Reklamiara - AI pomaga ocalić od zapomnienia?

W najnowszym odcinku "Reklamiary" Marta Macke gości Martę Dziewulską, kierowniczkę Biura Prasowego i rzeczniczkę Muzeum POLIN oraz Michała Sęka, Chief Creative Officera Saatchi & Saatchi.

W najnowszym odcinku „Reklamiary” Marta Macke gości Martę Dziewulską, Kierowniczkę Biura Prasowego / Rzeczniczkę Prasową Muzeum POLIN oraz Michała Sęka, Chief Creative Officera Saatchi & Saatchi. Przyczynkiem do spotkania jest wyjątkowa realizacja, która promowała wystawę „Wokół nas morze ognia”. Przy użyciu sztucznej inteligencji odtworzono głos Stelli Fidelseid - jednej z bohaterek wystawy. Po wojnie zostawiła ona rękopis ze wspomnieniami z okresu powstania w getcie. Dzisiaj, możemy usłyszeć wstrząsającą historię czytaną jej własnym głosem wygenerowanym przy użyciu jej własnej mowy. Rekonstrukcję głosu Stelli Fidelseid Muzeum POLIN oraz Saatchi & Saatchi przeprowadziły na podstawie archiwalnych nagrań z zasobów Visual History Archive USC Shoah Foundation oraz dzięki zgodzie rodziny. Trzygodzinny wywiad z 1997 roku, przeprowadzony w języku portugalskim, posłużył jako materiał do nauczania sztucznej inteligencji Text-to-Speech. Rękopis po blisko 80 latach został przełożony na prawie 180 minut opowieści czytanych głosem Stelli.
 
W rozmowie z Martą Macke Marta Dziewulska i Michał Sęk wychodzą od kulisów tej realizacji, aby w szerszym kontekście opowiedzieć również o współpracy instytucji kultury z agencją kreatywną. Jak oddać prawdziwe emocje i dotrzeć z projektem do szerokiej publiczności? Jak zatrzymać ludzi i pokazać im to, co jest odległe w czasach, kiedy mamy za pośrednictwem social mediów dostęp do informacji z pierwszej ręki? To niektóre z pytań, na które musieli sobie odpowiedzieć Muzeum oraz Saatchi & Saatchi podczas pracy nad akcją odtworzenia głosu Stelli Fidelseid. To zresztą nie pierwsza współpraca obu partnerów – w 2019 roku realizacja kampanii „Inna historia, taki sam hejt” zdobyła nagrody w takich branżowych konkursach jako Effie czy MIXX. Jak zgodnie podkreślają Dziewulska i Sęk, bez obustronnego zaufania, dialogu, otwartości, uczenia się wzajemnej wrażliwości, nie byłoby takich wspólnych projektów.
 
Michał Sęk zwraca również uwagę na to, że bez zainteresowania nowymi technologiami, bacznemu obserwowaniu, testowaniu, sprawdzaniu, w którą stronę się rozwijają, taki pomysł nie mógłby powstać i zostać zrealizowany. Podkreśla, że w Saatchi & Saatchi oraz całej Publicis Groupe na co dzień wykorzystuje narzędzia oparte na AI. W rozmowie z Martą Macke przywołuje także interesujący projekt odtworzenia głosu JFK tuż po zamachu w Dallas. To zupełnie inna opowieść, ale pokazująca, na czym dziś, zdaniem Sęka, polega wyzwanie – wydobyciu i oddaniu emocji dzięki wygenerowanemu głosowi.
 

Zapraszamy od obejrzenia całego odcinka (wideo poniżej).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.