spędzony z tą książką nie będzie czasem straconym. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich rodziców zagubionych w świecie multiscreen. I rodziców pracoholików – w tym tych z agencji reklamowych i działów marketingu. Warto przeczytać, by czegoś ważnego w relacjach z dzieckiem nie przegapić. (PM)

Tomasz Borejza „Odwołać katastrofę. Rozmowy o klimacie, buncie i przyszłości Polski” (Znak Horyzont)

Książkę czyta się lekko i przyjemnie, choć temat należy do gatunku śmiertelnie poważnych – stawką jest ni mniej, ni więcej, tylko samo istnienie ludzkiej cywilizacji. „Jesteśmy jak ludzie w Czarnobylu, którzy idą w kierunku katastrofy” – czytamy na okładce ostrzeżenie Davida Attenborough. Podobny ton pojawia się właściwie w każdej z rozmów, które dziennikarz Tomasz Borejza, socjolog z wykształcenia, zastępca redaktora naczelnego Smoglab.pl, przeprowadził z naukowcami reprezentującymi różne dyscypliny, głównie biologię i fizykę, ale także ekonomię i filozofię. Pojawia się też wielokrotnie zdziwienie, że mając ogrom wiedzy, wszelkie potrzebne dane, by – jak w tytule „odwołać katastrofę” – zachowujemy się na ogół tak, jakby ocieplanie się klimatu i utrata bioróżnorodności nie były kluczowymi zagadnieniami dla naszej przyszłości na tej planecie, a czasu na działanie było nieskończenie wiele. (PP)

Max Fisher, „W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat” (Szczeliny)

Najpierw pochwalmy wydawnictwo Szczeliny – z miesiąca na miesiąc ma coraz więcej do zaoferowania czytelnikom – od tematów geopolitycznych po społeczne i biznesowe. Jedna z najnowszych propozycji wydawcy – książka Maksa Fishera – to bez wątpienia pozycja, nad którą warto się pochylić. Czy jesteśmy już żołnierzami cyfrowej armii? Czy media społecznościowe na zawsze zmieniły nasze życie? Kto za nimi stoi i jakie ma cele? Czy algorytmy rządzą raczej social mediami czy nami? To pytania, które nurtowały autora, gdy zbierał materiał do książki, a zbierał je kilka lat. Proponuje ciekawe odpowiedzi, wszystko podpiera dowodami. Fisher jest z zawodu dziennikarzem śledczym, nie dziwi więc, że zaproponował autorską formę reporterską. Na szczęście dla czytelników nie jest to kolejna pozycja z cyklu „spiskowa teoria wszystkiego”. Lektura książki pomoże złapać zdrowy dystans do SM. Korzystasz z social mediów? Koniecznie sięgnij po książkę „W trybach chaosu”. (PM)

"Lunch z liderami. Drugie danie. 51 nowych spotkań z tymi, którzy zmieniają bieg historii” (Znak Literanova)

Kontynuacja wydanego rok wcześniej tomu rozmów pod tytułem „Lunchu z ludźmi sukcesu”. Za kształt książki odpowiada Lionel Barber, przez 15 lat redaktor naczelny „Financial Times”, jednego z najważniejszych na świecie dzienników biznesowych. Już samo to stanowi niezłą wstępną rekomendację, a kolejną zachętą jest lista rozmówców, na której są zarówno politycy, w tym Donald Trump i – tylko w polskim wydaniu -– Donald Tusk, od niedawna ponownie premier RP, gwiazdy literatury, sceny i ekranu, jak i np. była COO Meta Platforms Sheryl Sandberg czy najbogatszy człowiek świata, twórca marki aut elektrycznych Tesla Elon Musk. Swobodne, ale poważne pogawędki przy lunchu zapisane są w typowej dla mediów anglosaskich formule, czyli z opisem kontekstu sytuacyjnego czy wyimkami z biografii rozmówców. W książce znajdziemy też listy zamówionych dań i rachunki, jakie zapłaciła redakcja „FT”. Apetyczna i pożywna lektura. (PP)

Krzysztof Polak, Marzena Żurawicka, „Semiotyka w marketingu. Jak badać znaki, kody i symbole rynku” (Wyd. Naukowe PWN)

Jest to podręcznik, ale jeśli kogoś to słowo zniechęca, powtórzę za recenzentem tej publikacji, wielce przeze mnie cenionym dr hab. Marcinem Napiórkowskim: „książka napisana przez praktyków dla praktyków”. Adresowana jest do wszystkich zainteresowanych analizą semiotyczną, a szczególnie jej zastosowaniem w komunikacji i marketingu. Praktyków zaciekawi na pewno zwłaszcza rozdział piąty, zbiór skrótowych case studies podzielonych na trzy grupy: strategie produktów i marek, komunikacja reklamowa oraz dizajn i opakowania. (PP)

Aleksandra Przegalińska, Dariusz Jemielniak, „AI w strategii. Rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu” (MT Biznes)

Książka ma już swoich oddanych wielbicieli, którzy twierdzą, że to od tej pozycji powinno zaczynać się poznawanie powiązań biznesu ze sztuczną inteligencją. Znakomite wprowadzenie w świat AI. Autorzy traktują sztuczną inteligencję bez taryfy ulgowej – w skondensowany i klarowny sposób przedstawiają nam zalety spotkania biznesu z AI, ciekawe realizacje, które już teraz trwale zmieniają gospodarkę, zyski, ale też ryzyka i zagrożenia płynące z łączenia tych dwóch płaszczyzn.

I niech was nie zwiedzie tytuł – to pozycja nie tylko dla tych, którzy na co dzień zajmują się strategią w ramach swojej aktywności zawodowej.

A jeśli ktoś poczuje niedosyt i chciałby globalnie spojrzeć na temat to polecamy jeszcze książki: „Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka” (która też znalazła się w naszym tegorocznym zestawieniu i tej samej współautorki) oraz dwie pozycje Kai-Fo Lee (wydane w Polsce w poprzednich latach, dlatego nie ma ich w top 10 za rok 2023) – „Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata” oraz „Sztuczna Inteligencja 2041. 10 wizji przyszłości”. (PM)

Aleksandra Przegalińska, Paweł Oksanowicz, „Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka” (Znak)

Początkowo baliśmy się trochę, że skoro Aleksandra Przegalińska wydaje w jednym roku dwie książki o AI, to pewnie się powtarza. Strach był niepotrzebny. A tych brzydkich myśli się wstydzimy. Obie książki tej autorki (współautorki) z naszego tegorocznego zestawienia doskonale się uzupełniają. Ta jest bardziej popularnonaukowa, dotyka różnych sfer życia (nie tylko biznesu), które już dziś zmienia sztuczna inteligencja. A nawet jeśli jeszcze dziś nie zmienia, to zmieni jutro. Mamy tu i wątki technologiczne, i etyczne – i te, i te klarownie przedstawione. Ujęcie totalneAI – chyba najgorętszego społecznego tematu dyskusji w globalnej wiosce w roku 2023 – zapewne zyska wielu zwolenników. Aha, dla nienasyconych dodamy jeszcze, że Aleksandra Przegalińska we współpracy z Newonce.radio tworzy też podcast „Coś osobliwego”. (PM)

Martin Reeves, Jack Fuller „Maszyna kreatywności. Jak dzięki wyobraźni tworzyć nowe idee i rozwijać firmę” (MT Biznes)

Autorzy przekonują, że proces „kreatywnej eksplozji” można w pewien sposób zaprogramować i uruchomić w każdej firmie. Dzielą go na sześć kroków (etapów) i dokładnie omawiają, podobnie jak szereg przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach kreatywnych oraz metody kreowania nowych produktów i usług używanych przez marki ikony, takie jak Nike, Lego, Google czy Amazon. Ta książka to wielka pochwała wyobraźni, która „jest dziś potrzebna bardziej niż kiedykolwiek, ponieważ przewaga konkurencyjna jest coraz bardziej krótkotrwała, firmom działającym w szybko zmieniającym się środowisku technologicznym i biznesowym nieustannie zagraża stagnacja”. Ambicją autorów jest zhumanizowanie na nowo korporacji nazbyt ich zdaniem zdominowanych przez finanse i procedury. „To jest książka dla liderów biznesu, którzy chcą na nowo wyobrazić sobie całe swoje przedsiębiorstwo i zwiększyć potencjał jego wyobraźni”. Warto poznać propozycje, jak tego dokonać. (PP)

Brian Tracy, „Psychologia sprzedaży. Podnieś sprzedaż szybciej i łatwiej, niż kiedykolwiek uznawałeś za możliwe” (MT Biznes)

Brian Tracy to osoba, którą każdy choć trochę zainteresowany współczesną psychologią zna. Jego książki omawiane są i na uczelniach psychologicznych, i biznesowych, i na cotygodniowych spotkaniach w agencjach – również w Polsce. Najnowsza pozycja Tracy'ego – o trochę przydługim po polsku tytule – to praktyczny poradnik sprzedaży. Zdecydowanie różni się formułą od bestsellera „Nawyki warte miliony. Jak nauczyć się zachowań przynoszących bogactwo”. „Tym razem nie nawyki, a techniki są ważne” – zdaje się przekonywać autor. Nie każdy kupi styl amerykańskiego mówcy, ale ten kto na co dzień ma do czynienia z wymagającymi klientami na konkurencyjnych rynku, powinien zaryzykować. Kilka technik warto podejrzeć. Co ciekawe, autor bierze pod lupę również samego klienta – jego sposoby myślenia, zachowania i postawy. Uczy – jakkolwiek górnolotnie to zabrzmi – budowania relacji. Jeśli można sobie choć trochę poprawić komfort pracy, to czemu nie zaryzykować? (PM)

Stanisław Trzciński, „Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji” (Wyd. Naukowe PWN)

To praca naukowa, na dodatek potężna objętościowo (ponad 900 stron!), ale mimo wykorzystania czasem przytłaczającej ilości danych napisana z werwą i zaangażowaniem kogoś, kto muzyki, bardzo różnorodnej, słucha namiętnie i nie stroni od osobistej perspektywy. Stanisław Trzciński to wymarzona osoba do podjęcia tematu rynku muzycznego w Polsce zarówno w kontekście jego burzliwych przemian, których symbolem mogą być słowa „playlista” i „algorytm”, jak i wyzwań przyszłości czy może już teraźniejszości, jakie stanowi sztuczna inteligencja. Autor łączy w sobie zalety uczestnika tego rynku, jak i od dobrych paru lat jego badacza. W tym numerze drukujemy zresztą obszerną rozmowę z autorem, kiedyś znanym głównie jako wydawca serii płytowych i organizator wydarzeń muzycznych, obecnie wykładowcą akademickim, a w przyszłości – kto wie... (PP)

Autorzy rekomendacji: Piotr Machul (PM) i Paweł Piasecki (PP)

Piotr Machul 392 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.