McCann w przebudowie

Przeciągające się poszukiwania menedżera, który miałby objąć stanowisko CEO, nie ułatwiają procesu porządkowania struktury grupy.

Agencją reklamową McCann-Ericksson wstrząsnęły ostatnio poważne zmiany personalne. Juliusz Baliszewski, pełniący funkcję client service directora, rozstaje się z dotychczasową firmą w dość burzliwych okolicznościach. Jego dalsze plany zawodowe nie są znane. Na razie kierownictwo agencji nie ma planów ponownego obsadzenia tego stanowiska. Natomiast od połowy października br. Jędrzej Oleszkiewicz (ostatnio pełnił funkcję managing partnera w Lowe GGK) zacznie pracę jako business unit director. Zmiany te, nieoczekiwane dla zespołu, spotęgowały nie najlepszą atmosferę w agencji. Jeżeli dołoży się do tego wprowadzony ostatnio program oszczędnościowy – pracownikom każdego szczebla (z wyjątkiem tych najmniej zarabiających) pensja została obniżona o 10 proc., a każdy z pracowników został zobowiązany do brania jednego dnia bezpłatnego urlopu w miesiącu – rysuje się dość napięta sytuacja wewnętrzna w firmie.

– To tylko chwilowe oszczędności, wynikające z faktu, iż część naszych klientów zmniejszyło dość radykalnie wysokość budżetów reklamowych – mówi Piotr Łysak, dyr. zarządzający agencji. – Jesteśmy obecnie w kilku obiecujących przetargach i jak tylko pojawią się nowe projekty, zaniechamy kontynuowania działań ograniczających koszty – dodaje.

Agencja jednak, od czasu wygrania przetargów na obsługę budżetu marki piwa Lech (Kompania Piwowarska) i obsługę Coca-Coli w regionie CSE pod koniec ub.r., nie może się pochwalić żadnymi poważniejszymi zdobyczami.

Prawie razem, ale nie do końca

Nie do końca jasna jest też sytuacja w innych spółkach należących do grupy. W agencji interaktywnej  MRM na początku czerwca br. pracę straciło osiem osób. Restrukturyzacja dotknęła głównie pracowników zajmujących się produkcją. W uzasadnieniu podano, iż agencja ma obecnie koncentrować się przede wszystkim na kompetencjach kreatywnych i związanych z social mediami. Po zmianach w MRM będzie pracować około 30 osób. Chwilę później okazało się, iż agencja marketingu zintegrowanego Momentum Worldwide i MRM będą mieć wspólny zarząd. Na jego czele stoi Monika Biedrzycka, która równocześnie pozostaje dyrektorem zarządzającym Momentum Worldwide. Funkcję wiceprezesów zarządu objęli Agnieszka Wasilewska oraz Jakub Urbaniak, którzy pozostają także dyrektorami zarządzającymi MRM Worldwide.

Integracja obu spółek ma być wynikiem dalszego zacieśniania więzi w ramach McCann Worldgroup i ma służyć przygotowaniu bardziej kompleksowej oferty dla klienta. Obie agencje będą teraz pracować we wspólnym biurze, ale nie jest planowane formalne połączenie spółek. Wspólny zarząd i zacieśnienie współpracy z Momentum można interpretować jako kolejny krok, który ma na celu poprawę kondycji biznesowej obu spółek, zwłaszcza MRM. Agencja ta po serii zmian personalnych w kierownictwie jest wciąż w fazie przebudowy. Już od pewnego czasu obie spółki obsługiwały wspólnie niektórych klientów.

Do kluczowych klientów Momentum należą obecnie: Amica, L'Oreal, PKO BP, Statoil, AlproSoya, Henkel, Nestle, Danfoss, Exxon Mobil, Microsoft, Supherfarm, Pfizer, UPC i Kruszwica. Agencja we współpracy ze strukturą Mworks obsługuje także MasterCard. Z kolei klientami MRM  są Danfoss, MasterCard, L'Oreal , Teva, Nestle, Amica, Polkomtel, Cadbury Wedel, General Motors, AlproSoya, Exxon Mobil. Jak widać, te listy w dużej mierze się już pokrywają.

Od pewnego czasu spekulowano o możliwej fuzji MRM i Momentum. Nie jest do końca jasne, dlaczego do niej nie doszło. Prawdopodobnie w grę wchodzą uwarunkowania sieciowe, które uniemożliwiają takie połączenie.

Z mediami czy bez?

Być może połączenie – choć nieformalne – działań MRM i Momentum to początek zapowiadanej przez Davida Kisielevsky'ego, subregional directora CEE McCann Worldgroup, zmiany w strukturze grupy. Według niego celem nowego CEO będzie dalsza integracja usług w grupie, nie wyłączając z tego mediów. Wydaje się jednak, że nadal nie ma ostatecznych decyzji, jak daleko ma być posunięta ta integracja. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Kisielevsky przesunął termin wybrania nowego CEO McCann Worldgroup w Polsce.

– Myślę, że nowego CEO będziemy mogli poznać do końca br. – powiedział Kisielevsky. – Prowadziliśmy rozmowy z kilkoma potencjalnymi kandydatami i mogę tylko powiedzieć, że proces ten jest w toku – dodaje.

Kisielevsky nie podał, z kim prowadzone są rozmowy ani też z iloma kandydatami rozmowy prowadzone są obecnie.

Jednym z kandydatów nadal jest Tadeusz Żórawski, prezes domu mediowego Universal McCann. O tym jednak, czy ostatecznie zostanie on na to stanowisko nominowany, zadecyduje wybrany przez Universal McCann i McCann Worldgroup model przyszłej współpracy. Jeżeli obie sieci postawią na samodzielność i i ograniczoną współpracę, zapewne wybrany zostanie inny kandydat.

Przypomnijmy, że od lutego ub.r. stanowisko prezesa McCann Erickson Polska i szefa McCann Worldgroup pozostaje nieobsadzone – wtedy opuścił je Marek Janicki. Od tamtej pory trwają spekulacje na temat jego następcy. Jednym z kandydatów był m.in. Piotr Badowski, były CEO Grupy Euro RSCG.

W skład McCann Worldgroup wchodzą: McCann Erickson, MRM Worldwide, Momentum Worldwide, i firma PR Weber Shandwick. Domy mediowe IPG to Universal McCann i U2 Media.

Agata Małkowska-Szozda

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.