roczna nonstop studencka
E-wydania w ramach prenumeraty
są bezpłatne.
MMP
11 (481) 2019-10-28
zamów egzemplarz
Zamów egzemplarz testowy
Podgląd wydania
8. PERYSKOP
10. WYWIAD
Havas pod jednym dachem
Na czym polega koncept Havas Village? O swoich pomysłach i doświadczeniach mówią Małgorzata Węgierek i Dorota Mazur
14. FOKUS
Raport: Nadawcy 2019
TV, wideo i radio pod lupą. Rynek VoD rośnie, a moda na podcasty nie mija. Kto zasłużył na nagrody, a kto na pstryczek w ucho?
49. MEDIA
Kino ciągle popularne
I nic nie wskazuje na to, że jego popularność może zmaleć
Mity i planowanie mediów
Badanie gemiusAdReal weryfikuje wiedzę strategów
MIPCOM w Cannes
Targi TV potrzebują nowego otwarcia
HBB TV
Telewizja hybrydowa zyskuje drugie życie
58. MARKETING
Lojalność w cenie
Lojalny klient to gwarancja sukcesu w biznesie
Etno Cafe
Biznes kawowy inaczej. Warto wdrażać unikatową strategię
Pod parasolem
Blaski i cienie marek parasolowych z rynku OTC
Credit Agricole
Jak być dobrym bankiem, wyjaśnia Jędrzej Marciniak, wiceprezes banku w Polsce
79. 360 ̊
Influencerzy
Influencer marketing rośnie w siłę. Dla kogo to doskonały kanał komunikacji? Kto powinien go unikać?
85. PRZETARGI
86. INSPIRACJE
Bliski i daleki
Rosyjski internet konkuruje z resztą świata
90. AFTER
Imprezy Rytuały agencyjne Recenzje
96. FORUM
- 2024 r.
- 2-3 (524) 2024-02-28
- 2023 r.
- 1 (523) 2023-12-28
- 12 (522) 2023-12-04
- 11 (521) 2023-10-30
- 10 (520) 2023-09-29
- 9 (519) 2023-08-31
- 7-8 (518) 2023-07-04
- 6 (517) 2023-06-02
- 5 (516) 2023-05-04
- 4 (515) 2023-03-29
- 2-3 (514) 2023-02-28
- 1 (513) 2023-01-09
- 2022 r.
- 12 (512) 2022-12-02
- 11 (511) 2022-11-03
- 10 (510) 2022-10-05
- 9 (509) 2022-09-05
Najnowsze wydania
„Domy mediowe biorą mniejsze prowizje za swoje usługi, od 3 do 5%, zaś agencje trzykrotnie większe. W agencjach full service funkcjonuje cała machina, nie tylko działy mediów i kreacji, strategii, obsługi klienta" – czytamy w „Media Polska" z 1996 r.
„Media Marketing Polska” to wiodący ogólnopolski magazyn poświęcony mediom, reklamie i marketingowi. Stanowi obszerne źródło informacji na temat nowych produktów, systemów dystrybucji, innowacji marketingowych, działań promocyjnych oraz różnych technik sprzedaży. Informuje o agencjach reklamowych, klientach, dla których pracują, nowych kampaniach i przetargach.
Firma VFP Communications powstała w 1992 roku i początkowo zajmowała się wydawaniem miesięcznika „Media Polska” - pierwszego w naszym kraju czasopisma w całości poświęconego zagadnieniom mediów i reklamy. W roku 1996 pojawiło się pierwsze „Marketing Polska”, a rok później doszło do połączenia obydwu tytułów, które jako „Media Marketing Polska” funkcjonują obecnie.
W numerze między innymi:
• Pod jednym dachem. Havas jest pierwszym holdingiem, który w jednym biurze umieścił agencję kreatywną i agencję mediową oraz postawił na ścisłą współpracę obu firm w ramach konceptu Havas Village. Czy historia zatacza koło? Czy wracamy do czasów, kiedy jedna agencja obsługiwała klienta zarówno w zakresie kreacji, jak i mediów? Niezupełnie. O swoich doświadczeniach mówią Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group, i Dorota Mazur, CEO Havas Creative Group.
• Dobrze już było. Wydatki na internet po raz pierwszy przeskoczyły budżety lokowane w telewizji. I tak już raczej zostanie. Domów mediowych taka zmiana nie niepokoi. Robią swoje.
• Przed burzą w eterze. Mijający rok dowodzi, że radio trzyma się świetnie. Na polskim rynku szykują się jednak potężne zmiany rozkładu sił, do których strategicznie przygotowują się Eurozet i Agora – stawia to w gotowości królującą od lat w badaniach słuchalności Grupę RMF.
• Dane ważniejsze niż miliony na reklamy. Z Jędrzejem Marciniakiem, wiceprezesem Crédit Agricole Bank Polska odpowiedzialnym m.in. za marketing, rozmawiamy o zmianach na rynku bankowym.
• Tak blisko, tak daleko. Bardziej Vkontakte niż Facebook. Yandex równie często jak Google, Alisa zamiast Aleksy. Rosyjski internet jest światem osobnym i dość nam obcym – ze względu na barierę językową, słabe relacje między obywatelami oraz historyczne resentymenty.
• Przed radiem stoi wiele wyzwań. – Zintensyfikowana konkurencja pomiędzy ofertami na rynku radiowym przyczyniłaby się nie tylko do stworzenia szerszych możliwości dla klientów, ale też stymulowałaby nadawców do wzbogacania propozycji dla odbiorców, a w konsekwencji do tworzenia bardziej zróżnicowanych mediów w Polsce - twierdzi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.
103 strony o marketingu z pasją
Dodatki do numeru:
• Raport Nadawcy 2019
• Mapa Digital Out of Home 2019
Cały obszerny artykuł dotyczył nowego wówczas zjawiska – domów mediowych, które wtedy były 3 lub 4, a większość budżetów obsługiwały działy mediów sieciowych agencji reklamowych. Czy historia zatacza koło? Czy pod jednym dachem znajdą się zaraz i domy, i agencje? Nasz okładkowy wywiad z menedżerkami Havasa pokazuje, że przynajmniej na razie nie ma jednak powrotu do przeszłości. Havas jako pierwszy holding komunikacji marketingowej zdecydował się na zameldowanie w jednej siedzibie zarówno domu mediowego, jak i agencji kreatywnej w ramach konceptu Havas Village. Obie ściśle ze sobą współpracują, pomagają sobie w przetargach, zdobywają także wspólnych klientów, ale pozostają niezależnymi firmami z osobnym P&L.
Czy to się zmieni i niedługo jedna agencja full service będzie mogła realizować wszystkie potrzeby klienta? Wcale nie wykluczam takiej możliwości. Na razie przetargów zintegrowanych, obejmujących i media, i kreację, jest bardzo mało. A takie rozwiązanie daje możliwość optymalizacji zasobów po stronie klienta, a także optymalizacji kosztów obsługi. Myślę, że integracja usług marketingowych u jednego dostawcy będzie zauważalnym trendem. Namieszać może tu jednak inny trend – realizacji części działań marketingowych in house. Generalnie wkraczamy w czasy większej różnorodności modeli współpracy na linii klient – agencja – medium. Bo do integracji kreacji i mediów u jednego dostawcy oraz kompetencji in house dodajemy agencje do obsługi największych klientów, strategiczne partnerstwa z gigantami reklamy internetowej jak Google, Facebook czy Amazon oraz partnerstwa z firmami tworzącymi kontent.
Rynek staje się bardziej różnorodny, a dostawcy usług marketingowych będą musieli dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów. Wiem, brzmi to jak banał, ale biorąc pod uwagę, że pojawia się wiele nowych marek, firm, start-upów choćby ze świata technologii, to niekoniecznie wszyscy będą chcieli w doborze partnerów agencyjnych podążać utartymi ścieżkami.
Spójrzmy na zagadnienie od strony holdingów i zauważmy, że istnieje chęć chwalenia się specjalizacją, ale też parcie do upraszczania struktur, optymalizacji. W ostatnich latach niektóre marki agencyjne zniknęły z rynku i jeżeli tylko da się jeszcze coś z czymś połączyć, to holdingi na pewno to zrobią.
Jeśli chodzi o zalety agencji prawdziwie full service, jest jeszcze jedna – prosty branding i dzięki temu łatwiejsze budowanie marek agencyjnych. Wyobraźmy sobie, że po obsługę reklamową idzie się po prostu do jednej marki: Havasa, McCanna, Zenitha czy MediaComu. Może wówczas w końcu klienci nie będą się mylić i zapamiętają, kto dla nich pracuje. A zazwyczaj nie pamiętają. Wymieniając listę współpracujących agencji, często o kimś zapominają, mylą nazwy, zakres obsługi. Wiemy o tym dobrze w redakcji „MMP".
Tomasz Wygnański,
redaktor naczelny,
„Media & Marketing Polska”