Silversi na rynku pracy: potrzebni, ale niedoceniani. Pora na zmianę [wideo]

W wieku 50+ jest co czwarta aktywna zawodowo osoba w Polsce. Jak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie OLX Praca przez Mind & Roses, silversi są postrzegani jako pracownicy obowiązkowi i sumienni, a jednak zmiana pracy w tym wieku to na ogół droga przez mękę. Pora na zmiany.

Osoby w wieku 50+ na rynku pracy mają zdecydowanie "pod górkę". Mimo, że postrzegane są przez zdecydowaną większość Polaków jako potrzebne na rynku pracy oraz jako obowiązkowi i sumienni pracownicy, to są często pomijane w procesach rekrutacyjnych. Nawet dziewięć z dziesięciu wysłanych przez "silversów" aplikacji nie doczekuje się żadnej odpowiedzi - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2022 r. Osoby w wieku 50+ szukają nowej pracy średnio pół roku dłużej niż osoby młodsze i są zapraszane na rozmowy o pracę średnio dwa razy rzadziej niż młodsi kandydaci.

Badania przeprowadzone przez Mind & Roses na zlecenie Olx Praca pokazują z kolei, że pokolenie 50+ na rynku pracy od lat walczy też z krzywdzącymi stereotypami na swój temat. Co trzeci ankietowany wskazał, że silversi, czyli pracownicy 50+, oczekują wyższych zarobków, niechętnie poszerzają zakres swoich obowiązków oraz trudniej dopasowują się do zespołu i nie budują relacji z innymi pracownikami. Ze stereotypowym postrzeganiem mierzą się również w związku z wolniejszym przyswajaniem nowych technologii, znajomością języków obcych czy – zwłaszcza w przypadku pracowników z segmentu blue collar – mniejszymi siłami fizycznymi.

OLX Praca prowadzi właśnie kampanię “Zawód po 50-tce to już tylko uczucie”, która ma przyczynić się do zmiany sytuacji, w której silversi są dyskryminowani jako pracownicy. W ramach kampanii powstał spot (reżyseria: Bartosz Dombrowski) emitowany w telewizji, VoD, kinach, a także online, który w symboliczny sposób obrazuje trudne doświadczenia pokolenia silver związane z procesem rekrutacyjnym. Film przypomina zarazem, że kompetencje i wiedza nie mają daty ważności i są bezcenne w każdym wieku. Autorem kampanii obejmującej także m.in. działania w mediach społecznościowych, OOH i PR oraz współprace influencerskie, jest agencja Przestrzeń - jest to jej pierwsza wizerunkowa kampania 360 dla Olx Praca po wygranym przetargu. Media planuje i kupuje Mindshare Poland, za produkcję spotu odpowiada Lucky Luciano, a za postprodukcję - RIOdePost. ​


Jak znaleźć pracę, gdy masz więcej niż 50 lat - podpowiedzi szukaj w tym artykule przygotowanym przez ekspertów OLX Praca.

Jeszcze więcej danych o pokoleniu 50+ na polskim rynku pracy -> tutaj.

Poniżej seria infografik stanowiących punkt wyjścia i inspirację dla kampanii OLX Praca.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.