Rewolucja w Interii: więcej technologii, mniej reklamy, nowe struktury

Nowy zarząd Interii zaprezentował wczoraj nową strategię biznesową portalu. Jej celem ma być znaczna poprawa pozycji Interii na e-rynku i...

Nowy zarząd Interii zaprezentował wczoraj nową strategię biznesową portalu. Jej celem ma być znaczna poprawa pozycji Interii na e-rynku i szybki wzrost jej wartości. Jeśli wziąć pod uwagę zapowiedzi, portal stoi w przededniu rewolucji. Jak wyjaśnia Grzegorz Błażewicz, prezes zarządu spółki, nowa strategia w ogromnym skrócie sprowadza się do tego, by Interia była "mniej portalem", a trzy główne jej filary to: "wortalizacja", "decentralizacja" i wzmocnienie sfery technologicznej.

- Od 3 lat mamy do czynienia z sytuacją, w której portalom rosną zasięgi i biznes, jednak mimo to tracą one udziały w całym rynku internetowym na rzecz wortali i nowych serwisów, przede wszystkim społecznościowych. Wortale są lepsze w swoich niszach od portali. Nie jesteśmy w stanie zmienić pozycji portalu, dodając nowe funkcjonalności czy nowe serwisy. Żeby zmienić rynkowe status quo, musimy wdrożyć zmiany strategiczne, np. tworzyć nowe marki i próbować docierać do nowych grup odbiorców - mówi Błażewicz.

"Wortalizacja portalu" ma polegać na podziale firmy na sektory biznesowe z własnymi targetami operacyjno-finansowymi. Ta zmiana właśnie została wdrożona. W nowej strukturze organizacyjnej jest 5 sektorów: serwisy informacyjne, serwisy społecznościowe, magazyny-poradniki, nowe technologie oraz multimedia-rozrywka interaktywna. Każdy z nich będzie traktowany jako samodzielna podfirma, wewnętrzny wortal pracujący na własny wynik biznesowy. "Decentralizacja" z kolei ma przebiegać na dwóch poziomach: po pierwsze, będzie oznaczać większy nacisk na dostarczanie treści lokalnych (przewodniki, poradniki etc.); po drugie, WWW ma przestać być jedynym sposobem dostępu do portalu (co wiąże się m.in. z uruchomieniem aplikacji desktopowej, portalu mobilnego, ewentualnym wejściem na rynek z ofertą wirtualnego operatora komórkowego).

Wreszcie filar trzeci - rozwój technologiczny. - Zdecydowanie chcemy wzmocnić tę sferę. Tworzymy właśnie wewnętrzny software house, czyli zespół programistów, który zajmie się wyłącznie rozwojem nowych zaawansowanych produktów technologicznych - mówi Błażewicz. Ma to uniezależnić portal od zewnętrznych dostawców, co pozwoli na oszczędności i lepszą kontrolę nad produktami, a docelowo Interia chce sprzedawać tego typu rozwiązania na rynku (na zasadzie licencji). W planach jest także sprzedaż prostych rozwiązań software'owych na rynek małych i średnich firm.

Jeśli chodzi o strategię mediowo-produktową, to najważniejszy w 2007 r. ma być rozwój usług społecznościowych i komunikacyjnych. - Już teraz przychody generowane w Interii wokół tych serwisów są większe niż wokół naszych tradycyjnych serwisów informacyjnych - mówi prezes spółki.

Dalsze priorytety na 2007 r. to rozwój w zakresie e-commerce oraz rozrywki multimedialnej. Na przełom I i II kwartału przyszłego roku portal zapowiada uruchomienie platformy z kontentem multimedialnym, z której w założeniu korzystać mają z jednej strony profesjonalni dostawcy kontentu (dystrybutorzy filmowi, studia produkcyjne, telewizje), a z drugiej - podmioty potrzebujące takiego kontentu, czyli przede wszystkim telekomy. Interia ma występować w roli agregatora kontentu i zarabiać na prowizji od jego sprzedaży.

- Generalnie chodzi nam o to, żeby zdywersyfikować przychody, by być w jak najmniejszym stopniu zależnym od przychodów z reklamy - mówi Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes spółki i jej dyrektor finansowy. W tym momencie wpływy z reklamy to ponad 70 proc. całkowitych przychodów portalu. Przychody Interii po trzech kwartałach wynosiły 37,67 mln zł, zysk netto 4,76 mln zł. Interia jest trzecim pod względem wielkości portalem na rynku, za Onetem i Wirtualną Polską. (MG)

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.