Ekonomia w każdym baku

Lotos z nową marką stacji Optima wchodzi w segment ekonomiczny. Odniesienie przez nią sukcesu może być o tyle trudne, że konkurencja jest już obecna w tym sektorze od dłuższego czasu z markami Bliska i 1-2-3.

Grupa Lotos uruchomiła tzw. ekonomiczną sieć stacji benzynowych pod marką Optima. Pierwsze trzy obiekty otwarto w Warszawie. Do końca roku koncern zamierza uruchomić 50 kolejnych stacji pod tym brandem. To odpowiedź Lotosu na rosnące ceny paliw w naszym kraju.

- Nowe stacje to okazja do zatankowania najwyższej jakości paliw Lotos w optymalnej cenie - powiedział Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy Lotos.

Cena, a nie oferta premium

Stacje, które jako pierwsze zostały włączone do sieci Lotos Optima, mają w ofercie olej napędowy i benzynę bezołowiową 95. Placówki oferują miejsca parkingowe dla pojazdów osobowych. Obiekty wyposażone są ponadto w sklepy o powierzchni ok. 30 mkw., w których można kupić podstawowe produkty z oferty stacji paliw Lotos, m.in. kawę, hot-dogi, słodycze, napoje itd. Lista asortymentowa zapewnia dostępność znanych klientom marek produktów.

Na stacjach tych z założenia nie będą sprzedawane paliwa Dynamic. Nie planuje się także wprowadzenia takich narzędzi jak program lojalnościowy Navigator. Dostępne będą natomiast podstawowe usługi związane z podróżowaniem – akceptowane będą karty flotowe Lotos Biznes oraz pozostałe karty płatnicze. Optymalizacja oferty ma pozwolić na ograniczenie kosztów i tym samym stworzenie atrakcyjniejszych warunków cenowych dla tych klientów, którzy koncentrują się na ekonomice podróżowania, nie są natomiast zainteresowani dodatkowymi benefitami świadczonymi przez sieć premium.

Priorytetem w obszarze sprzedaży detalicznej Lotosu jest uzyskanie 10-proc. udziału w handlu paliwami na stacjach, co zapisano w strategii rozwoju firmy na lata 2011-2015. Wejście w segment ekonomiczny ma być istotnym krokiem koncernu w realizacji tego zadania. Lotos Optima jako sieć ekonomiczna ma uzupełniać dotychczasową ofertę Lotosu w ofercie premium. Stacji pod tym szyldem koncern ma obecnie 318 (stan na koniec pierwszej połowy br.).

Budowa jednej stacji paliwowej premium kosztuje ok. 3-4 mln zł. Stacje Lotos Optima mają być budowane przy nakładzie od 1 mln zł. Ceny na nich mają odpowiadać warunkom danej lokalizacji i będą odpowiednio niższe od cen na stacjach premium. Stacje ekonomiczne będą lokalizowane na obszarach o innym potencjale rynkowym niż stacje premium.

Konkurenci już tam są

Uruchamiając nową sieć, Lotos wchodzi w segment, w którym obecni są już jego konkurenci. PKN Orlen w ciągu kilku lat zbudował sieć 467 stacji pod nazwą Bliska, a Statoil ma już 75 obiektów pod logo 1-2-3.

Jak informuje Grupa Lotos, podział detalicznego rynku paliw na segmenty w krajach zachodnich ma miejsce już od dawna. W Polsce jest dopiero w fazie początkowej, ale już nabiera tempa. Segment ekonomiczny na rynku paliwowym jest obecnie najbardziej perspektywiczną częścią tego rynku. Jednocześnie obserwuje się duże nasycenie stacjami premium oraz stopniowe spowolnienie rozwoju stacji samoobsługowych i przymarketowych.

Lotos planuje działania reklamowe wspierające nową markę swoich stacji. Nie ujawnia jednak szczegółów. Wiadomo jedynie, że przy działaniach tych nie zamierza pracować z żadną zewnętrzną agencją.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.