Eter na plus

O ponad jedną trzecią wzrosły w tym roku przychody reklamowe radia. Było to drugie po internecie najdynamiczniej rosnące medium.

Wpływy reklamowe rynku radiowego po pierwszej połowie br. wyniosły, wg Kantar Media, 1,47 mld zł. Były wyższe od tych uzyskanych w analogicznym okresie roku ub.r. o ponad 32 proc.  - Po bardzo dobrym 2010 roku pierwsze sześć miesięcy tego roku było dla branży radiowej jeszcze lepsze – przyznaje Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF.

Radio było też najdynamiczniej rosnącym medium reklamowym w tym okresie, nie licząc internetu. Wydatki na inne media rosły znacznie wolniej. Na telewizję – o 0,65 proc., na gazety – 1,88 proc., na magazyny - 13,58 proc. Wpływy reklamowe kina i outdooru zaś w tym czasie spadły - odpowiednio o 26,99 proc. i 16,53 proc.

Przychody netto stacji radiowych były zapewne niższe. O ile procent - tego nadawcy nie ujawniają. Według szacunków domu mediowego MPG wydatki na radio wzrosły rok do roku o 10,6 proc.

-  Klienci w trudnych czasach szukają mediów, które dają im bezpośrednie efekty, a przy tym szukają kanałów komunikacji o niskich kosztach dotarcia i jednocześnie o dużym potencjale zasięgowym. Radio spełnia te wszystkie warunki - uważa Tomasz Ramza. Istotnym argumentem jest również koszt kreacji spotu radiowego - niski w stosunku do innych form reklamy.

Zyskuje publiczne

Liderem wpływów reklamowych wśród radiowych nadawców jest Grupa RMF, do której należą RMF FM, RMF Maxxx i RMF Classic. W pierwszej połowie roku zarobiła na reklamach 587,6 mln zł - 66,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wysoką dynamikę przychodów notuje też Polskie Radio, które zwiększyło wpływy z reklam o 58,2 proc. - do 134,5 mln zł.

Należące do Polskiego Radia Jedynka i Trójka mają najwyższą z ogólnopolskich rozgłośni dynamikę przychodów reklamowych rok do roku. Trójka zwiększyła je o 87,1 proc., a Jedynka - o 89,4 proc.
Tak wysoki przyrost wpływów obu tych stacji może być pochodną dwóch czynników - uważają niektórzy fachowcy. Z jednej strony Agencja Reklamy Polskiego Radia podniosła wiosną cenniki emisji reklam. Z drugiej zaś - zwiększyła z 40 do 60 proc. rabaty udzielane klientom i domom mediowym. Dzięki temu przychody cennikowe tych stacji tak znacząco wzrosły.

- Dodatkowo Trójka ma w ostatnim czasie bardzo dobre wyniki słuchalności, co nie pozostaje bez wpływu na lokowane na jej antenach pieniądze z reklam - mówi Krzysztof Kuligowski, group account manager w domu mediowym Carat Polska.

Aflofarm podkręcił

Znaczny wzrost wartości rynku reklamy radiowej w pierwszej połowie br. to bez wątpienia efekt działań takich klientów jak Aflofarm. Ta firma farmaceutyczna, od lat znana z tego, że sporą część swojego reklamowego budżetu lokuje właśnie w radiu, tylko w tym roku wydała na reklamę w tym medium o 123 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - 194,7 mln zł.

Nie udało nam się ustalić, czy ten wzrost był wynikiem ograniczenia aktywności marketera w innych mediach. Na pewno jednak radio nie zyskało w przypadku tego marketera kosztem telewizji. Wg Nielsen Audience Measurement Aflofarm także w tv zainwestował więcej niż przed rokiem - o 64,8 proc. (172,9 mln zł).

-  Nie mniej jednak, wykluczając Aflofarm, rynek radiowy i tak wzrósł o 27 proc. - zwraca uwagę Tomasz Ramza.

Analiza pierwszych sześciu miesięcy tego roku napawa branżę optymizmem. Zwłaszcza że zbliżają się miesiące, które dla radia - tak jak i innych mediów - oznaczają na ogół czas reklamowych żniw.

RMF zgarnia najwięcej
Wpływy reklamowe stacji ogólnopolskich. Dane w mln zł, dynamika w proc. Źródło: Kantar Media

Grupa RMF króluje
Wpływy reklamowe nadawców radiowych. Dane w mln zł,  dynamika w proc. Źródło: Kantar Media

 

Eska liderem

Wpływy reklamowe sieci radiowych. Dane w mln zł,  dynamika w proc. Źródło: Kantar Media

Aflofarm znowu zwiększa
Wydatki największych reklamodawców w radiu. Dane w mln zł,  dynamika w proc. Źródło: Kantar Media

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.