Rośnie grupa marketerów rezygnujących z reklam w TV Republika

To reakcja na wypowiedzi Jana Pietrzaka o imigrantach na antenie stacji, do której przeszła część prezenterów i publicystów z Telewizji Polskiej.

IKEA, mBank, Żabka, Carrefour – ci marketerzy zadeklarowali, że nie będą się już reklamować w Telewizji Republika.

1 stycznia br. na antenie Telewizji Republika satyryk i kabareciarz Jan Pietrzak wypowiedział się o imigrantach, że mogą być umieszczani w barakach w byłych hitlerowskich obozach koncentracyjnych: w Auschwitz, Majdanku, Treblince i Sztutowie. To miał być żart. Dwa dni później na antenie tej stacji w dyskusji na temat migrantów wziął udział Marek Król, były naczelny tygodnika “Wprost”, który zaproponował, że migrantom można by zakładać chipy “jak pieskom” lub tatuować numery na rękach. Te wypowiedzi wywołały oburzenie m.in. dyrekcji Muzeum Auschwitz-Birkenau, rzecznika praw obywatelskich, historyków, publicystów i polityków.

Telewizja Republika, do której przeszła część prezenterów i publicystów z Telewizji Polskiej (TVP), doczekała się reakcji ze strony niektórych reklamodawców, którzy zapowiedzieli, że nie będą się w tej stacji reklamować.

Na platformie X (dawniej Twitter) IKEA Polska zamieściła taki wpis: “Sprawdziliśmy z domem mediowym Wavemaker, który w naszym imieniu odpowiada za zakup czasu reklamowego w mediach. Okazało się, że Tv Republika od niedawna jest częścią pakietu stacji tematycznych, oferowanych przez Polsat. Pakiet kupuje się w całości, zatem nie byliśmy świadomi zmiany oferty. Od jutra nie będzie już naszych reklam w TV Republika”.

Podobnie zareagował mBank (Commerzbank) – jego rzecznik Piotr Rutkowski w tym samym serwisie zamieścił taki wpis: “mBank zdecydowanie nie zgadza się z poglądami głoszonymi na antenie TV Republika i sprzeciwia się mowie nienawiści. Obecność reklam w tej stacji to efekt błędu domu mediowego, który kupuje w naszym imieniu czas antenowy (Carat – przyp. red.). Wstrzymaliśmy publikację kolejnych spotów w TV Republika”.

Z podobną reakcją sytuacja spotkała się ze strony sieci handlowej Żabka Polska: “(…) Nie akceptujemy wypowiedzi o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym. Spoty emitowane obecnie są konsekwencją włączenia TV Republika do większego pakietu nabytego w Biurze Reklamy Polsat Media, które jest oficjalnym brokerem reklamowym TV Republika. Zakup aktualnie emitowanych kampanii miał miejsce jeszcze w ubiegłym roku. Rozumiemy, że stacje telewizyjne nie mają kontroli nad wypowiedziami gości w programach na żywo, ale nawet w takiej formule tego typu treści powinny spotkać się z natychmiastową reakcję dziennikarzy i kierownictwa stacji. W przypadku braku takich działań, nie będziemy kontynuować współpracy marketingowej, ponieważ marka Żabka nie chce być utożsamiana z treściami fundamentalnie przeciwstawnymi jej wartościom” – czytamy w oświadczeniu udostępnionym także w portalu X przez dziennikarza jednej z gazet handlowych.

W piątek oświadczenie do dziennikarzy rozesłała w tej sprawie także sieć Carrefour Polska: “Kampania, której ułamek spotów reklamowych naszej sieci pojawił się w TV Republika, jest częścią większego pakietu reklamowego stacji tematycznych oferowanych od niedawna przez telewizję Polsat, a który kupiliśmy jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Sprzeciwiając się jednak narracji prezentowanej przez TV Republika w ostatnim czasie, podjęliśmy decyzję o natychmiastowym wycofaniu emisji naszych spotów reklamowych z tej telewizji”.

Z kolei Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny Telewizji Republika, a także “Gazety Polskiej” i “Gazety Polskiej Codziennie”, również w serwisie X zadeklarował bojkot sieci IKEA: “Podjąłem decyzje, że we wszystkich kierowanych przeze mnie spółkach nie będziemy kupować niczego co pochodzi z IKEI. Powodem takiej decyzji jest angażowanie się tej firny w działania podważające zasady demokracji, w tym wolność słowa i wolność wyznania”.

Maciej Burlikowski 1752 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.